+ Vylepšený vizuál hráčov
+ Realistickejšie prihrávky

- Chýbajúca licencia tímu Slovan Bratislava
- Ultimate Team bez veľkých zmien
- Účinnosť striel z diaľky je naďalej predimenzovaná
- Nedotiahnutá AI hráčov pri režime Kariéra hráča

Najpopulárnejší herný športový simulátor je po roku späť a s ním sa vracajú aj opätovné očakávania hráčov, ktorí si každoročne prajú, aby ich obľúbená hra pôsobila o čosi komplexnejším a realistickejším dojmom. EA Sports FC, ako sa od minulého roku nazýva populárna „FIFA“, dostala v posledných dvoch vydaniach dve kľúčové technologické novinky – HyperMotionV a PlayStyles.

Evolučný krok k vylepšeniu dokonalého herného zážitku dopĺňa tento rok nová technológia FC IQ, od ktorého si nadšenci herného futbalu opäť sľubujú veľké veci. Tí pri prvom zoznámení s novým ročníkom zisťujú, že postupné pridávanie nových technológií nie je len náhodným krokom, ale vopred precízne premyslenou stratégiou EA na zadefinovanie troch kľúčových pilierov hernej mechaniky, ktorá nás bude sprevádzať počas ďalších rokov.

Umelá inteligencia ako nový automatizovaný prvok

Nevýhodou športových hier je, že rozdiely medzi jednotlivými vydaniami sú v porovnaní s inými žánrami výrazne obmedzené. Aj z tohto dôvodu očakávania niektorých fanúšikov často prevyšujú úroveň a počet reálnych zmien v hre. S touto situáciou sa každoročne stretáva aj EA Sports FC, ktorá aj napriek tomu tento rok prichádza s novinkou, ktorá kompletne mení charakter samotných zápasov, na aké sme boli doteraz zvyknutí.

YouTube/EA Sports

Môže za to predovšetkým integrácia spomínanej FC IQ, ktorá umožňuje hlbšie sa zapojiť do úlohy trénera a zvoliť správnu taktiku nielen pred zápasom, ale aj počas neho, čo nám dáva nad hráčmi kontrolu väčšiu ako kedykoľvek predtým. Kedysi bola voľba začiatočných formácií kľúčovým prvkom v tom, akým štýlom bude hrať váš tím počas celého zápasu. Vďaka FC IQ som si však teraz mohol zvoliť týmto spôsobom niekoľko stratégií pre všetkých hráčov samostatne.

Takto môžete napríklad nariadiť jednému obrancovi, aby zostal pri držaní lopty v obrane, zatiaľ čo druhý ide okamžite podporiť útok. Z novinky výrazne profitujú krajní záložníci a útočníci, ktorí dokážu efektívne meniť svoju pozíciu v závislosti od jednotlivých situácii. V priebehu hry to znamená silnejší dôraz na hlboké alebo vysoké prihrávky do priestoru.

Problémy s AI pri FC IQ však boli cítiť v hernom rozvoji pri režime kariéra hráča, kde sa obzvlášť obrancovia správali neprirodzene a občas som mal pocit, že behajú bezhlavo hore-dole. Niekedy sa zas zdalo, že narážajú do neviditeľnej steny a nevedia reagovať na jednotlivé situácie.

Herná mechanika len s miernymi zmenami

Celý systém tvorby stratégie zo začiatku pôsobí pomerne komplikovaným dojmom a potreboval som niekoľko dní, aby som sa zoznámil so všetkými možnosťami, ktoré môžu vytvoriť obrovskú výhodu voči súperom. Pocítil som to okamžite v online priestore, kde sa dokonale stierajú rozdiely medzi talentovaným, avšak nepripraveným hráčom a mojou správne nastavenou taktikou.

Fontech.sk

Umenie spraviť hráča jeden na jedného tak často narážalo na nekompromisné rýchle kontry, ktoré vychádzali predovšetkým z nepredvídateľnejšie hrajúcich útočných krídiel. Z hry sa tak stáva šachová partia, kde už nestačí mať rýchle prsty, ale je potrebné vedieť aj správne reagovať na aktuálnu taktiku súpera. Krivka vstupu pre nových hráčov do EA Sports FC je tak omnoho strmšia ako pred pár rokmi a pre mnohých z nich bude nový ročník o niečo tvrdším orieškom.

Trochu menšími zmenami prešla herná mechanika, ktorá samotnú hru mierne spomalila a oslabila napríklad minuloročný veľmi efektívny kontrolovaný dribling. Ten už nie je taký „game changer“, kedy hráč dokázal s páčkou joysticku v kombinácii s jedným tlačidlom predriblovať aj troch obrancov naraz. Bránenie je tak v tomto smere o čosi jednoduchšie.  Naďalej účinným prostriedkom k úspechu sú však stále, bohužiaľ, strely z diaľky, z ktorých padajú góly až príliš často. Na druhej strane bežné prihrávky si tento rok vyžadujú oveľa väčšiu presnosť a pri veľkom tlaku na ovládač môže lopta veľmi ľahko skončiť na nohách protihráča či za čiarou.

Fontech.sk

Dynamika celej hry tak pôsobí o krôčik reálnejším dojmom, čomu dopomáha aj skvelá vizuálna stránka. Vďaka tomu, že vývojári už od minulého roka dokázali naskenovať celé telá reálnych futbalistov, nielen ich hlavy, sú repliky profesionálnych hráčov pôsobivejšie.

Pohyby, ktoré pôsobia mechanicky a predprogramovane, sú preč a okrem zvýšenej plynulosti a dynamiky získali hráči v každom zápase aj extra dávku osobnosti. Hráči si tento rok navyše môžu vylepšiť grafické detaily aj v rámci dvoch režimov. Zatiaľ čo Enhanced Visuals sa vďaka technológii ray tracing zameriava na realistickejšie efekty osvetlenia, pohyb vlasov či odrazy na hracej ploche, tak režim Favour Resolution sa viac zameriava na stabilitu a vyššie rozlíšenie obrazu, čo sa odráža hlavne na vyššej plynulosti samotnej hry.

Najzábavnejší mód za posledné roky

Veľkou zmenou v tohtoročnej edícii „FIFA“ prešli aj jednotlivé režimy. Najzásadnejšou aktualizáciou je pridanie nového módu s názvom Rush, ktorý nahrádza zrušený pouličný štýl VOLTA. Ten sa na malom priestore sústredil skôr na efektívne triky, zatiaľ čo futbal bol viac-menej v pozadí. Aj to je jeden z dôvodov, prečo nový režim Rush uvíta mnoho hráčov.

Fontech.sk

Ten umožňuje hráčom hrať futsalom inšpirované zápasy 5v5, pričom na malom ihrisku sa teraz kladie väčší dôraz na tímovú prácu, správne pokrývanie priestoru a pozičnú hru, ktorá sa prelína zo strany na stranu. Vývojári navyše zakomponovali do režimu aj offside či modré karty, ktoré ťa vyradia na niekoľko minút a zápas sa tak stáva oveľa zábavnejším a napínavejším.

Aj keď sa to nemusí zdať, taktika v novom móde hrá oveľa dôležitejšiu úlohu ako vo VOLTE. Pocítil som to pri hraní s neznámymi spoluhráčmi v náhodne vygenerovanom tíme, kedy honba za osobnými bodmi a hodnotením veľakrát viedla spoluhráčov bezhlavo útočiť za každú cenu, čo často skončilo inkasovaným gólom. Režim síce ponúka základné komunikačné správy, ktoré môžeme smerovať spoluhráčom, vo väčšine prípadov to však nemalo význam.

V tomto smere by pomohlo, keby záverečné hodnotenie hráčov zohľadňovalo aj straty lôpt a nepresné prihrávky. V konečnom výsledku je však Rush obzvlášť v kooperácii s priateľmi veľmi zábavným doplnkom novej edície EA Sports FC. Režim sa navyše objavuje aj v hlavných módoch, ako sú Kariéra či Ultimate Team, ktoré týmto krokom dostali na väčšej atraktivite.

Fontech.sk

Výrazné oživenie v novom ročníku EA Sports FC dostal aj samotný kariérny mód, ktorého detailnejšie vylepšenie žiadajú fanúšikovia už dlhé roky. Osobne ma potešila možnosť prispôsobenia si kariéry podľa vlastných predstáv, podľa toho, koľko hodín denne sa chce hráč venovať mikromanažmentu tímu.

Mohol som si tak zrušiť únavné prestupové okná, výrazne skrátiť tréningové plány či zmeniť očakávania predstavenstva tak, aby som sa ušetril od zbytočnej frustrácie z toho, že mi každú chvíľu chodia od manažmentu eskalačné e-maily o tom, ako som zase niekde prehajdákal pár eur navyše.

Pribudli tiež poveternostné efekty, ako napríklad vietor a dážď, ktoré prekvapivo nie sú len kozmetickým doplnkom, ale sú skutočným modifikátorom, ktorý dokáže reálne ovplyvniť vývoj zápasov. Na menších otvorených štadiónoch sa mi tak viackrát stalo, že pri silnom vetre nabral pohyb lopty nepravidelný smer. Tento pre niekoho možno nevýrazný detail vedie k tomu, že EA Sports FC sa snaží svoj level realizmu posúvať krôčik po krôčiku na vyššiu úroveň a to v každom smere.

Fontech.sk

Režim tiež prvýkrát pridal kariéru manažéra v piatich hlavných ženských ligách. Zaujímavou a zábavnou novinkou je aj hráčska kariéra s ikonami, kde si môžete vytvoriť vlastnú futbalovú legendu na základe príbehu niektorej zo známych futbalových ikon. Ako už bolo spomenuté, tak v režim kariéry dostal aj integrovaný formát Rush, ktorý je využitý pri rozvoji talentov z akadémie, čo skvelo obohacuje a oživuje každodenný ligový život. Človek tak má možnosť spoznať mladých vlastných hráčov a vytvoriť si s nimi osobnejšiu väzbu, ako len prostredníctvom tréningového drilu.

Prekvapením nového ročníka „FIFA“ je, že najpopulárnejší režim Ultimate Team prvýkrát po rokoch nedostal takmer žiadne nové významné funkcie. Okrem zrušenia otravných zmlúv, ktoré nemali prakticky žiadne opodstatnenie v hre, keďže ich bolo vždy dostatok na účte hráča, tak jediným riadnym vylepšením je pridanie doplnku Rush, ktorý robí zbieranie bodov a honbu za novými kartičkami zase o niečo zábavnejšie a pestrejšie. Samozrejme, mikrotransakcie stále majú obrovskú moc v hre a v niektorých oblastiach to stále pôsobí ako „pay to win“.

Sklamanie pre Slovákov

Veľké očakávania od najpopulárnejšej športovej hry mali tento rok aj samotní Slováci. Po takmer 25 rokoch sa v nej mal opäť objaviť aj slovenský klub. Spoločnosť EA totiž vlastní od roku 2018 licenciu na najprestížnejšiu európsku ligovú súťaž Liga Majstrov, čo umožňuje vývojárom v hre použiť oficiálne logá tímov či mená skutočných hráčov a trénerov.

Fontech.sk

Súčasťou smotánky klubov v EA Sports FC mal byť aj futbalový tím ŠK Slovan Bratislava, ktorý sa vo svojej histórii premiérovo prebojoval do hlavnej fázy Ligy Majstrov. Žiaľ, pri zobrazení turnajového režimu Ligy Majstrov sa náš klub nenachádza medzi kvalifikovanými tímami, podobne ako srbské mužstvo Crvena Zvezda Belehrad, ktoré spoločnosť EA ignoruje už zopár rokov.

Napriek tomuto osobnému sklamaniu je však nový ročník EA Sports FC zábavným simulátorom, ktorý dostal niekoľko vítaných a dlhšie žiadaných vylepšení, a to najmä v offline priestore. Integrácia FC IQ zase umožňuje takticky založeným hráčom sa viac položiť do experimentovania so stratégiou mužstva, zatiaľ čo nový režim Rush poteší hlavne štandardných gaučových hráčov, ktorý sa chcú pri futbalovom hraní hlavne zabaviť.

Vo výsledku je EA Sports FC 25 kvalitným futbalovým simulátorom, ktorý tak ponúka zábavu pre široké spektrum hráčov, aj keď niektorí možno očakávali zásadnejšie inovácie v ich obľúbených režimoch, ako napríklad Ultimate Team. Napriek tomu si v hre nájdeš mnoho dôvodov, prečo ju hrať dlhé hodiny znovu a znovu.

8/10