Samá rozozná poruchu a opraví sa. Vedci z celej Európy vyvíjajú batériu, ktorá navždy zmení autá
Vedci z celej Európy aktuálne pracujú na revolučnej technológii, ktorá by mohla dramaticky predĺžiť životnosť batérií v elektromobiloch a zároveň zlepšiť ich výkon. Ide o projekt PHOENIX, podporovaný z fondov Európskej únie, ktorý má za cieľ vytvoriť batérie schopné samoopravy. Tieto batérie by sa vedeli samy diagnostikovať a opravovať vnútorné poškodenia, čím by sa výrazne znížila potreba ich výmeny a zlepšila udržateľnosť elektromobility. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Detekuje poruchy
Kľúčovým prvkom celého systému sú pokročilé senzory, ktoré idú ďaleko nad rámec dnešných štandardných batériových manažmentových systémov. Tie totiž v súčasnosti sledujú len základné parametre ako teplotu, napätie a prúd. Inžinier Yves Stauffer zo Švajčiarskeho centra pre elektroniku a mikrotechnológie (CSEM) vysvetľuje, že PHOENIX dokáže detekovať fyzické napučiavanie, vytvárať interné teplotné mapy a identifikovať konkrétne plyny, ktoré signalizujú poškodenie.
„V momente, keď batériový mozog vyhodnotí, že je potrebná oprava, aktivuje sa proces hojenia,“ približuje projekt oficiálna tlačová správa. Tento proces môže zahŕňať napríklad zatlačenie batérie späť do pôvodného tvaru alebo cielene zahriatie, ktoré spustí obnovu chemických väzieb. Chemik Liu Sufu z CSEM vysvetľuje, že práve tepelná úprava môže obnoviť špecifické väzby, ktoré sa v priebehu používania narušia.
Ďalšou z metód je použitie magnetického poľa, ktoré rozbíja tzv. dendrity – kovové výrastky, ktoré môžu spôsobovať skraty. Vývojári zároveň testujú nové materiály, napríklad kremík namiesto bežného grafitu v anóde batérie. Kremík má potenciál uskladniť viac energie, no jeho stabilita je zatiaľ výzvou. Tu prichádza na rad samoliečiaca technológia, ktorá by mohla spraviť z kremíka reálnu alternatívu pre komerčné využitie.
Podľa Johannesa Zieglera z nemeckého Fraunhoferovho inštitútu pre výskum silikátov je cieľom nielen predĺžiť životnosť batérií, ale zároveň znížiť ich uhlíkovú stopu. „Ide o to, aby sme tú istú batériu mohli používať dlhšie, čím sa zníži spotreba surovín,“ vysvetľuje Ziegler. To je v súlade s ambíciou Európskej únie dosiahnuť do roku 2035 nulové emisie z nových áut.
Pilier elektromobility
Technológia samoliečenia sa momentálne testuje na tzv. pouch článkoch, pričom v marci 2025 bol partnerom projektu dodaný nový balík senzorov a spúšťacích mechanizmov. Táto fáza má overiť účinnosť celého systému v praxi. Vývojári si uvedomujú, že zavedenie senzorov znamená vyššie výrobné náklady, no zároveň pracujú na ich optimalizácii, aby bol výsledný produkt ekonomicky konkurencieschopný
PHOENIX sa tak môže stať jedným z kľúčových pilierov budúcnosti elektromobility, a to nielen predlžovaním životnosti batérií, ale aj redukciou závislosti na kritických surovinách ako lítium a nikel. „Je to vzrušujúce – predlžovať životnosť batérií a zároveň pracovať na elektromobiloch. Celé je to o tom, ako poskladať všetky časti do jedného celku,“ dodal Ziegler.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Investoval 3 000, zarobil 2 000 000 dolárov. Kryptomena „4“ urobila z tradera milionára
Rusko vedie nízkointenzívnu vesmírnu vojnu, tvrdí holandský expert. Objektívmi za pár eur sleduje špionážne satelity (ROZHOVOR)
43-ročný Marián Gáborík má majetok 90 miliónov eur. V Trenčíne vybudoval vlastné športové impérium
Šutaj Eštok o povolenkách: Radšej pôjdeme do súdneho sporu s EÚ, ako by sme toto mali akceptovať
NASA objavila 7 000-kilometrovú anomáliu nad Atlantikom. V útrobách Zeme sa odohralo niečo, čo zaskočilo vedcov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP