SpaceX to konečne dokázal, na piaty pokus dokázali pristáť s raketou Starship, tentoraz bez nežiadúcich explózií, informuje NASASpaceflight. Ešte vždy však ide len o jej druhý stupeň, čo nasleduje po tomto dôležitom míľniku?

Aktualizácia 7. mája 2021:

Elon Musk na Twitteri oznámil, že Starship SN15 čoskoro poletí znovu. Pôjde tak o vôbec prvý prototyp Starship v plnej veľkosti, ktorý sa pokúsi o dva výškové lety a následné pristátie. Jedno pristátie totiž na overenie spoľahlivosti nestačí a pre spoločnosť je kľúčové celý proces zopakovať. Navyše ide ešte vždy o pomerne jednoduchý proces – ak ho porovnáme s tým, čo bude musieť zvládnuť orbitálna verzia Starship pri oveľa vyšších rýchlostiach a záťaži.

Pôvodný článok:

SN15 pristála, množstvo vylepšení dizajnu jej pomohlo

Po náročnom lete a dlhých prípravách sa podarilo prototypu SN15 pristáť a prerušiť tak šnúru explózií, ktorej sa držali jeho predchodcovia. Tento prototyp Starship má množstvo dizajnových zmien a vylepšení, ktoré bez akýchkoľvek pochybností v dnešnom úspechu pomohli. Spoločnosť ale mala problémy so živým prenosom a kamery pripevnené na samotnej rakete väčšinu času vypadávali.

Veľkú rolu zohrával aj softvérový aspekt a spôsob, ktorým raketa pristáva. Ten sa niekoľko ráz zmenil, keďže SpaceX hľadá kompromis toho najspoľahlivejšieho a zároveň najefektívnejšieho pristátia. Konkrétne zmeny dizajnu nie sú známe a oficiálne potvrdené. Tento prototyp však podľa dohadov otestoval aj prijímač internetu Starlink – konštelácie tisícok satelitov, ktorú buduje SpaceX.

Starship SN15 dnes opäť odštartoval pomocou svojich troch motorov Raptor, ktoré počas stúpania postupne vypínal. Vo výške 10 km zhasol posledný z motorov a stroj sa prevrátil, čím započal voľný pád „bruchom“ napred. Táto strana bola pokrytá zatiaľ rekordným množstvom dlaždíc tepelného štítu, ktorý má v prípade orbitálnej verzie pokrývať celú polovicu druhého stupňa. Hlavná plocha s týmito dlaždicami ostala zrejme nepoškodená.

Hlavnou úlohou týchto prototypov je otestovanie celého systému, ako aj samotného pristávacieho manévru. Ten spočíva v opätovnom prevrátení stroja do vertikálnej polohy, čo vystavuje celý trup silnej dynamickej záťaži. Prototyp SN15 však tento manéver zvládol a motory zabezpečili úspešné dosadnutie na pristávaciu plochu.

Test prototypu druhého stupňa rakety Starship, ktorá ma štartovať z Marsu práve v konfigurácii jediného stupňa. Zdroj: SpaceX / Flickr

Čo bude nasledovať? Čoskoro zamieria do kozmu

Jediné úspešné pristátie stačiť nebude a než sa dočkáme prvého orbitálneho letu, uvidíme zrejme ešte niekoľko podobných testov. SpaceX sa s najväčšou pravdepodobnosťou pokúsi o podobné lety, avšak s rozdielnymi letovými profilmi pre otestovanie komponentov a odolnosti celého systému.

Dôležitým sa stane júl, kedy chce Muskova spoločnosť po prvý raz dosiahnuť so Starship obežnú dráhu. Úspech tejto misie je nepravdepodobný a to najmä jej návratová časť – opätovný vstup do atmosféry je totiž veľmi náročný a tepelný štít musí vydržať extrémny nápor. V prípade úspechu však bude deliť spoločnosť od letov so skutočným nákladom len zopár krôčikov.

SpaceX

Trh pre tak obrovské rakety zatiaľ prakticky neexistuje, na začiatok však môžu zásadne pomôcť s budovaním konštelácie Starlink. Kým Falcon 9 unesie 60 týchto satelitov, Starship ich môže uniesť približne štvornásobok. Ak sa navyše systém osvedčí v programe Artemis, do ktorého bol zvolený ako pristávací modul pre astronautov na Mesiaci, je pravdepodobné jeho ďalšie využitie agentúrou NASA.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom