Elektromobily sú „zeleným klamstvom“. Jeden z najznámejších konštruktérov motorov varuje, že vkladáme nádej do zlého odvetvia
Friedrich Indra patrí medzi známych odporcov a ostrých kritikov elektromobilov. Ako jeden z najznámejších konštruktérov motorov, ktorý v minulosti pracoval pre Audi, Opel či Alpina má na to plné právo. Nakoľko sa medzi autami a motormi celý život pohybuje, vidí hlavné nedostatky dnešného trhu s automobilmi. Pre magazín Focus sa vyjadril, že ak to takto pôjde ďalej, nastane obrovská kríza.
Slovensko je krajina automobiliek. Dlhé roky tu svoje továrne má VW, PSA, KIA a po novom už aj Jaguar/Land Rover. Výroba áut patrí medzi najväčších ťahúňov slovenskej ekonomiky a na celkovej priemyselnej produkcii sa podieľa až 46,8 %. Každým rokom sa u nás vyrobí viac a viac áut (v minulom roku viac ako 1 milión) a prognózy do budúcna hovoria o tom, že toto číslo bude narastať.
No zatiaľ čo výroba áut stále narastá, počet predaných vozidiel je každým rokom nižší a postupne sa zvyšuje priemerný vek vozidla. Dôvodov je viacero. Veľa ľudí sa obáva prichádzajúcej ekonomickej krízy a nemenej dôležitým dôvodom je to, že výrobcovia vyrábajú aj autá, ktoré nikto nechce. Reč je hlavne o elektromobiloch a veľkých autách s malým motorom, kde sa výkon nahradzuje šialenými tlakmi turba.
Zelené klamstvo
Podľa profesora Indru má ekonomika veľký problém. V Nemecku viac-menej platí, že priemerný vek kúpy nového auta sa pohybuje na úrovni šiestich rokov. No stačí, že sa posunie o rok či dva a môže nestať kolaps ekonomiky. Podľa neho je jasný aj odpor zákazníkov k elektromobilom. Kým pred 12 rokmi bol plán Nemecka predať celkovo 1 milión vozidiel na elektrinu, dnes ich po cestách jazdí len niečo vyše 200 000 a z toho polovica je plug-in hybridov.
Aj to si ich kupujú hlavne firmy či podnikatelia, ktorí ich využívajú na pracovné účely, alebo len pre imidž. Pre obyčajného človeka nie sú zaujímavé, nakoľko majú malý dojazd, sú závislé od nabíjacích staníc a sú oveľa drahšie. Aby sa predali milióny, je nutné osloviť bežných zákazníkov, ktorých je najviac. No väčšina ľudí si nekúpi horšie a drahšie auto, než aké má teraz. Koniec koncov, potvrdilo to aj samotné BMW, ktoré sa spaľovacích motorov neplánuje tak skoro zbaviť.
Zemný plyn a mild-hybridy
Indra ďalej dodáva, že elektromobily emisie neznížia a budú to práve diesely, ktoré zažijú „obrovskú renesanciu“. Reč je hlavne o tých s objemom od 1,6 do 1,8 litra. Budú oveľa úspornejšie a na jednu nádrž prejdú viac ako 1000 kilometrov. Čo sa o elektromobiloch a ich dojazde nedá povedať. Aj nedávne výsledky agentúry Green NCAP ukázali, že nový diesel môže byť k prírode šetrnejší, než nový elektromobil.
Dobrou voľbou je podľa neho využívanie zemného plynu či moderné 48 V hybridné systémy, ktoré sú umiestnené na prevodovke. Práve tieto mild-hybridy dokážu produkciu emisií výrazne znížiť a nepotrebujú k tomu neustále dobíjanie a veľké batérie. Klasickým plug-in hybridom však nedáva žiadnu šancu.
Autá je potrebné zjednodšiť
Dnes už aj najlacnejšie vozidlo v automobilke má systémy, ktoré sme pred pár rokmi mohli vidieť len v biznis triede. Týmto sa ale zvyšuje aj ich cena. Komplikovanejšie sú aj motory, ktoré sú technologicky na vysokej úrovni, čo ale znovu zvyšuje cenu a tá je vo výsledku tak veľká, že má predajca problém auto predať.
Prečítaj si tiež
Zisťovali sme: Koľko elektromobilov a hybridov jazdí na našich cestách?
Cieľom by preto malo byť malé autá výrazne zjednodušiť, aby sa ich cena stiahla na minimum. Ako príklad uviedol koncern PSA s motormi Prince, kde odstránením systému Valvetronic sa ušetrila trojmiestna suma za každý motor. Spočiatku síce išlo o veľmi problémové motory, no dnes sa už situácia v mnohých ohľadoch zlepšila.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci hádžu do koša „superpotravinu“: Znižuje tlak, chráni kosti a spomaľuje starnutie
Slováci objavili rýchly spôsob, ako sa zbaviť dlhov. Veritelia často nedostanú vôbec nič
Mrazivá predpoveď expertov: Ruská armáda sa poučila z chýb. Ukrajinu čaká ešte väčšia deštrukcia
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP