SpaceX to konečne dokázal, na piaty pokus dokázali pristáť s raketou Starship, tentoraz bez nežiadúcich explózií, informuje NASASpaceflight. Ešte vždy však ide len o jej druhý stupeň, čo nasleduje po tomto dôležitom míľniku?

Aktualizácia 7. mája 2021:

Elon Musk na Twitteri oznámil, že Starship SN15 čoskoro poletí znovu. Pôjde tak o vôbec prvý prototyp Starship v plnej veľkosti, ktorý sa pokúsi o dva výškové lety a následné pristátie. Jedno pristátie totiž na overenie spoľahlivosti nestačí a pre spoločnosť je kľúčové celý proces zopakovať. Navyše ide ešte vždy o pomerne jednoduchý proces – ak ho porovnáme s tým, čo bude musieť zvládnuť orbitálna verzia Starship pri oveľa vyšších rýchlostiach a záťaži.

Pôvodný článok:

SN15 pristála, množstvo vylepšení dizajnu jej pomohlo

Po náročnom lete a dlhých prípravách sa podarilo prototypu SN15 pristáť a prerušiť tak šnúru explózií, ktorej sa držali jeho predchodcovia. Tento prototyp Starship má množstvo dizajnových zmien a vylepšení, ktoré bez akýchkoľvek pochybností v dnešnom úspechu pomohli. Spoločnosť ale mala problémy so živým prenosom a kamery pripevnené na samotnej rakete väčšinu času vypadávali.

Veľkú rolu zohrával aj softvérový aspekt a spôsob, ktorým raketa pristáva. Ten sa niekoľko ráz zmenil, keďže SpaceX hľadá kompromis toho najspoľahlivejšieho a zároveň najefektívnejšieho pristátia. Konkrétne zmeny dizajnu nie sú známe a oficiálne potvrdené. Tento prototyp však podľa dohadov otestoval aj prijímač internetu Starlink – konštelácie tisícok satelitov, ktorú buduje SpaceX.

Starship SN15 dnes opäť odštartoval pomocou svojich troch motorov Raptor, ktoré počas stúpania postupne vypínal. Vo výške 10 km zhasol posledný z motorov a stroj sa prevrátil, čím započal voľný pád „bruchom“ napred. Táto strana bola pokrytá zatiaľ rekordným množstvom dlaždíc tepelného štítu, ktorý má v prípade orbitálnej verzie pokrývať celú polovicu druhého stupňa. Hlavná plocha s týmito dlaždicami ostala zrejme nepoškodená.

Hlavnou úlohou týchto prototypov je otestovanie celého systému, ako aj samotného pristávacieho manévru. Ten spočíva v opätovnom prevrátení stroja do vertikálnej polohy, čo vystavuje celý trup silnej dynamickej záťaži. Prototyp SN15 však tento manéver zvládol a motory zabezpečili úspešné dosadnutie na pristávaciu plochu.

Test prototypu druhého stupňa rakety Starship, ktorá ma štartovať z Marsu práve v konfigurácii jediného stupňa. Zdroj: SpaceX / Flickr

Čo bude nasledovať? Čoskoro zamieria do kozmu

Jediné úspešné pristátie stačiť nebude a než sa dočkáme prvého orbitálneho letu, uvidíme zrejme ešte niekoľko podobných testov. SpaceX sa s najväčšou pravdepodobnosťou pokúsi o podobné lety, avšak s rozdielnymi letovými profilmi pre otestovanie komponentov a odolnosti celého systému.

Dôležitým sa stane júl, kedy chce Muskova spoločnosť po prvý raz dosiahnuť so Starship obežnú dráhu. Úspech tejto misie je nepravdepodobný a to najmä jej návratová časť – opätovný vstup do atmosféry je totiž veľmi náročný a tepelný štít musí vydržať extrémny nápor. V prípade úspechu však bude deliť spoločnosť od letov so skutočným nákladom len zopár krôčikov.

SpaceX

Trh pre tak obrovské rakety zatiaľ prakticky neexistuje, na začiatok však môžu zásadne pomôcť s budovaním konštelácie Starlink. Kým Falcon 9 unesie 60 týchto satelitov, Starship ich môže uniesť približne štvornásobok. Ak sa navyše systém osvedčí v programe Artemis, do ktorého bol zvolený ako pristávací modul pre astronautov na Mesiaci, je pravdepodobné jeho ďalšie využitie agentúrou NASA.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú