Lízingové spoločnosti v Európe, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu na trhu s elektrickými vozidlami čelia v súčasnosti veľkým výzvam, ktoré ohrozujú udržateľnosť lízingového modelu. Rýchly nárast cien lízingu spolu s klesajúcimi predajnými hodnotami elektrických vozidiel vyvolali obavy expertov o zrútenie tohto modelu.

Nízke predajné hodnoty elektrických áut totiž prinútili lízingové firmy za posledné tri roky zdvojnásobiť ceny. Niektorým z nich dokonca hrozí, že úplne skončia, ak ich regulačné orgány prinútia prejsť na elektrický pohon príliš rýchlo, myslia si predstavitelia priemyslu. O téme informoval Reuters.

Aktuálne výzvy

Lízingové spoločnosti za posledné tri roky zdvojnásobili ceny prenájmu elektromobilov, a to najmä v dôsledku klesajúcich zostatkových hodnôt týchto vozidiel. Túto situáciu zhoršuje pokles vládnych dotácií na nové elektrické vozidlá hlavne na kľúčových trhoch, ako je Nemecko. To vedie k poklesu predaja a zvýšenému finančnému zaťaženiu lízingových spoločností.

Lízingový sektor je v Európe kľúčový, pričom približne 60 % nových áut sa prenajíma. Toto číslo sa v prípade elektrických vozidiel zvyšuje na približne 80 %, čo poukazuje na dôležitosť tohto odvetvia pri uľahčovaní prechodu na elektrické vozidlá.

So zvyšujúcim sa podielom elektromobilov v portfóliách lízingových firiem sa však zvyšuje aj riziko spojené s ich predajnou hodnotou, čo medzi vedúcimi pracovníkmi v odvetví vyvoláva obavy z potenciálneho odchodu z trhu, ak vozové parky unáhlia svoj prechod na plne elektrické vozidlá.

Dôsledky regulačných zmien

Európska komisia zvažuje opatrenia na urýchlenie prijatia elektromobilov vrátane potenciálnych mandátov pre firemné vozové parky. Tie by mali úplne prejsť na elektrické vozidlá do roku 2030.

Freepik

Hoci by to mohlo zrýchliť prechod na elektromobily, predstavuje to značné riziko pre lízingové spoločnosti, ktoré sa obávajú, že takéto nariadenia by mohli ešte viac znížiť predajné hodnoty elektrických vozidiel a viesť k zvýšeniu cien prenájmu.

Bart Beckers, zástupca generálneho riaditeľa spoločnosti Arval, poznamenal, že vyššie ceny by mohli odradiť firemné flotily od prenájmu elektrických vozidiel, čo by, paradoxne, podkopalo snahy o 100 %-tný prechod.

Výhľad do budúcnosti

Budúcnosť lízingu elektromobilov v Európe tak závisí od toho, ako spoločnosti tieto výzvy zvládnu. Keďže sa predpokladá, že lízingový trh vzrastie v rokoch 2023 až 2028 približne o 12,17 miliardy amerických dolárov, schopnosť tohto sektora prispôsobiť sa meniacim sa trhovým podmienkam bude rozhodujúca.

Copilot Designer

Prebiehajúca diskusia o regulačných opatreniach a ich dôsledkoch pre lízingové spoločnosti bude hrať významnú úlohu pri formovaní zavádzania elektromobilov v Európe.

V skratke, zatiaľ čo tlak na elektrické vozidlá v Európe naberá na sile, lízingový model, ktorý podporuje tento prechod, čelí potenciálnemu zlyhaniu v dôsledku rastúcich nákladov a klesajúcich hodnôt vozidiel. Reakcia odvetvia na tieto výzvy bude rozhodujúca pri určovaní budúcnosti lízingu elektromobilov v regióne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú