Elektromobily Slováci stále prihlásia za 33 €, vyhlásil poslanec. Nový návrh ale nedáva zmysel
Aktualizované 04.01.2023
Nikto nevie, čo sa deje. Milan Bahna z YouTube kanálu Elektromobil na svojom profile na Instagrame zverejnil príspevok, v ktorom informoval o zvyšovaní prihlasovacieho poplatku pre elektromobily. Vo svojom príspevku skritizoval ako samotný návrh, tak aj poslanca NRSR Mariána Viskupiča.
Viskupič si príspevok všimol a rozhodol sa reagovať späť. „Dobrý večer, prosím Vas ako ste prišli na to, že som zrušil 33 € registračný poplatok pre vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrina?“ otvoril svoj komentár. „Môžete to podložiť nejakými podkladmi? Táto výhoda totiž pre elektromobily zostáva aj naďalej,“ trvá Viskupič na tom, že pre elektromobily sa nič nemení.
To naznačuje, že tabuľka zverejnená MV SR a NRSR je nesprávna, prípadne nie je kompletná. Bahna kontroval viacerými mediálnymi výstupmi z rôznych portálov, tie informovali o zmenách, ktoré nás od apríla čakajú. „Kde sa stala chyba, ked Vy tvrdíte, ako ste elektromobilite pomohli a zároveň Váš schvalený zakon ukazuje niečo iné?“ Na túto Bahnovu otázku už Viskupič ani po niekoľkých hodinách nereagoval.
Ak sa ale pozrieme na pozmeňujúci návrh zákona, ktorý zverejnila NRSR na svojej webovej stránke, uvidíme, čo všetko sa mení. Aj napriek tomu, že tabuľka stanovuje nový ekologický koeficient vozidla (EKV) na hodnotu 0,2, nemení položku 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z., ktorá hovorí, že maximálna výška prihlasovacieho poplatku pre elektromobil je stanovená na 33 eur.
„Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov …. 33 eur,“ znie položka 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z..
Je teda otázne, prečo sa elektromobily spomínajú aj v samotnej tabuľke, kde im dokonca bola vytvorená špeciálna kategória.
Pôvodný článok
Elektromobilom na Slovensku chýbajú mnohé výhody, ktoré sú v zahraničí vnímané ako úplná samozrejmosť. Viaceré z nich vyplývajú zo samotnej povahy elektrického pohonu, ktorý sa správa úplne inak ako spaľovací motor. Na Slovensku ale ideme opačným smerom a vláda elektromobilistov pripravila o azda jedinú skutočnú výhodu elektromobilov. Na tému sme upozornili už v našom veľkom prehľade, teraz si ju rozoberieme do detailov.
Od apríla sa totiž mení výška správnych poplatkov za prihlásenie vozidla. Doteraz sa výška poplatku nastavovala podľa výkonu a veku vozidla. Elektrické motory v tomto smere ale dostali ústupok a spadalo do najnižšej cenovej kategórie – elektromobilisti teda za prihlásenie zaplatili len 33 €.
Opäť sme na chvoste EÚ
Slovensko je azda jediná krajina, ktorá elektromobilom nedáva prakticky žiadne výhody. Od apríla budú dokonca platiť za prihlásenie do evidencie pokojne aj stovky eur. V novom znení navyše vek vozidla vôbec nezohráva rolu (aspoň nie priamo), takže aj staršie elektromobily môžu byť veľmi nákladné na prihlásenie. Momentálne platné tabuľky si vieš pozrieť na webovej stránke MV SR.
Autá s elektrickým pohonom v novom systéme spadajú do druhej najnižšej cenovej kategórie s koeficientom 0,2. Najlacnejšie je pritom prihlásiť veterán, teda auto staršie ako 40 rokov, ktoré majú koeficient 0,1.
Ak si teda vezmeme bežný rodinný elektromobil, akým je napríklad Hyundai Kona Electric s výkonom 150 kW, tak by prihlásenie vychádzalo na 174 €. To je obrovský skok oproti 33 €, ktoré platíme teraz.
Kritika zo všetkých strán
Pravdou je, že s novým systémom nie sú nespokojní len elektromobilisti. Systém bude totiž od apríla nastavený tak, aby vo veľkej miere favorizoval nové, drahšie a ekologickejšie autá. Na tom by nebolo nič zlé, no pre mnohých mladých ľudí, ktorí si nové auto nemôžu dovoliť, to môže mať devastujúce následky.
Napríklad VW Golf šiestej generácie s motorizáciou 1,8 TSI, ktorý si môže mladý vodič kúpiť za zopár tisíc, doteraz dokázal prihlásiť za minimálnu sadzbu 33 €. Po novom ho presne ten istý úkon vyjde ohromných 252 €. Je to kvôli tomu, že tento model spĺňa staršiu normu Euro 4.
Naopak Mercedes-AMG S63 2020 s ohromným výkonom 450 kW doteraz bolo možné prihlásiť za 2652 €. Kvôli tomu, že tento luxusný športiak spĺňa emisnú normu Euro 6, by po novom prihlásenie vyšlo len na 1560 €, teda o viac než tisíc eur menej.
Ten, kto kupuje auto za pár tisíc, lebo na lepšie nemá, si teda bude musieť priplatiť. Naopak ľudia s luxusnými tátošmi ušetria stovky eur. Aby toho nebolo málo, elektromobily prídu o jedinú praktickú výhodu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
Slováci píšu falošné recenzie za desiatky eur. Našli sme špinavý biznis, ktorý klame ľudí a je ilegálny
Hyperloop, autonomné busy či dronové doručovanie. Takto vyzerá budúcnosť dopravy na Slovensku
AKTUÁLNE: Konečne obnovili dôležitú službu katastra. Nová verzia sľubuje vyššiu ochranu pred útokmi
Slovensko má zbraň, ktorá naštvala Rusov. Poslali sme ju Ukrajine, už uraduje na bojisku (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
SpaceX čelí právnym problémom. Mexiko hrozí žalobou za výbuch lode Starship pri hraniciach
EÚ chce bezpečnejší a čistejší vesmír. Nový zákon má posilniť pozíciu Európy v kozme
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené