Slovensko môže len snívať a závidieť. Česi podporia elektromobilitu fenomenálnym spôsobom
Česko a Slovensko sa suverénne radia na absolútny chvost EÚ v adopcii elektromobility. Naši českí „bratia“ boli k 1. januáru 2023 na predposlednom mieste, Slovensko na poslednom.
Česká republika si svoje nedostatky ale uvedomuje a podniká odvážne kroky na urýchlenie adopcie elektrických vozidiel na svojom trhu, kde sa ich predaj v porovnaní s inými európskymi krajinami paradoxne spomaľuje, informuje český portál e15.cz.
Výhodné pôžičky zaplatí EÚ
České ministerstvo priemyslu a obchodu sa chystá spustiť program „Záruka elektromobility – 1. výzva“, ktorého cieľom je podporiť predaj elektrických vozidiel poskytovaním dotácií súkromným spoločnostiam na nákup nových vozidiel na batérie alebo vodíkový pohon.
Táto iniciatíva, financovaná prostredníctvom Národného plánu obnovy s podporou Európskej únie, predstavuje významný krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti dopravy a má za cieľ výrazne podporiť adopciu elektromobility v krajine.
Je dôležité si uvedomiť, že nárast adopcie elektromobility v biznis sektore sa časom pretaví na nárast elektromobility vo všeobecnosti. Spoločnosti totiž po pár rokoch budú svoje firemné vozové parky predávať za výrazne zlacnené ceny, čo umožní kúpu elektromobilu aj pre tých, ktorí by si ho inak nemohli dovoliť.
V rozhovore pre e15 Marián Piecha, riaditeľ sekcie fondov EÚ na českom ministerstve priemyslu a obchodu, vyzdvihol dve hlavné motivácie českých firiem pre zavedenie elektrických vozidiel: Stimuly a súčasné zvýhodnenie bezplatného parkovania v Prahe. To sa však má zrušiť, čo vládu podnietilo k tomu, aby využila európske finančné prostriedky a naštartovala nový program podpory elektromobility.
Začnú už budúci mesiac
Od 1. decembra môžu spoločnosti v ČR žiadať o podporu do konca septembra 2025. Na rozdiel od predchádzajúcich iniciatív súčasný program vyžaduje, aby si spoločnosti zabezpečili batériové alebo vodíkové vozidlo prostredníctvom úveru garantovaného Národnou rozvojovou bankou. Cieľom tohto prístupu je nasmerovať podporu na podniky s väčšou finančnou kapacitou.
Podpora pozostáva z dvoch zložiek. Po prvé, Národná rozvojová banka poskytne záruku na komerčný úver pokrývajúcu až 70 % výšky úveru na nákup vozidiel. Po druhé, ponúka sa finančný príspevok na nákup bezemisných vozidiel alebo nabíjacích staníc.
V prípade osobných elektormobilov môže podpora dosiahnuť až 200 000 Kč (okolo 8000 €), v prípade úžitkových alebo vodíkových vozidiel až 300 000 Kč (okolo 12 000 €). Okrem toho môže finančná pomoc na nabíjacie stanice na striedavý prúd dosiahnuť 50 000 Kč (okolo 2000 €) a na výkonnejšie nabíjacie stanice na jednosmerný prúd až 150 000 Kč (okolo 6000 €).
Firmy môžu o príspevok požiadať prostredníctvom lízingových spoločností alebo predajcov automobilov ponúkajúcich lízing, pričom Národná rozvojová banka posúdi ich oprávnenosť. Podpora funguje v režime de minimis, ktorý umožňuje spoločnostiam požiadať o kumulatívnu pomoc až do výšky 200 000 EUR počas troch rokov.
Idú nám príkladom
Program, ktorý pôvodne financovalo ministerstvo priemyslu a obchodu, má za cieľ podporiť predaj najmenej 4 555 vozidiel. Po dosiahnutí tohto cieľa plánuje vláda požiadať Európsku komisiu o preplatenie. Tento prístup, inšpirovaný úspešnými iniciatívami v Poľsku, sa vzhľadom na priaznivé podmienky využitia snaží využiť takmer 2 miliardy Kč dostupnej podpory.
Zatiaľ čo Česká republika v minulosti uľahčovala zavádzanie elektrických vozidiel prostredníctvom piatich dotačných programov v rokoch 2018 až 2021, súčasná iniciatíva má strategickejší a inkluzívnejší prístup. Cieľom programu je najmä zvýšiť informovanosť verejnosti o elektrických vozidlách, čím sa rieši jedna z kľúčových prekážok ich širokého prijatia.
Petr Knap, expert na automobilový sektor zo spoločnosti EY, podľa portálu e15.cz uznáva, že podpora 4 555 vozidiel nemusí mať dramatický vplyv na český trh, na ktorom sa ročne zaregistruje približne 200 000 nových vozidiel. Zdôrazňuje však význam tejto iniciatívy pri znižovaní emisií, hlučnosti a rozširovaní povedomia verejnosti o elektrických vozidlách.
Keďže Česká republika podniká kroky na oživenie svojho trhu s elektrickými vozidlami, úspech tohto programu by mohol slúžiť ako vzor pre ostatné európske krajiny, ktoré zápasia s podobnými problémami pri podpore udržateľnej dopravy – menovite napríklad pre Slovensko.
Slovensko je na tom žalostne
Na základe čísel Slovenského zväzu pre elektromobilitu (SEVA) a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) na Slovensku dnes evidujeme zhruba 8300 elektromobilov, pričom toto číslo zrejme bude o niečo vyššie, keďže neberie do úvahy individuálny dovoz.
„Slovensko má čo dobiehať. V niektorých metrikách patríme k najhorším v Únii,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský. „Predbehli nás už aj naši najbližší susedia, napríklad v Poľsku dosiahli elektromobily podiel na predajoch 3,5 %, kým u nás je to len 1,94 %.“ Za prvý polrok 2023 sa totiž u nás zaevidovalo iba necelých 2000 nových elektromobilov. V ČR hovoríme o zhruba 2,1 % podiele.
Čo je ešte horšie, podľa dát ACEA predaje dieselov na Slovensku prudko rastú (až o 22,6 %) aj napriek tomu, že európsky priemer výrazne klesá – v tomto smere sme na tom dokonca horšie než Rumunsko.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP