Leteckej šou v britskom Farnborough sa návštevníci dočkali futuristického konceptu stíhačky známej ako Tempest, za ktorej vývojom stojí primárne britská spoločnosť BAE Systems v spolupráci s domácim ministerstvom obrany, talianskou firmou Leonardo, legendárnym Rolls-Royce, ale tiež s Japonskom. Ako upozorňuje Interesting Engineering, do vzduchu sa môže prvý skutočný prototyp dostať už v roku 2027.

Desivé náklady

Tempest má byť stíhačkou šiestej generácie, čo okrem iného znamená extrémne výkonné stealth vlastnosti, vďaka ktorým je stíhačka nesmierne ťažko detegovateľná radarom či inými senzormi. Na rozdiel od bežných stíhačiek má dosiahnuť približne 10-násobný výkon z hľadiska elektrickej energie, vďaka čomu dokáže používať aj moderné energetické zbrane, ako sú lasery.

Za vývojom motorov s vlastným elektrickým štartérom stojí Rolls-Royce, ktorý musí vytvoriť stroje s nízkou tepelnou a radarovou stopou. Z Japonska prispeje k vývoju spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries, pričom prvý let je naplánovaný už na rok 2027. Či sa podarí tento termín dodržať je otázne a v ohrození môže byť aj celý projekt, ktorý je podľa kritikov drahý a zbytočný.

Pre predstavu, stíhačky F-35 Lightning II, ktoré sú stroje piatej generácie, majú dosiahnuť cenu takmer 800 miliónov amerických dolárov na každý jeden kus počas jeho životnosti. Tempest zatiaľ na počiatočnú fázu končiacu v roku 2025 obdržal 2 miliardy libier, teda takmer 2,6 miliardy amerických dolárov, avšak finálne náklady budú oveľa vyššie – bohužiaľ budúce náklady zatiaľ známe nie sú, píše Independent.

Legendy ostávajú

Aj keď do služby vstupujú nové stíhačky, často v nich ostávajú aj tie staršie. Kým Slovensko spolu s ďalšími krajinami nakupuje modernizované F-16, Spojené štáty napriek výrobe F-35 naďalej používajú aj stíhačky F-22 Raptor, ktoré dokonca čakajú veľké vylepšenia. V skutočnosti v službe nie sú príliš dlho, avšak hrozilo, že pôjdu do predčasného a nie veľmi zaslúženého dôchodku.

Vítaná diverzifikácia

Vlastnú stíhačku šiestej generácie vyvíjajú aj Spojené štáty, ktoré takisto očakávajú jej vstup do prevádzky v 30-tych rokoch. Aj keď sa stíhačky F-35 ukázali ako nesmierne drahé, z finančného hľadiska je otázne, či je lepšie vyvíjať vlastnú stíhačku šiestej generácie než počkať na tie americké a nakúpiť ich bez rizík a extrémnych nákladov spojených s vývojom.

Na druhej strane môže byť Tempest vítanou diverzifikáciou možností, ktorej sľubované vlastnosti nevyzerajú vôbec zle. Či bude projekt naozaj pokračovať ukážu až udalosti najbližších rokov, Európa však má s vývojom vlastných stíhačiek dobré skúsenosti a nie je vylúčené, že sa dočkáme aj „vlastnej“ stíhačky šiestej generácie, ktorá sa vyrovná tým americkým.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú