Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
Kedysi boli spájané s nízkou kvalitou a lacnými kópiami, no dnes je situácia iná. Čínske automobilky menia pravidlá hry na trhu s elektromobilmi. Svojimi lacnými, ale technologicky vyspelými vozidlami si postupne získavajú priazeň európskych motoristov. Ponúkajú pritom atraktívny dizajn, slušný dojazd a moderné technológie za zlomok ceny oproti konkurencii.
Značky ako BYD, Nio, MG, DongFeng či Xpeng už prenikajú na európske trhy. Cena ich modelov sa často pohybuje rádovo menej v porovnaní s cenou tradičných európskych elektromobilov, pričom ponúkajú porovnateľné, ak nie lepšie vlastnosti. Táto cenová vojna vytvára tlak na etablované značky, ktoré sa snažia držať krok, no cenou zatiaľ zaostávajú.
Niet divu, že sa spotrebitelia na Slovensku pomaly obracajú aj na túto alternatívu, keďže čínske elektromobily ponúkajú naozaj špičkový výkon a dojazd za lacný peniaz. V redakcii FonTech sme sa preto rozhodli pátrať, či sa na Slovensko dá doviezť lacný elektromobil z Číny, ktorý by spĺňal európske normy. Oslovili sme niekoľko spoločností, ktoré dovážajú tovar z Číny a tiež firmy, ktoré sa venujú dovozu automobilov.
Po niekoľkých neúspešných pokusoch sme narazili na spoločnosť Invelt, ktorá sa od roku 2005 špecializuje na obchodovanie s Čínou a ázijskými krajinami. Spojili sme sa s generálnym riaditeľom tejto spoločnosti, pánom Ing. Michalom Malíkom, ktorý s viac než 20-ročnými skúsenosťami pomáha firmám bezpečne a efektívne rozvíjať obchodné vzťahy v Ázii. Ten nám potvrdil vysoký záujem Slovákov o čínske elektromobily a vysvetlil podrobnosti spojené s kúpou aj údržbou takéhoto vozidla.
V rozhovore sa dozvieš:
- Ako náročne sa vypočítavajú clá z elektromobilu z Číny
- Ako postupuje klient a spoločnosť pri kúpe elektrického vozidla z Číny
- Aký elektromobil si dokážeš dať doviezť z Číny
- Na ktorý dôležitý faktor pri kúpe auta z tretej krajiny ľudia zabúdajú
- Koľko trvá dodávka elektromobilu z Číny
Aké je postavenie Vašej spoločnosti na trhu – ste distribútorom?
Invelt je univerzálnou sprostredkovateľskou firmou na dovoz akéhokoľvek tovaru. Ide predovšetkým o tovar najmä z Číny, z Ázie a z ostatných krajín Blízkeho východu. To znamená, že my vieme doviezť akýkoľvek tovar. Špecializujeme sa na zložité veci, ktoré vyžadujú to čo automobily, overenie certifikátov, kontrolu antidumpingových zaťažení a podobne. Dovoz každého tovaru je veľmi špecifický. Potrebujete zistiť, či je možné ho doviezť do EÚ, či na ňom nie je nejaké špeciálne daňové zaťaženie, alebo tam nie sú nejaké obmedzenia dovozu.
V súvislosti s čínskymi elektromobilmi sa často spomínajú clá. Ako tento faktor ovplyvňuje cenu elektromobilu?
Autá a elektromobily sa stali jedným z artiklov, pri ktorých Európska únia extrémne zvýšila opatrnosť a na základe toho uvalila antidumpingové clá. Neviem do akej miery sú klienti stotožnení alebo vedia, že čo to je antidumpingové clo. Skrátka sú to vyvýšené clá popri normálnych clách – na každý tovar sa vzťahuje nejaké clo od 0 až po 100 %, niekedy aj viac ako 100 %. Dodatočné clá sa teda pripočítavajú existujúcim clám.
Konkrétne v prípade nášho dopytu sú to štandardné autá, na ktoré je uvalené 10-percentné clo pri dovoze z tretích krajín a potom je tam antidumpingové clo. Pri elektrickom vozidle z Číny sa dokonca uplatňuje špeciálne antidumpingové clo podľa toho, o akú značku vozidla ide. To znamená, že nie na všetky elektromobily z Číny bude uvalené clo napríklad vo výške 30 %, ale povedzme na značku BYD je to dodatočných 17 %, na značku Geely je 18,8 % na SAIC je 35,3 % a všetky ostatné značky majú ďalších 20 %. Tieto čísla sa prirátavajú ku 10 % clu a tak sa vypočíta vlastne celé clo, ktoré je uvalené na dovoz auta.
Uveďte, prosím, konkrétny prípad. Napríklad automobilka SAIC.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aký je záujem Slovákov o čínske elektromobily
- Ktoré dva faktory najviac ovplyvňujú výslednú cenu elektromobilu
- Kedy sa vôbec oplatí kúpiť elektromobil z Číny
- Koľko stojí preprava takéhoto tovaru
- Konkrétny príklad dovozu lacného BYD z Číny
- Čo je väčším problémom než výsledná cena celej kúpy
- Akú objednávku momentálne rieši spoločnosť a akú miniatúrnu cenu má auto
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Elektromobilita
Teraz čítajú
Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Odborník: Valorizácia dôchodkov bude nízka, penzisti si prilepšia len minimálne
Snímky z vesmíru odhalili tajomstvo Rusov. Na okupovaných územiach Ukrajiny vznikajú pevnosti
13 % strata hodnoty za 2 roky. TOP 5 áut, na ktorých Slováci prerobia najmenej (TABUĽKA)
Označenie „Made in“ má cenu zlata: Toto je 10 krajín s najlepšou reputáciou, líder je prekvapujúci (PREHĽAD)
Viktória začala s 12 000 eurami z úspor. Prerazila v zahraničí a dnes prenajíma umenie gigantom zo sveta financií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Ministerstvo vnútra spúšťa historickú novinku. Slováci prvýkrát odvolia s digitálnym dokladom
NBS vydala vážne varovanie: Slováci naleteli ďalšiemu podvodu, nepozornosťou prichádzajú o peniaze
Nemecký priemysel je v kŕči a čoraz viac prepúšťa. Najviac trpia automobilky, dôvody sú jasné
Slovenská vláda navrhla daň, ktorá nahnevala Trumpa. Ak ju schválime, dostaneme tvrdú odpoveď
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP