Samá rozozná poruchu a opraví sa. Vedci z celej Európy vyvíjajú batériu, ktorá navždy zmení autá
Vedci z celej Európy aktuálne pracujú na revolučnej technológii, ktorá by mohla dramaticky predĺžiť životnosť batérií v elektromobiloch a zároveň zlepšiť ich výkon. Ide o projekt PHOENIX, podporovaný z fondov Európskej únie, ktorý má za cieľ vytvoriť batérie schopné samoopravy. Tieto batérie by sa vedeli samy diagnostikovať a opravovať vnútorné poškodenia, čím by sa výrazne znížila potreba ich výmeny a zlepšila udržateľnosť elektromobility. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Detekuje poruchy
Kľúčovým prvkom celého systému sú pokročilé senzory, ktoré idú ďaleko nad rámec dnešných štandardných batériových manažmentových systémov. Tie totiž v súčasnosti sledujú len základné parametre ako teplotu, napätie a prúd. Inžinier Yves Stauffer zo Švajčiarskeho centra pre elektroniku a mikrotechnológie (CSEM) vysvetľuje, že PHOENIX dokáže detekovať fyzické napučiavanie, vytvárať interné teplotné mapy a identifikovať konkrétne plyny, ktoré signalizujú poškodenie.
„V momente, keď batériový mozog vyhodnotí, že je potrebná oprava, aktivuje sa proces hojenia,“ približuje projekt oficiálna tlačová správa. Tento proces môže zahŕňať napríklad zatlačenie batérie späť do pôvodného tvaru alebo cielene zahriatie, ktoré spustí obnovu chemických väzieb. Chemik Liu Sufu z CSEM vysvetľuje, že práve tepelná úprava môže obnoviť špecifické väzby, ktoré sa v priebehu používania narušia.
Ďalšou z metód je použitie magnetického poľa, ktoré rozbíja tzv. dendrity – kovové výrastky, ktoré môžu spôsobovať skraty. Vývojári zároveň testujú nové materiály, napríklad kremík namiesto bežného grafitu v anóde batérie. Kremík má potenciál uskladniť viac energie, no jeho stabilita je zatiaľ výzvou. Tu prichádza na rad samoliečiaca technológia, ktorá by mohla spraviť z kremíka reálnu alternatívu pre komerčné využitie.
Podľa Johannesa Zieglera z nemeckého Fraunhoferovho inštitútu pre výskum silikátov je cieľom nielen predĺžiť životnosť batérií, ale zároveň znížiť ich uhlíkovú stopu. „Ide o to, aby sme tú istú batériu mohli používať dlhšie, čím sa zníži spotreba surovín,“ vysvetľuje Ziegler. To je v súlade s ambíciou Európskej únie dosiahnuť do roku 2035 nulové emisie z nových áut.
Pilier elektromobility
Technológia samoliečenia sa momentálne testuje na tzv. pouch článkoch, pričom v marci 2025 bol partnerom projektu dodaný nový balík senzorov a spúšťacích mechanizmov. Táto fáza má overiť účinnosť celého systému v praxi. Vývojári si uvedomujú, že zavedenie senzorov znamená vyššie výrobné náklady, no zároveň pracujú na ich optimalizácii, aby bol výsledný produkt ekonomicky konkurencieschopný
PHOENIX sa tak môže stať jedným z kľúčových pilierov budúcnosti elektromobility, a to nielen predlžovaním životnosti batérií, ale aj redukciou závislosti na kritických surovinách ako lítium a nikel. „Je to vzrušujúce – predlžovať životnosť batérií a zároveň pracovať na elektromobiloch. Celé je to o tom, ako poskladať všetky časti do jedného celku,“ dodal Ziegler.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dôchodky klesnú o štvrtinu, najviac ohrozené sú 2 skupiny ľudí. Mladším Slovákom hrozí chudobná staroba (ANALYTIK)
Elitný kulturista: „Sú 2 jednoduché pravidlá, vďaka ktorým budeš spaľovať tuk a budovať svaly“
„Lieky by mali byť poslednou voľbou.“ Neurovedec radí začať konkrétnymi doplnkami, zlepšia náladu a sústredenie
KVÍZ: 9 z 10 Slovákov nevie, kde leží Banská Bystrica. Zabudni na navigáciu a otestuj svoju geografickú pamäť
TOP 5 najspoľahlivejších jazdeniek roka 2025. Tieto modely zvládajú STK na výbornú (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Internetové nákupy na Slovensku explodovali. Takéto tempo nikto nečakal
Zločinci majú nový nástroj. Kyberkriminalita prešla do fázy, ktorá desí expertov. Straty budú v miliardách
Umelá inteligencia nepotrebuje tvoju ľudskosť. Týmto častým spôsobom kazíš jej odpovede
EÚ chystá zákon, ktorý si posvieti operátorov. Vo vesmíre ich prinúti robiť túto vec
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP