Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
Európsky parlament schválil legislatívu, ktorá v EÚ vyvolala veľkú kritiku. Napriek tomu je norma Euro 7 menej prísna, ako sa pôvodne navrhovalo, informoval Startitup.
Nastavili menej prísne pravidlá pre znečisťovanie ovzdušia autami, než sa pôvodne plánovalo. Automobilky tiež dostali viac času, aby sa prispôsobili novým pravidlám. Okrem toho sa zaviedli nové pravidlá na znižovanie škodlivín z pneumatík a bŕzd a na to, aby batérie v autách vydržali dlhšie.
Cieľom pravidla je údajne pomôcť Európskej únii prejsť na dopravu bez škodlivých emisií a zlepšiť čistotu vzduchu. Za toto pravidlo hlasovalo 297 europoslancov, proti bolo 190 a 37 sa zdržalo hlasovania. Ešte ho musí oficiálne schváliť Rada EÚ, ktorú tvoria členské štáty, aby mohlo začať platiť.
Ako informuje portál oPeniazoch.sk, pri diskusiách o tomto pravidle sa podarilo nájsť strednú cestu. Rada EÚ a Európsky parlament sa dohodli na kompromise, pričom každý ustúpil v niečom inom. Podľa konečnej verzie pravidla emisné limity pre výfukové plyny ostanú na úrovni súčasnej normy Euro 6, vrátane limitov pre testovanie.
Hneď na začiatku rozhovorov o pravidle Euro 7, ktoré podľa výrobcov áut a Európskej komisie bolo nerealistické, sa osem krajín postavilo proti návrhu. Česko viedlo skupinu krajín, ktoré mali rovnaký názor, medzi ktoré patrili Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Pôvodne mala prísť zmena v roku 2025
Podľa pôvodného plánu Európskej komisie malo pravidlo Euro 7 začať platiť pre osobné autá už v polovici roka 2025 a pre nákladné autá o dva roky neskôr. Mnoho krajín EÚ to považovalo za nerealistické. Výrobcovia áut tiež vyjadrili obavy, že na zmeny nebudú mať dostatok času na prípravu.
Kompromis posunul pôvodný plán. Teraz sa s pravidlom počíta tak, že nové osobné modely áut budú musieť splniť normu 2,5 roka po tom, ako norma nadobudne účinnosť, a už existujúce modely za 3,5 roka. Pre nákladné autá to bude štyri roky pre nové modely a päť rokov pre súčasné modely. Tieto termíny dajú výrobcom áut viac času, aby sa pripravili na nové pravidlá.
Pravidlá na zníženie znečistenia z pneumatík a bŕzd
Nákladné autá musia spĺňať trochu prísnejšie emisné limity, najmä pri emisiách dusíka. Výrobcovia si však ešte vedia technicky poradiť s týmito požiadavkami.
Euro 7 prichádza namiesto predchádzajúcich pravidiel Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné a ťažké nákladné vozidlá) a zjednocuje ich do jedného pravidla pre oba typy vozidiel.
Nová norma pridáva pravidlá na zníženie znečistenia z pneumatík a bŕzd. Doteraz nikto neriešil, ako častice z opotrebovávania pneumatík a brzdových doštičiek znečisťujú vzduch.
Pre čisto elektrické autá nová norma určuje limit znečistenia na tri miligramy na kilometer. Pre väčšinu áut so spaľovacími motormi a hybridy je limit sedem miligramov na kilometer a pre veľké dodávky jedenásť miligramov na kilometer.
Prudké zníženie emisií je potrebné
Globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) súvisiace s energetikou dosiahli minulý rok rekordnú výšku. Čiastočne k tomu prispelo zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá brzdili produkciu vodných elektrární. Uviedla to Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA). TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Vedci tvrdia, že v nadchádzajúcich rokoch bude potrebné prudké zníženie emisií CO2, najmä zo spaľovania fosílnych palív, ak sa majú splniť ciele na obmedzenie globálneho rastu teplôt a zabrániť náhlym zmenám klímy.
„Emisie CO2 ani zďaleka neklesajú tak rýchlo, ako je potrebné na splnenie globálnych klimatických cieľov stanovených v Parížskej dohode,“ uviedla IEA v správe.
Podľa analýzy IEA globálne emisie z energií v roku 2023 vzrástli o 410 miliónov ton alebo 1,1 % na 37,4 miliardy ton.
Globálny rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol pritom vlani obmedziť tempo rastu emisií, ktoré v roku 2022 dosiahlo 1,3 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

