Takúto batériu ešte nikto nevidel. Funguje bez najnebezpečnejšej zložky v elektromobiloch
Vedci pracujú na čistejších batériách pre elektromobily, ktoré by mohli výrazne znížiť ekologickú záťaž. Hoci dnešné lítium-iónové batérie umožňujú revolúciu v doprave a energetike, zároveň so sebou nesú riziká, o ktorých sa príliš často nehovorí. Obsahujú totiž škodlivé chemikálie známe ako PFAS – per- a polyfluoroalkylové látky – ktoré sa v životnom prostredí prakticky nerozkladajú a ľahko prenikajú do potravín, vody a tým aj do ľudského tela. Na tému upozornil InterestingEngineering.
Podľa výskumníkov z Pritzker School of Molecular Engineering na University of Chicago však existuje nádej na zmenu. Tím pod vedením profesora Chibuezeho Amanchukwu sa rozhodol navrhnúť batérie, ktoré sa úplne zaobídu bez tzv. „večných chemikálií“.
Tieto nebezpečné látky, ktoré sa bežne používajú v katóde aj v elektrolyte bežných batérií, síce prispievajú k stabilite štruktúry, no vedci z Chicaga tvrdia, že nie sú nevyhnutné – a podarilo sa im nájsť alternatívu.
Batérie bez „večných chemikálií“
V laboratóriu vytvorili nový typ elektrolytu bez fluórovaných zložiek – teda bez PFAS – a zistili, že nové batérie nielenže fungujú, ale dokonca dosahujú lepšie výsledky než tradičné riešenia. Zaujímavé je, že testované články bez PFAS vykazovali lepšie „párovanie iónov“, čo znamená vyššiu energetickú hustotu. Navyše preukázali výbornú stabilitu aj pri extrémnych teplotách – od -40 ℃ až po 60 ℃ – a lepšie si udržiavali kapacitu počas opakovaného používania, čo naznačuje dlhšiu životnosť a spoľahlivejší výkon.
Dopyt po batériách raketovo rastie – podľa odhadov spoločnosti McKinsey & Company by sa celosvetová spotreba lítium-iónových batérií mala zvýšiť z 700 gigawatthodín v roku 2022 na neuveriteľných 4,7 terawatthodiny do roku 2030. A to nielen kvôli elektromobilom, ale aj kvôli využitiu v domácich spotrebičoch, dronoch či systémoch na skladovanie energie v rozvodných sieťach. Napriek tomu sa environmentálnym dôsledkom tejto technológie venuje stále príliš málo pozornosti.
Ako upozorňuje americká Environmental Protection Agency, PFAS látky sú spojené so závažnými zdravotnými problémami – od vývojových porúch u detí až po reprodukčné problémy u žien. Pri nesprávnom spracovaní alebo likvidácii starých EV batérií hrozí kontaminácia pôdy a podzemných vôd, čo môže mať dlhodobé následky. A keďže ku koncu tohto desaťročia budú milióny batérií dosahovať koniec životnosti, tlak na riešenie tohto problému bude len rásť.
Profesor Amanchukwu varuje, že vedecká komunita dnes čelí tlaku zvyšovať výkon batérií – rýchle nabíjanie, fungovanie v extrémnych teplotách, zavádzanie lítiovo-kovových batérií – a riešením sa často stáva pridávanie ešte viac fluórovaných látok. On však tvrdí: „Takmer všetky z nich budú považované za PFAS.“ Preto sa ich tím rozhodol ukázať, že to ide aj bez nich, a to bez kompromisov na výkone.
Aj keď sú nové batérie zatiaľ len vo fáze laboratórneho výskumu, ich význam je obrovský. Ukazujú totiž, že ekologické otázky možno riešiť už pri samotnom návrhu technológie – nie až po jej masovom nasadení. Svetová elektromobilita zatiaľ kráča v duchu filozofie „pohnime sa rýchlo a následky riešme neskôr,“ podobne ako to býva v Silicon Valley. Ale ak sa podarí takéto inovácie preniesť z laboratória do praxe, mohli by sme byť svedkami posunu smerom k udržateľnejšej budúcnosti elektromobility, kde výkon a ekológia idú ruka v ruke.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna automobilka ukázala svoju elektrickú beštiu. Má 1000 koní a poráža najväčších rivalov
Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
Plug-in hybridy ešte nepovedali posledné. Nová Škoda ma zarazila dojazdom aj spotrebou (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známe bratislavské bistro po 4 mesiacoch končí: „Zatvárame natrvalo, nesťahujeme sa“
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov uhádne tretiu otázku. Otestuj sa, či by ťa Mendelejev prijal do svojho klubu chemikov
Na 82 m² vytvorili jedenásť miestností. Jakub a Daniela inšpirujú ľudí ich nezvyčajnou rekonštrukciou bytu
„Bránu do pekla“ uvidíš bez pozývacieho listu: Jedna z najuzavretejších krajín sveta sa otvára turistom
Richard otvoril luxusný barbershop v meste, v ktorom by si to nečakal. Muži tam nechodia len za dokonalým účesom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
Automobilky spustili útok na Kaliforniu. Elektromobily majú zmraziť ich výrobu
EÚ chcela dobyť svet mikročipov. Realita? Zaostáva čoraz viac
Miliónové straty v Červenom mori. USA prišli o ďalšiu stíhačku aj bezpilotné lietadlá
Luxusný problém: Porsche zápasí so slabým dopytom po elektromobiloch
Amazon odštartoval súboj so Starlinkom. Vypustil prvých 27 satelitov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známe bratislavské bistro po 4 mesiacoch končí: „Zatvárame natrvalo, nesťahujeme sa“
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov uhádne tretiu otázku. Otestuj sa, či by ťa Mendelejev prijal do svojho klubu chemikov
Na 82 m² vytvorili jedenásť miestností. Jakub a Daniela inšpirujú ľudí ich nezvyčajnou rekonštrukciou bytu
„Bránu do pekla“ uvidíš bez pozývacieho listu: Jedna z najuzavretejších krajín sveta sa otvára turistom
Richard otvoril luxusný barbershop v meste, v ktorom by si to nečakal. Muži tam nechodia len za dokonalým účesom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené