Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Plug-in hybridy boli dlhé roky považované za ideálne prechodné riešenie medzi spaľovacími motormi a plne elektrickými autami. V teórii ponúkajú to najlepšie z oboch svetov, teda jazdu na elektrinu v meste a spaľovací motor na dlhšie cesty. V praxi to však tak ideálne nie je a Európska únia si to začína uvedomovať.
Už v tomto roku sa začali tieto vozidlá hodnotiť oveľa prísnejšie a od januára 2026 bude ešte horšie, najmä čo sa týka regulácií ich emisií CO₂. Dôsledok? Plug-in hybridy sa v priebehu niekoľkých rokov môžu zmeniť zo žiadaného produktu na okrajový fenomén, uvádza Heide.de.
Blíži sa nečakaný koniec hybridov?
Plug-in hybridy majú na papieri nízke emisie CO₂, spravidla pod 50 gramov na kilometer, čo pomáha automobilkám plniť emisné limity pre celé flotily. Lenže práve tento benefit sa začína rozplývať. V roku 2025 vstúpili do platnosti nové normy Euro 6e a následne Euro 6e FCM, ktoré sprísňujú metodiku výpočtu emisií.
Kľúčovým faktorom je takzvaný „utility factor“ (predpokladaná miera jazdy na elektrinu). Tento faktor sa od januára 2025 výrazne sprísnil, čo bude znamenať, že vozidlo s rovnakým elektrickým dojazdom ako dnes bude mať na papieri omnoho vyššie emisie.
Príkladom môže byť nový VW Golf eHybrid, ktorý síce ponúka 143 km elektrického dojazdu podľa WLTP, no aj tak sa môže stať, že bude mať horšie emisie než jeho predchodca Golf GTE s polovičným dojazdom. Podľa nemeckého odborníka z ICCT Jana Dornoffa: „Z roku 2026 budú mať zmysel len PHEV s výrazne vyšším elektrickým dojazdom. Je otázne, či sa automobilkám viac oplatí investovať do vývoja takýchto hybridov, alebo rovno zvýšiť podiel čisto elektrických áut.“
Regulačný šok môže poškodiť trh
Automobilky a odborné združenia varujú, že zmena metodiky bez prechodného obdobia môže zničiť dôveru v túto technológiu. Plug-in hybridy podľa nich nie sú prekážkou, ale aktívnou súčasťou cesty k elektromobilite. Ak ich EÚ cez noc odstrihne od výhod, môže to podľa odvetvia narušiť investície, spomaliť dekarbonizáciu a priniesť negatívne dopady aj na trh práce.
Druhé sprísnenie výpočtu príde už v roku 2027 pre novotypované modely a v roku 2028 pre všetky novo registrované PHEV. Aby sa dostali na dnešnú úroveň emisií, budú musieť mať takmer štvornásobný elektrický dojazd. To je technicky aj finančne náročné a čoraz menej výrobcov je ochotných do toho investovať. Už teraz popredné automobilky dali miliardy eur do vyvíja plug-in hybridných technológií, no EÚ by im takýmto nečakaným krokom podpílila konár, ako aj sebe z hľadiska rozvoja elektromobility vo všetkých kľúčových regiónoch.
Dni plug-in hybridov sú možno spočítané
Z pohľadu priemernej flotily musí od roku 2025 každý nový automobil vykazovať o 15 % menej CO₂ ako vozidlá medzi rokmi 2021 – 2024. V roku 2030 sa tento cieľ zvýši až na 55 %, čo sa dá zvládnuť prakticky len s elektrickými vozidlami.
Výhod plug-in hybridov zároveň ubúda aj z pohľadu bežných vodičov. Kým kedysi sa plne elektrické autá borili s krátkym dojazdom, slabým výkonom či nulovou ťažnou kapacitou, dnes sa situácia rýchlo mení. Tesla Model Y utiahne 1,6 tony, nový VW ID Buzz GTX až 1,8 tony a elektrické SUV Kia EV9 dokonca 2,5 tony. K tomu sa pridáva pokrok v nabíjacích technológiách, kedy sú batérie schopné nabíjania výkonom 4C a zvládnu doplniť energiu z 10 na 80 % už za 10 minút.
V konečnom dôsledku však rozhodne ekonomika. Výroba batériových elektromobilov sa vďaka veľkým objemom znižuje, komponenty sú lacnejšie a údržba jednoduchšia. Oproti tomu PHEV majú komplikovanú konštrukciu, dve hnacie sústavy a teda aj vyššie servisné náklady. Pre mnohých majiteľov bude ďalšia kúpa plug-in hybridu jednoducho nedávať zmysel. Zdá sa teda, že dlhoročná popularita plug-in hybridov sa blíži k svojmu logickému záveru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Elektromotory vložia do kolies. Volkswagen plánuje vysokovýkonnú beštiu
Zlepší výkon na diaľnici aj v teréne. Stellantis si patentoval zvláštny komponent pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meškanie až 300 minút: Železnice prerušili dopravu na západe Slovenska. Ľudia z vlaku vystupovali do poľa
Korporát vymenil za Kostariku: „Najväčší luxus je mať priestor na myslenie, nenaháňam sa za platom ani funkciami“
Počet nakazených stúpol o 750 percent. Experti varujú Slovákov pred dovolenkou v Taliansku
Výbuch na gymnáziu v Prievidzi: Hlásia dvoch zranených, zasahovali hasiči
Trumpov sľub o mieri sa rozpadol. Putin označil celú Ukrajinu za ruskú a hrozí jadrovým útokom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- BYD už testuje revolučné batérie. Ponúknu dojazd takmer 2 000 km a extrémne rýchle nabíjanie
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Slovensko podporí zelenú energiu. Na OZE a batérie vyčlení 30 miliónov eur
Slováci testujú robota na priechodoch pre chodcov. Humanoid má ochrániť deti
Chce chrániť dôveru aj autorské práva. Slovensko má prvý etický kódex pre umelú inteligenciu
Trhy cítia napätie. Zlato opäť ukazuje, prečo je bezpečné aktívum
Už čoskoro sa dozvieme výsledky. SAV testuje vakcíny proti COVID-19
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meškanie až 300 minút: Železnice prerušili dopravu na západe Slovenska. Ľudia z vlaku vystupovali do poľa
Korporát vymenil za Kostariku: „Najväčší luxus je mať priestor na myslenie, nenaháňam sa za platom ani funkciami“
Počet nakazených stúpol o 750 percent. Experti varujú Slovákov pred dovolenkou v Taliansku
Výbuch na gymnáziu v Prievidzi: Hlásia dvoch zranených, zasahovali hasiči
Trumpov sľub o mieri sa rozpadol. Putin označil celú Ukrajinu za ruskú a hrozí jadrovým útokom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené