Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Plug-in hybridy boli dlhé roky považované za ideálne prechodné riešenie medzi spaľovacími motormi a plne elektrickými autami. V teórii ponúkajú to najlepšie z oboch svetov, teda jazdu na elektrinu v meste a spaľovací motor na dlhšie cesty. V praxi to však tak ideálne nie je a Európska únia si to začína uvedomovať.
Už v tomto roku sa začali tieto vozidlá hodnotiť oveľa prísnejšie a od januára 2026 bude ešte horšie, najmä čo sa týka regulácií ich emisií CO₂. Dôsledok? Plug-in hybridy sa v priebehu niekoľkých rokov môžu zmeniť zo žiadaného produktu na okrajový fenomén, uvádza Heide.de.
Blíži sa nečakaný koniec hybridov?
Plug-in hybridy majú na papieri nízke emisie CO₂, spravidla pod 50 gramov na kilometer, čo pomáha automobilkám plniť emisné limity pre celé flotily. Lenže práve tento benefit sa začína rozplývať. V roku 2025 vstúpili do platnosti nové normy Euro 6e a následne Euro 6e FCM, ktoré sprísňujú metodiku výpočtu emisií.
Kľúčovým faktorom je takzvaný „utility factor“ (predpokladaná miera jazdy na elektrinu). Tento faktor sa od januára 2025 výrazne sprísnil, čo bude znamenať, že vozidlo s rovnakým elektrickým dojazdom ako dnes bude mať na papieri omnoho vyššie emisie.
Príkladom môže byť nový VW Golf eHybrid, ktorý síce ponúka 143 km elektrického dojazdu podľa WLTP, no aj tak sa môže stať, že bude mať horšie emisie než jeho predchodca Golf GTE s polovičným dojazdom. Podľa nemeckého odborníka z ICCT Jana Dornoffa: „Z roku 2026 budú mať zmysel len PHEV s výrazne vyšším elektrickým dojazdom. Je otázne, či sa automobilkám viac oplatí investovať do vývoja takýchto hybridov, alebo rovno zvýšiť podiel čisto elektrických áut.“
Regulačný šok môže poškodiť trh
Automobilky a odborné združenia varujú, že zmena metodiky bez prechodného obdobia môže zničiť dôveru v túto technológiu. Plug-in hybridy podľa nich nie sú prekážkou, ale aktívnou súčasťou cesty k elektromobilite. Ak ich EÚ cez noc odstrihne od výhod, môže to podľa odvetvia narušiť investície, spomaliť dekarbonizáciu a priniesť negatívne dopady aj na trh práce.
Druhé sprísnenie výpočtu príde už v roku 2027 pre novotypované modely a v roku 2028 pre všetky novo registrované PHEV. Aby sa dostali na dnešnú úroveň emisií, budú musieť mať takmer štvornásobný elektrický dojazd. To je technicky aj finančne náročné a čoraz menej výrobcov je ochotných do toho investovať. Už teraz popredné automobilky dali miliardy eur do vyvíja plug-in hybridných technológií, no EÚ by im takýmto nečakaným krokom podpílila konár, ako aj sebe z hľadiska rozvoja elektromobility vo všetkých kľúčových regiónoch.
Dni plug-in hybridov sú možno spočítané
Z pohľadu priemernej flotily musí od roku 2025 každý nový automobil vykazovať o 15 % menej CO₂ ako vozidlá medzi rokmi 2021 – 2024. V roku 2030 sa tento cieľ zvýši až na 55 %, čo sa dá zvládnuť prakticky len s elektrickými vozidlami.
Výhod plug-in hybridov zároveň ubúda aj z pohľadu bežných vodičov. Kým kedysi sa plne elektrické autá borili s krátkym dojazdom, slabým výkonom či nulovou ťažnou kapacitou, dnes sa situácia rýchlo mení. Tesla Model Y utiahne 1,6 tony, nový VW ID Buzz GTX až 1,8 tony a elektrické SUV Kia EV9 dokonca 2,5 tony. K tomu sa pridáva pokrok v nabíjacích technológiách, kedy sú batérie schopné nabíjania výkonom 4C a zvládnu doplniť energiu z 10 na 80 % už za 10 minút.
V konečnom dôsledku však rozhodne ekonomika. Výroba batériových elektromobilov sa vďaka veľkým objemom znižuje, komponenty sú lacnejšie a údržba jednoduchšia. Oproti tomu PHEV majú komplikovanú konštrukciu, dve hnacie sústavy a teda aj vyššie servisné náklady. Pre mnohých majiteľov bude ďalšia kúpa plug-in hybridu jednoducho nedávať zmysel. Zdá sa teda, že dlhoročná popularita plug-in hybridov sa blíži k svojmu logickému záveru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Popredný lekár varuje pred fenoménom moderného života: Ničí mozog, vedie k vyhoreniu a ohrozuje tvoju pamäť
Wizz Air ukončí lety z obľúbenej destinácie Slovákov. Posledné lietadlo odletí v tento dátum
„Máme historicky najvyššie tržby 56,6 milióna eur. V Dubaji sme otvorili 5 prevádzok,“ hovorí Chudík, CEO Medusa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP