V článku boli použité materiály TASR.

Aktualizované 04.10.2023:

Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že oficiálne začala antisubvenčné vyšetrovanie dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny. Vyšetrovanie má zistiť, či hodnotové reťazce elektromobilov v Číne profitujú z nezákonného subvencovania a či toto subvencovanie spôsobuje, prípadne hrozí, že spôsobí ekonomickú ujmu výrobcom v EÚ.

„Sektor elektromobilov má obrovský potenciál pre budúcu konkurencieschopnosť Európy a vedúce postavenie v ekologickom priemysle. Výrobcovia automobilov v EÚ a súvisiace sektory už investujú a inovujú, aby naplno rozvinuli tento potenciál. Vždy, keď nájdeme dôkazy, že ich úsiliu bránia deformácie trhu a nekalá súťaž, budeme rozhodne konať. Toto antisubvenčné vyšetrovanie bude dôkladné, spravodlivé a založené na faktoch,“ vysvetlila von der Leyenová v správe pre médiá.

Vyšetrovanie sa ukončí najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia. Ak je to právne opodstatnené, akékoľvek dočasné antisubvenčné clá možno uložiť do deviatich mesiacov po začatí vyšetrovania, pričom akékoľvek konečné opatrenia sa majú uložiť najskôr po štyroch mesiacoch alebo do 13 mesiacov od začatia samotného vyšetrovania.

Pôvodný článok

EÚ začne vyšetrovať čínske štátne dotácie pre elektromobily na obranu európskeho priemyslu pred „umelo nízkymi cenami“. Uviedla to v stredu v Štrasburgu predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová vo svojom prejave o stave Únie. Informuje o tom spravodajca TASR.

Francúzsko a Nemecko tento krok privítali, no Peking ich nadšenie nezdieľa. Čína v reakcii na tento krok vo štvrtok varovala pred poškodením obchodných a hospodárskych vzťahov s Európskou úniou. Podľa nich tento zámer predstavuje „otvorené protekcionistické správanie“, ktoré vážne naruší globálny dodávateľský reťazec automobilového priemyslu vrátane EÚ, uviedlo čínske ministerstvo obchodu.

Prečo sa EÚ k takémuto kroku uchýlila?

Pred poslancami Európskeho parlamentu v Štrasburgu Ursula von der Leyenová uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni masívnymi vládnymi dotáciami.

Európa je otvorená konkurencii. (…) Musíme sa brániť proti nekalým praktikám. Rovnako je však dôležité zachovať s Čínou otvorené línie komunikácie a dialógu, pretože existujú aj témy, kde môžeme a musíme spolupracovať. Znižovanie rizika, nie jeho oddeľovanie – to bude môj prístup voči čínskemu vedeniu na tohtoročnom samite EÚ – Čína,“ vysvetlila.

Európska únia (EÚ) musí chrániť svoje záujmy a otvorenie tohto vyšetrovania je veľmi správne rozhodnutie, uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire na tlačovej konferencii v Berlíne. Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck v jeho prítomnosti dodal, že Komisia zaujala správny postoj voči nekalej konkurencii.

Čína zásadne nesúhlasí

Čínska strana vyzýva EÚ, aby viedla dialóg a vytvorila spravodlivé, nediskriminačné a predvídateľné trhové prostredie pre spoločný rozvoj priemyslu elektrických vozidiel, uviedlo čínske ministerstvo vo vyhlásení. Zámer EÚ pritom kritizujú z úplne pochopiteľného dôvodu.

Mário Šimovič/FonTech

Čína vo veľkom expanduje so svojími elektromobilmi na trhy Západu. Aj my sme nedávno mali možnosť otestovať jeden z elektromobilov, ktoré k nám prišli z Číny, a dospeli sme k záveru, že vďaka jeho nízkej cene už spaľováky pre mnohých ľudí v Európe už nedávajú zmysel. Tieto elektromobily dokážu byť tak lacné, že lokálnym automobilkám nedávajú šancu konkurovať.

Pred pár dňami dokonca u nás spustili predaj elektromobilu, ktorý má konkurovať agresívne nacenenému Modelu 3 od Tesly. Aj keď ho cenovkou nedokázal model z Číny zásadne podkopať, za zhruba rovnakú sumu ponúkne omnoho väčší dojazd, zrýchlenie a priestor v interiéri. Viac si o tejto horúcej novinke môžeš prečítať v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú