Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
Európsky parlament schválil legislatívu, ktorá v EÚ vyvolala veľkú kritiku. Napriek tomu je norma Euro 7 menej prísna, ako sa pôvodne navrhovalo, informoval Startitup.
Nastavili menej prísne pravidlá pre znečisťovanie ovzdušia autami, než sa pôvodne plánovalo. Automobilky tiež dostali viac času, aby sa prispôsobili novým pravidlám. Okrem toho sa zaviedli nové pravidlá na znižovanie škodlivín z pneumatík a bŕzd a na to, aby batérie v autách vydržali dlhšie.
Cieľom pravidla je údajne pomôcť Európskej únii prejsť na dopravu bez škodlivých emisií a zlepšiť čistotu vzduchu. Za toto pravidlo hlasovalo 297 europoslancov, proti bolo 190 a 37 sa zdržalo hlasovania. Ešte ho musí oficiálne schváliť Rada EÚ, ktorú tvoria členské štáty, aby mohlo začať platiť.
Ako informuje portál oPeniazoch.sk, pri diskusiách o tomto pravidle sa podarilo nájsť strednú cestu. Rada EÚ a Európsky parlament sa dohodli na kompromise, pričom každý ustúpil v niečom inom. Podľa konečnej verzie pravidla emisné limity pre výfukové plyny ostanú na úrovni súčasnej normy Euro 6, vrátane limitov pre testovanie.
Hneď na začiatku rozhovorov o pravidle Euro 7, ktoré podľa výrobcov áut a Európskej komisie bolo nerealistické, sa osem krajín postavilo proti návrhu. Česko viedlo skupinu krajín, ktoré mali rovnaký názor, medzi ktoré patrili Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Pôvodne mala prísť zmena v roku 2025
Podľa pôvodného plánu Európskej komisie malo pravidlo Euro 7 začať platiť pre osobné autá už v polovici roka 2025 a pre nákladné autá o dva roky neskôr. Mnoho krajín EÚ to považovalo za nerealistické. Výrobcovia áut tiež vyjadrili obavy, že na zmeny nebudú mať dostatok času na prípravu.
Kompromis posunul pôvodný plán. Teraz sa s pravidlom počíta tak, že nové osobné modely áut budú musieť splniť normu 2,5 roka po tom, ako norma nadobudne účinnosť, a už existujúce modely za 3,5 roka. Pre nákladné autá to bude štyri roky pre nové modely a päť rokov pre súčasné modely. Tieto termíny dajú výrobcom áut viac času, aby sa pripravili na nové pravidlá.
Pravidlá na zníženie znečistenia z pneumatík a bŕzd
Nákladné autá musia spĺňať trochu prísnejšie emisné limity, najmä pri emisiách dusíka. Výrobcovia si však ešte vedia technicky poradiť s týmito požiadavkami.
Euro 7 prichádza namiesto predchádzajúcich pravidiel Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné a ťažké nákladné vozidlá) a zjednocuje ich do jedného pravidla pre oba typy vozidiel.
Nová norma pridáva pravidlá na zníženie znečistenia z pneumatík a bŕzd. Doteraz nikto neriešil, ako častice z opotrebovávania pneumatík a brzdových doštičiek znečisťujú vzduch.
Pre čisto elektrické autá nová norma určuje limit znečistenia na tri miligramy na kilometer. Pre väčšinu áut so spaľovacími motormi a hybridy je limit sedem miligramov na kilometer a pre veľké dodávky jedenásť miligramov na kilometer.
Prudké zníženie emisií je potrebné
Globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) súvisiace s energetikou dosiahli minulý rok rekordnú výšku. Čiastočne k tomu prispelo zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá brzdili produkciu vodných elektrární. Uviedla to Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA). TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Vedci tvrdia, že v nadchádzajúcich rokoch bude potrebné prudké zníženie emisií CO2, najmä zo spaľovania fosílnych palív, ak sa majú splniť ciele na obmedzenie globálneho rastu teplôt a zabrániť náhlym zmenám klímy.
„Emisie CO2 ani zďaleka neklesajú tak rýchlo, ako je potrebné na splnenie globálnych klimatických cieľov stanovených v Parížskej dohode,“ uviedla IEA v správe.
Podľa analýzy IEA globálne emisie z energií v roku 2023 vzrástli o 410 miliónov ton alebo 1,1 % na 37,4 miliardy ton.
Globálny rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol pritom vlani obmedziť tempo rastu emisií, ktoré v roku 2022 dosiahlo 1,3 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky

Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMZ komunistických panelákov sa budeme musieť vysťahovať, prichádza nová éra (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Európa vypracovala protinávrh k mierovému plánu. Štáty prichádzajú s vlastným riešením pre Ukrajinu

Hrozivý nález pred nákupným centrom. Bezvládne telo ženy ležalo v nákupnom košíku

Európske krajiny upravili americký mierový plán pre Ukrajinu. Žiadajú zmeny v územných ústupkoch a bezpečnostných zárukách

Meteorológovia varujú pred návratom Beštie z východu. Zriedkavý jav môže priniesť do Európy sibírske mrazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
Digitálna mena je na ceste, EÚ pokračuje v prelomovom projekte
Nokia stále žije, v USA ohlásila nové investície v hodnote niekoľkých miliárd
Vláda zakročí proti šíreniu nenávisti na internete, pripravuje nový zákon
200 krajín sa po dvoch týždňoch hádok zhodlo na osude fosílnych palív. Európa je sklamaná
Obľúbené sociálne siete čaká obrovská čistka. Radikálny zákon im prikazuje okamžite vymazať tisíce účtov
Slovensko sa pridalo k dôležitej iniciatíve. Ministerstvo investícií podpísalo novú strategickú deklaráciu
Odborník otvorene: Na kryptomenovom trhu vládne panika. Ide o najtemnejšie obdobie tohto roka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMZ komunistických panelákov sa budeme musieť vysťahovať, prichádza nová éra (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Európa vypracovala protinávrh k mierovému plánu. Štáty prichádzajú s vlastným riešením pre Ukrajinu

Hrozivý nález pred nákupným centrom. Bezvládne telo ženy ležalo v nákupnom košíku

Európske krajiny upravili americký mierový plán pre Ukrajinu. Žiadajú zmeny v územných ústupkoch a bezpečnostných zárukách

