Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zákazníci prichádzajúci do obchodov majú tendenciu vybrať si cenovo lákavé zariadenia, ktorých životnosť však potrvá iba počas záručnej lehoty. Po uplynutí tejto doby sa znenazdania pokazia, no ich oprava je často omnoho drahšia ako kúpa nového kusu. Príčinou týchto javov sú tzv. „kazítka“, teda súčiastky, ktoré sa zámerne postarajú o pokazenie daného výrobku.

Možno to poznáš aj ty. Prídeš do obchodu, kde si vyberieš svoj nový smartfón, práčku alebo televízor, na ktorom je zavesená veľmi lákavá cenovka. Kto by ale nechcel nové zariadenie napríklad v 70 % zľave? Po jeho kúpe sa tešíš z dobrej investície. Ako čas plynie, záručná doba sa skracuje a po jej uplynutí mnohokrát tento výhodne kúpený tovar prestane z ničoho nič fungovať.

Všetko sa nám kazí

Kde treba hľadať chybu? Skúsiš navštíviť servis, no tam sa dozvieš, že samotná oprava je omnoho drahšia ako kúpa nového výrobku. Takto sa mnoho zákazníkov znova vyberie do obchodu, kde si zakúpia tovar a celý cyklus môže začať odznova. Príčinou tejto situácie sú podľa Európskeho parlamentu tzv. „kazítka“.

zdroj fotografie: Pixabay

Ide v podstate o malé, často nevýznamné prvky, ktorých úlohou je pokaziť zariadenia po uplynutí záručnej doby. Existencia týchto nepatrných súčiastok sa dokazuje rovnako ťažko ako to, že ich výrobca využil úmyselne. S týmto dlhodobým problémom však chce bojovať Európsky parlament. Ten vydal návrh pre Európsku komisiu, aby schválila legislatívu, ktorá by zamedzila alebo aspoň obmedzila využívanie „kazítok“.

Európsky parlament má riešenie

Konkrétne znenie návrhu, bohužiaľ, zatiaľ neexistuje, no Európsky parlament týmto krokom naznačuje možnosť schválenia podobného zákona. Na oficiálnej webovej stránke sa píše: „Už pri ich navrhovaní by sa malo pamätať na to, že niektoré časti bude treba po čase vymeniť.“

zdroj fotografie: Screenshot/Youtube/iFixit Video

Nenechaj si ujsť
Európska únia poriadne potrestala Google! Za podvádzanie používateľov dostal takmer 2,5 miliardovú pokutu

Prieskum Eurobarometer z roku 2014 odhalil, že až 77 % obyvateľov Európskej únie by uvítalo možnosť pokazené zariadenie opraviť ako miesto neho kúpiť nové. V tom im však často bráni práve vysoká cena v servisoch. Ideálnym príkladom sú batérie dnešných smartfónov, ktoré mnohonásobným nabíjaním a vybíjaním strácajú svoju životnosť pomerne rýchlo. Často sa stáva, že akumulátor vydrží omnoho kratšie ako zvyšok hardvéru. Jeho výmena je však v týchto dňoch veľmi zložitá, pretože výrobcovia tejto elektroniky sa uchýlili k trendu zabudovaných batérií. Európsky parlament tak chce ovplyvniť nielen kvalitu týchto zdrojov energie, ale aj spôsob ich výmeny.

Zatiaľ je však všetko len v rovine teoretizovania

LG G5 batériazdroj fotografie: Screenshot/PhoneArena/YouTube

Dokazovanie existencie kazových súčiastok je zložité, no až 60 % Slovákov verí, že ich výrobcovia vo svojich zariadeniach využívajú s jasným cieľom. Pre výrobcov by však po schválení takéhoto zákona nastali problémy v oblasti predajnosti a ziskov. Tým, že by výrobky vydržali dlhšie, neboli by zákazníci tak často nútení kupovať nové, čo by sa postupom času odrazilo na ekonomike Zároveň by výhodu získali výrobcovia, ktorí produkujú kvalitnejšie zariadenia, no ich ceny netlačia až tak nadol. Francúzsky europoslanec dokonca navrhol, aby bola na kvalitnejších výrobkoch udávaná ich životnosť. „Ak zákazník vidí výrobok, ktorý je o 30 až 40 % lacnejší a vyzerá, že funguje rovnako dobre, pričom nevie, že sa pokazí už o dva roky a nie o desať, tak si, samozrejme, vyberie ten lacnejší,“ uviedol Pascal Durand“ Riešenie tohto problému je zatiaľ v nedohľadne, no už návrh legislatívy je veľkým krokom vpred v boji za vyššiu kvalitu produktov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú