Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
Kedysi boli spájané s nízkou kvalitou a lacnými kópiami, no dnes je situácia iná. Čínske automobilky menia pravidlá hry na trhu s elektromobilmi. Svojimi lacnými, ale technologicky vyspelými vozidlami si postupne získavajú priazeň európskych motoristov. Ponúkajú pritom atraktívny dizajn, slušný dojazd a moderné technológie za zlomok ceny oproti konkurencii.
Značky ako BYD, Nio, MG, DongFeng či Xpeng už prenikajú na európske trhy. Cena ich modelov sa často pohybuje rádovo menej v porovnaní s cenou tradičných európskych elektromobilov, pričom ponúkajú porovnateľné, ak nie lepšie vlastnosti. Táto cenová vojna vytvára tlak na etablované značky, ktoré sa snažia držať krok, no cenou zatiaľ zaostávajú.
Niet divu, že sa spotrebitelia na Slovensku pomaly obracajú aj na túto alternatívu, keďže čínske elektromobily ponúkajú naozaj špičkový výkon a dojazd za lacný peniaz. V redakcii FonTech sme sa preto rozhodli pátrať, či sa na Slovensko dá doviezť lacný elektromobil z Číny, ktorý by spĺňal európske normy. Oslovili sme niekoľko spoločností, ktoré dovážajú tovar z Číny a tiež firmy, ktoré sa venujú dovozu automobilov.
Po niekoľkých neúspešných pokusoch sme narazili na spoločnosť Invelt, ktorá sa od roku 2005 špecializuje na obchodovanie s Čínou a ázijskými krajinami. Spojili sme sa s generálnym riaditeľom tejto spoločnosti, pánom Ing. Michalom Malíkom, ktorý s viac než 20-ročnými skúsenosťami pomáha firmám bezpečne a efektívne rozvíjať obchodné vzťahy v Ázii. Ten nám potvrdil vysoký záujem Slovákov o čínske elektromobily a vysvetlil podrobnosti spojené s kúpou aj údržbou takéhoto vozidla.
V rozhovore sa dozvieš:
- Ako náročne sa vypočítavajú clá z elektromobilu z Číny
- Ako postupuje klient a spoločnosť pri kúpe elektrického vozidla z Číny
- Aký elektromobil si dokážeš dať doviezť z Číny
- Na ktorý dôležitý faktor pri kúpe auta z tretej krajiny ľudia zabúdajú
- Koľko trvá dodávka elektromobilu z Číny
Aké je postavenie Vašej spoločnosti na trhu – ste distribútorom?
Invelt je univerzálnou sprostredkovateľskou firmou na dovoz akéhokoľvek tovaru. Ide predovšetkým o tovar najmä z Číny, z Ázie a z ostatných krajín Blízkeho východu. To znamená, že my vieme doviezť akýkoľvek tovar. Špecializujeme sa na zložité veci, ktoré vyžadujú to čo automobily, overenie certifikátov, kontrolu antidumpingových zaťažení a podobne. Dovoz každého tovaru je veľmi špecifický. Potrebujete zistiť, či je možné ho doviezť do EÚ, či na ňom nie je nejaké špeciálne daňové zaťaženie, alebo tam nie sú nejaké obmedzenia dovozu.
V súvislosti s čínskymi elektromobilmi sa často spomínajú clá. Ako tento faktor ovplyvňuje cenu elektromobilu?
Autá a elektromobily sa stali jedným z artiklov, pri ktorých Európska únia extrémne zvýšila opatrnosť a na základe toho uvalila antidumpingové clá. Neviem do akej miery sú klienti stotožnení alebo vedia, že čo to je antidumpingové clo. Skrátka sú to vyvýšené clá popri normálnych clách – na každý tovar sa vzťahuje nejaké clo od 0 až po 100 %, niekedy aj viac ako 100 %. Dodatočné clá sa teda pripočítavajú existujúcim clám.
Konkrétne v prípade nášho dopytu sú to štandardné autá, na ktoré je uvalené 10-percentné clo pri dovoze z tretích krajín a potom je tam antidumpingové clo. Pri elektrickom vozidle z Číny sa dokonca uplatňuje špeciálne antidumpingové clo podľa toho, o akú značku vozidla ide. To znamená, že nie na všetky elektromobily z Číny bude uvalené clo napríklad vo výške 30 %, ale povedzme na značku BYD je to dodatočných 17 %, na značku Geely je 18,8 % na SAIC je 35,3 % a všetky ostatné značky majú ďalších 20 %. Tieto čísla sa prirátavajú ku 10 % clu a tak sa vypočíta vlastne celé clo, ktoré je uvalené na dovoz auta.
Uveďte, prosím, konkrétny prípad. Napríklad automobilka SAIC.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aký je záujem Slovákov o čínske elektromobily
- Ktoré dva faktory najviac ovplyvňujú výslednú cenu elektromobilu
- Kedy sa vôbec oplatí kúpiť elektromobil z Číny
- Koľko stojí preprava takéhoto tovaru
- Konkrétny príklad dovozu lacného BYD z Číny
- Čo je väčším problémom než výsledná cena celej kúpy
- Akú objednávku momentálne rieši spoločnosť a akú miniatúrnu cenu má auto
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko o pár hodín zasiahnu prudké mrazy. Vieme, kde ich pocítia najviac (PREDPOVEĎ)
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Brent sa šplhá nahor. Investorov ťahá nádej na obchodnú dohodu medzi veľmocami
Brusel chce zastaviť ruský plyn. Hlas-SD varuje pred ohrozením Slovenska
Začína to rutinou a končí hladovaním. Na sociálnej sieti sa šíri trend, ktorý vydesil expertov
Severná Kórea opäť odpálila balistickú raketu. Napätie na polostrove stúpa
Ani silný zisk nestačil. Slabšie tržby poslali akcie Uberu do mínusu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko o pár hodín zasiahnu prudké mrazy. Vieme, kde ich pocítia najviac (PREDPOVEĎ)
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené