Elektromobily Slováci stále prihlásia za 33 €, vyhlásil poslanec. Nový návrh ale nedáva zmysel
Aktualizované 04.01.2023
Nikto nevie, čo sa deje. Milan Bahna z YouTube kanálu Elektromobil na svojom profile na Instagrame zverejnil príspevok, v ktorom informoval o zvyšovaní prihlasovacieho poplatku pre elektromobily. Vo svojom príspevku skritizoval ako samotný návrh, tak aj poslanca NRSR Mariána Viskupiča.
Viskupič si príspevok všimol a rozhodol sa reagovať späť. „Dobrý večer, prosím Vas ako ste prišli na to, že som zrušil 33 € registračný poplatok pre vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrina?“ otvoril svoj komentár. „Môžete to podložiť nejakými podkladmi? Táto výhoda totiž pre elektromobily zostáva aj naďalej,“ trvá Viskupič na tom, že pre elektromobily sa nič nemení.
To naznačuje, že tabuľka zverejnená MV SR a NRSR je nesprávna, prípadne nie je kompletná. Bahna kontroval viacerými mediálnymi výstupmi z rôznych portálov, tie informovali o zmenách, ktoré nás od apríla čakajú. „Kde sa stala chyba, ked Vy tvrdíte, ako ste elektromobilite pomohli a zároveň Váš schvalený zakon ukazuje niečo iné?“ Na túto Bahnovu otázku už Viskupič ani po niekoľkých hodinách nereagoval.
Ak sa ale pozrieme na pozmeňujúci návrh zákona, ktorý zverejnila NRSR na svojej webovej stránke, uvidíme, čo všetko sa mení. Aj napriek tomu, že tabuľka stanovuje nový ekologický koeficient vozidla (EKV) na hodnotu 0,2, nemení položku 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z., ktorá hovorí, že maximálna výška prihlasovacieho poplatku pre elektromobil je stanovená na 33 eur.
„Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil) do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov …. 33 eur,“ znie položka 65 c) prílohy zákona č. 145/1995 Z. z..
Je teda otázne, prečo sa elektromobily spomínajú aj v samotnej tabuľke, kde im dokonca bola vytvorená špeciálna kategória.
Pôvodný článok
Elektromobilom na Slovensku chýbajú mnohé výhody, ktoré sú v zahraničí vnímané ako úplná samozrejmosť. Viaceré z nich vyplývajú zo samotnej povahy elektrického pohonu, ktorý sa správa úplne inak ako spaľovací motor. Na Slovensku ale ideme opačným smerom a vláda elektromobilistov pripravila o azda jedinú skutočnú výhodu elektromobilov. Na tému sme upozornili už v našom veľkom prehľade, teraz si ju rozoberieme do detailov.
Od apríla sa totiž mení výška správnych poplatkov za prihlásenie vozidla. Doteraz sa výška poplatku nastavovala podľa výkonu a veku vozidla. Elektrické motory v tomto smere ale dostali ústupok a spadalo do najnižšej cenovej kategórie – elektromobilisti teda za prihlásenie zaplatili len 33 €.
Opäť sme na chvoste EÚ
Slovensko je azda jediná krajina, ktorá elektromobilom nedáva prakticky žiadne výhody. Od apríla budú dokonca platiť za prihlásenie do evidencie pokojne aj stovky eur. V novom znení navyše vek vozidla vôbec nezohráva rolu (aspoň nie priamo), takže aj staršie elektromobily môžu byť veľmi nákladné na prihlásenie. Momentálne platné tabuľky si vieš pozrieť na webovej stránke MV SR.
Autá s elektrickým pohonom v novom systéme spadajú do druhej najnižšej cenovej kategórie s koeficientom 0,2. Najlacnejšie je pritom prihlásiť veterán, teda auto staršie ako 40 rokov, ktoré majú koeficient 0,1.
Ak si teda vezmeme bežný rodinný elektromobil, akým je napríklad Hyundai Kona Electric s výkonom 150 kW, tak by prihlásenie vychádzalo na 174 €. To je obrovský skok oproti 33 €, ktoré platíme teraz.
Kritika zo všetkých strán
Pravdou je, že s novým systémom nie sú nespokojní len elektromobilisti. Systém bude totiž od apríla nastavený tak, aby vo veľkej miere favorizoval nové, drahšie a ekologickejšie autá. Na tom by nebolo nič zlé, no pre mnohých mladých ľudí, ktorí si nové auto nemôžu dovoliť, to môže mať devastujúce následky.
Napríklad VW Golf šiestej generácie s motorizáciou 1,8 TSI, ktorý si môže mladý vodič kúpiť za zopár tisíc, doteraz dokázal prihlásiť za minimálnu sadzbu 33 €. Po novom ho presne ten istý úkon vyjde ohromných 252 €. Je to kvôli tomu, že tento model spĺňa staršiu normu Euro 4.
Naopak Mercedes-AMG S63 2020 s ohromným výkonom 450 kW doteraz bolo možné prihlásiť za 2652 €. Kvôli tomu, že tento luxusný športiak spĺňa emisnú normu Euro 6, by po novom prihlásenie vyšlo len na 1560 €, teda o viac než tisíc eur menej.
Ten, kto kupuje auto za pár tisíc, lebo na lepšie nemá, si teda bude musieť priplatiť. Naopak ľudia s luxusnými tátošmi ušetria stovky eur. Aby toho nebolo málo, elektromobily prídu o jedinú praktickú výhodu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Našli sme ideálny vianočný darček: Špičkový mobil vieš kúpiť až o 300 € lacnejšie (+TEST)
Exkluzívne: Čo robiť, keď sa stratí alebo mešká zásielka? Kuriérske spoločnosti nám prezradili, v čom robia Slováci najväčšie chyby
Nakupujú tam tisíce Slovákov: Známy elektropredajca zatvára všetky predajne. Zistili sme, čo to pre teba znamená
Zálohovanie fliaš dostalo veľké vylepšenie. Nový automat ti namiesto bločku pošle peniaze priamo na účet (+kde ho nájdeš)
Slovákov čaká zmena. Prichádza úplne nový spôsob platenia na internete (+detaily)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
Vláda schválila dôležitý projekt. Vyrieši digitálnu chudobu na Slovensku
Delá, raketomety a drony smrti. Severná Kórea pošle Rusku ďalšie zbrane, má bojový plán
Slováci, pozor. Od januára platí nová vyhláška, výrazne uľahčí prechod k inému operátorovi
Zlé správy z burzy. Ceny energií opäť stúpli, elektrina prekonala magickú hranicu
BMW priznalo vážnu chybu. Viac než 100 áut skončilo na zakázanom trhu, obišli prísne sankcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené