Elektromobil som nabíjal len na verejných nabíjačkách. Spaľovák stále ostal nákladmi zahanbený
Častokrát sa stretávam s názorom, že elektromobil je pre obyvateľa paneláku prakticky nepoužiteľný a úplne nezmyselný. Uznávam, používanie elektrického auta bez možnosti domáceho nabíjania je značne náročnejšie, no rozhodne nie nemožné.
Nedávno sme priniesli článok z dlhodobého testu Hyundai Ioniq 5, ktorý sa týkal práve ceny nabíjania a nákladov na jazdu pri nabíjaní doma.
Výsledkom tohto komplexného pohľadu je, že aj človek s týždenným nájazdom okolo 1 000 km dokáže bez problémov fungovať s elektromobilom, ktorý využíva ako primárne auto.
Náklady na jazdu boli neporovnateľne nižšie oproti tomu, ako keby som jazdil spaľovákom. Veľký podiel na tom však malo lacné domáce nabíjanie a vhodný výber mesačného paušálu u verejného poskytovateľa. Verejné nabíjanie totiž využívam pri dlhších cestách alebo v prípade núdze.

Mnohých čitateľov však zaujímala druhá strana karty, a teda koľko by stálo jazdenie elektromobilom, ak by som nemal žiadnu možnosť domáceho nabíjania.
Navyše nemám príležitosť ani nabíjania v práci. Dlhodobý test VW ID.4 GTX mi umožnil celý mesiac jazdiť s tým, že som auto nabíjal iba na verejných nabíjačkách.
Používateľský komfort sa značne znížil
Týždenný nájazd 1 000 km je rozhodne nadpriemerný a pre mnohých Slovákov je toto vzdialenosť, ktorú prejazdia za celý mesiac. Pre lepšiu predstavu uvediem, ako vyzerá môj týždeň na cestách.
Počas týždňa jazdím zhruba 3-4 dní iba v okruhu 10-20 km od domu. Priemerne dvakrát do týždňa absolvujem trasu dlhú niečo málo cez 300 km a cez víkend najazdím približne 200 až 300 km.
Prakticky okamžite od prvých dní som pocítil istý diskomfort spojený s tým, že elektromobil som musel chodiť nabíjať podstatne častejšie, ako keď som ho mohol nabiť počas noci doma. Chvíľu mi trvalo zaužívať si systém, že elektromobil musím pripojiť k nabíjačke vždy, keď mám možnosť.
Za ďalšie som musel viac vyhľadávať miesta, kde môžem počas parkovania nabíjať. Pri rôznych stretnutiach či nákupoch som preto hľadal parkoviská s nabíjačkami. Aj tak som sa ale nevyhol situáciám, kedy som musel s autom „ísť nabíjať“, teda ísť s ním niekam primárne za účelom nabitia.

Ak by som to mal spočítať, takáto situácia u mňa nastala zhruba jeden až dvakrát za týždeň, ak nerátam dlhšie cesty, pri ktorých by som musel stáť za účelom nabíjania tak či tak. Vďaka výkonnému 135 kW nabíjaniu sa však auto nabije na 80 % už za 30 minút.
Takéto nabíjanie je síce drahšie, no ak jednoducho ideš výhradne nabíjať, zrejme sa ti nechce sedieť hodinu len tak v aute. Pri kratších jazdách „okolo komína“ mi však stačilo auto nabíjať na AC nabíjačkách či DC stojanoch s výkonom do 50 kW, ktoré majú s predplateným paušálom dobrú cenu za 1 kWh.
Účet za nabíjanie stále nižší než za benzín
Znížený komfort sa ale v prípade výrazne lacnejších nákladov na jazdu dá oželieť. Ako to teda je s cenou jazdy elektromobilom, ak nabíjam iba na verejných staniciach?
VW ID.4 GTX sa v týchto teplých mesiacoch môže pýšiť priemernou spotrebou 22 kWh/100 km. Najlacnejšie AC nabíjanie som využíval iba vtedy, keď som mal auto dostatočne nabité a stačilo mi počas hodinového nákupu „pricucnúť“ zopár kWh energie.
Pomocou 11 kW palubnej AC nabíjačky by plné nabitie 77 kWh batérie trvalo vyše 6,5 hodiny. Za jednu hodinu dobijem zhruba 14 %, a tak som nabíjanie využíval na „udržiavanie“ stavu nabitia okolo 80 %.

S mesačným paušálom Energia MAX od poskytovateľa GreenWay stojí akékoľvek nabíjanie s výkonom do 25 kW 0,20 €/1 kWh. V okolí bydliska teda za týždeň najazdím približne 100 km. Pri spotrebe 22 kWh/100 km prejazdím 4,4 €.
Pri dvoch týždenných jazdách do hlavného mesta mám väčšinou čas nabiť auto na 50 kW nabíjačkách, kde stojí 1 kWh presne 0,35 €. V takýto deň spotrebujem 66 kWh energie, takže za nabíjanie zaplatím 23,10 €. Ak takto idem dvakrát za týždeň, stojí ma to 46,20 €.
Víkendové jazdenie na úrovni 200 km spravidla tiež dobíjam na stojanoch s výkonom do 100 kW, kde je cena 0,35 €/1 kWh. Dobitie 44 kWh energie ma stojí 14,40 €.
Jeden týždeň nabíjania výhradne na verejných platených nabíjačkách ma teda stojí 65 €. Za štyri týždne to vychádza na nie príliš lákavých 260 €, ku ktorým je ešte potrebné pripočítať 30 € za mesačný poplatok za paušál Energia MAX. Výsledná suma činí 290 €.

V rámci paušálu Energia MAX má však používateľ voľných 100 kWh energie na nabíjanie. Ak by som všetkých 100 kWh minul na najlacnejšom nabíjaní do 25 kW, cena za mesiac by mi klesla o 20 €. Vo finále som sa teda dostal na sumu 270 € za mesiac.
Ak by som rovnakých, zhruba 4 000 km za mesiac najazdil na spaľováku, napríklad v úspornom VW Golf s 1,6-litrovým naftovým TDi motorom, pri súčasnej cene nafty 1,77 €/liter a priemernej spotrebe 4,8 l/100 km by ma stálo 4 000 km viac ako 340 eur.
Aj pri využívaní výhradne verejného nabíjania tak dokážem s elektromobilom jazdiť lacnejšie než so spaľovákom. Úspora už ale nie je taká výrazná a o nejakej návratnosti rozdielu nákupnej ceny sa v tomto prípade nemôžeme baviť.
Ide to aj lacnejšie
Musím podotknúť, že vyššie popisujem ten najhorší možný scenár, akým možno nabíjať elektromobil. To znamená, že prakticky nevyužívam najlacnejšie AC nabíjanie v čo najvyššej možnej miere a tiež vôbec nevyhľadávam voľné nabíjačky, ktoré rovnako dokážu značne znížiť mesačné náklady na jazdu.

Komfort z používania elektromobilu v tomto prípade znižuje aj nemožnosť nabíjať auto v práci. Ak by som takúto možnosť mal, zážitok z používania by bol prakticky rovnaký, ako keby som mohol auto nabíjať doma. Počas práce by sa batéria nabila doplna a elektromobil by bol pripravený na prejdenie minimálne 350 km po diaľnici.
V súčasnosti by sa ti v takomto prípade vyššie náklady na kúpu elektromobilu zrejme nevrátili ani za celý jeho životný cyklus, no akonáhle sa cena elektromobilov a spaľovákov vyrovná, elektromobil bude výhodnejší aj v tak kritickom prípade, ktorý popisujem vyššie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

RECENZIA Je toto najlepší pracovný notebook roku 2025? Po rokoch som sa vrátil k ThinkPadu a viem, či stojí za to

Zlacneli o 300€ a sú ideálnym luxusným darčekom. 21 dní som testoval najlepšie hodinky Samsungu

TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie

RECENZIA Stalker na PS5 konečne ukázal, čo v ňom je. To, čo za rok spravili, nikto nečakal (RECENZIA)

RECENZIA Hráčom ostane horká pachuť. Nové Call of Duty ma úplne šokovalo, prešlo obrovskými zmenami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

