Európska únia chce naďalej zvyšovať bezpečnosť na cestách. Najnovšie jej má k analýze a skúmaniu nehôd pomôcť nové zariadenie, ktoré sa dostane do všetkých nových áut už od budúceho roka, informuje Europa.eu.

Čierna skrinka na palube vozidiel bude neustále aktívna a nebude ju možné vypnúť. Hoci vyvstávajú obavy zo zneužitia zaznamenaných údajov, EÚ prisľúbila anonymitu a ochranu všetkých takýchto dát.

Nové autá dostanú od budúceho roka povinné čierne skrinky

Čierna skrinka, alebo tiež EDR (Event Data Recorder), teda zariadenie pre nahrávanie udalostí vo vozidlách, bolo prvýkrát súčasťou nariadenia Európskeho parlamentu už pred pár rokmi, kedy sa začalo uvažovať o jeho zavedení. Najnovšie je už s istotou jasné, že sa nového EDR systému dočkáme v nových autách od budúceho roka, kedy ho bude musieť do vozidiel montovať každý výrobca.

Konkrétnym dátumom platnosti novej zmeny je 6. júl 2022. Autá pre európske cesty tak budú musieť po tomto dátume disponovať spomenutou čiernou skrinkou, ktorá má byť vo svojej podstate akýmsi nástrojom pre budúce zlepšenie bezpečnosti na cestách. Únia chce totiž získavať dáta z jazdy vozidiel, obzvlášť pri nehodách, kedy bude EDR zaznamenávať celý rad kritických údajov.

Freepik (Úprava redakcie)

Tieto zariadenia by však mohli byť použité aj na monitorovanie priestupkov a EÚ by tak mohla v budúcnosti zaviesť aj automatické pokutovanie vodičov využitím elektronickej identifikácie vozidla (EVI). Na druhej strane by vzorní vodiči mohli získať za „poslušnú“ jazdu odmeny, prípadne aj výhodnejšie poistky. Primárne však má byť EDR využitý ako čierna skrinka pre záznamy z nehôd.

„“Zariadenie na záznam údajov o udalostiach“ je systém, ktorého jediným účelom je zaznamenávanie a uchovávanie kritických parametrov a informácií súvisiacich so zrážkou, a to krátko pred zrážkou, počas nej a ihneď po nej,“ uvádza návrh Európskeho parlamentu.

NEPREHLIADNI
V autách obmedzí maximálnu rýchlosť a bude otravne pípať. EÚ chce na cestách nového asistenta

Udalosti bude systém zaznamenávať bezprostredne pred, počas a po nehode. Počas krátkeho okamihu havárie má čierna skrinka uložiť potrebné dáta. Takýmito dátami sú podľa návrhu „rýchlosť vozidla, brzdenie, polohu a sklon vozidla na ceste, stav a rýchlosť aktivácie všetkých jeho bezpečnostných systémov, palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112, aktiváciu bŕzd a relevantné vstupné parametre z palubných systémov aktívnej bezpečnosti a predchádzania nehodám, pričom tieto údaje musia mať vysokú úroveň presnosti a musí byť zabezpečené ich zachovanie po nehode“.

Freepik

EDR systém pritom musí fungovať počas celej životnosti vozidla, nesmie sa deaktivovať a musí fungovať v uzavretom systéme, pričom zaznamenané dáta musia byť anonymizované, aby nebolo možné identifikovať konkrétne vozidlo ani jeho majiteľa. Z toho dôvodu nesmie takáto čierna skrinka ukladať posledné 4 číslice VIN čísla vozidiel.

EÚ týmto systémom dobieha západ a Čínu

Prístup k zaznamenaným dátam z EDR systému budú mať výlučne len vnútroštátne orgány pre analýzu a výskum nehôd. EÚ sa tak snaží vodičov ubezpečiť, že žiadnym spôsobom nedôjde k ich sledovaniu alebo odpočúvaniu počas jazdy. Všetky dáta čiernej skrinky majú ostať „pod zámkom“.

Týmto rozhodnutím tak únia nasleduje regulátorov zo zámoria, kde sú takéto systémy už súčasťou vo vyše 90 % nových vozidiel a pridá sa aj k takej Číne, ktorá vyžaduje obdobu EDR systému v autách od januára 2021.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom