Domáce wallboxy „spaľujú“ elektrinu a peniaze. Veľký test ukázal, o koľko ťa pripravia
Nemecká organizácia ADAC sa detailne pozrela na osem populárnych wallboxov na nabíjanie elektromobilov, ktoré pochádzajú priamo od automobiliek. Výsledok testu však odhalil, že niektoré z nich v takzvanom „stand by“ režime spália za rok toľko energie, že by to vystačilo na jedno plné nabitie menšieho elektrického auta.
Do testu sa dostali wallboxy výrobcov BMW, Tesla, Ford, Hyundai, Mercedes, Peugeot, Volvo a Volkswagen. Nejde pritom o žiadne lacné čínske zariadenia, ale nástenné domáce nabíjačky, ktoré by mali spĺňať isté kvality a štandardy. Ich ceny sa pritom pohybujú v rozmedzí od cca 500 € až po 1 000 €.
Spotrebúvajú elektrinu aj keď nič nerobia
ADAC sa vo svojom teste zameriaval na niekoľko aspektov, od bezpečnosti až po rôzne smart funkcie nástenných wallboxov. Všetky tieto zariadenia sa líšia nie len cenou, ale aj spomínanými funkciami, no zásadné rozdiely sa ukázali aj v efektivite, respektíve spotrebe energie v pohotovostnom režime.
Pohotovostný (stand by) režim je taký, keď wallbox nenabíja auto. Zariadenie je iba pripojené k elektrickej sieti, no aj v takomto stave spotrebúva malé množstvo energie.
Za rok sa však táto spotreba môže poriadne nazbierať a ako ukázali výsledky, v niektorých prípadoch to môže byť až toľko, že by si „vyplytvanou“ energiou mohol jedenkrát nabiť plnú batériu elektromobilu.
Absolútne najhoršie v tomto smere dopadol wallbox od Peugeotu, ktorý za rok vyplytval až 49,9 kWh elektrickej energie. Pri priemernej domácej cene elektriny 0,20 €/1 kWh tým pádom ide za rok „do koša“ 10 €.
Najnižšie straty naopak zaznamenal wallbox od Volkswagenu, ktorý ročne počas nečinnosti spotrebuje 7 kWh energie, čo stojí približne 1,40 €.
Spotrebe sa dá zabrániť
Vo finále aj tá najvyššia spotreba v prípade wallboxu značky Peugeot nie je žiadnou tragédiou, nakoľko podobnú spotrebu v stand by režime majú aj domáce spotrebiče ako TV, router, či počítač.
Ak by si chcel ale plytvaniu energie zabrániť, dá sa to urobiť jednoduchým nainštalovaním ističa priamo pred wallbox a vypínať ho vždy, keď elektromobil nenabíjaš. Rovnako vieš zabrániť aj spotrebe iných domácich spotrebičov, napríklad TV by si mohol zakaždým vyťahovať z elektrickej zástrčky a to isté by si mal robiť aj s počítačom.
Takisto by si nemal nechávať v zástrčke ani nabíjačky od smartfónov či notebooku, ktoré tiež v takomto prípade spotrebúvajú elektrinu, avšak podstatne menej než taký wallbox či TV. Vo finále sa ale jedná o zanedbateľné množstvá energie a „vypínať“ tieto zariadenia na úkor komfortu sa zrejme oplatí málokomu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Obľúbený druh kávy poškodzuje zrak, varujú odborníci. V jej zložení dominujú toxické kontaminanty
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
Extrémne horúčavy si vybrali daň: Na juhu Slovenska zúri rozsiahly požiar (VIDEO)
Viac ako 95 % ľudí s rakovinou pankreasu zomiera. Vedci objavili nový netradičný spôsob, ako zdolať „tichého zabijaka“
Podujatie, aké ešte žiadna krajina neorganizovala: Slovensko sa zapíše do histórie, v Šamoríne budú najväčšie talenty
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
MOL rozbieha nový ropný koridor. Prvá dodávka dorazila, zásobí aj Slovensko
Equinor to rozbieha vo veľkom. Obrovská investícia má zaručiť plyn a ropu pre celú Európu
Na ISS prileteli noví astronauti. Misia Ax-4 prepísala históriu troch krajín
Európa musí postaviť armádu dronov. Rusko ich vraj má milióny
Misia IGNIS štartuje. Prvý Poliak na ISS odhaľuje vplyv mikrogravitácie na ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Obľúbený druh kávy poškodzuje zrak, varujú odborníci. V jej zložení dominujú toxické kontaminanty
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
Extrémne horúčavy si vybrali daň: Na juhu Slovenska zúri rozsiahly požiar (VIDEO)
Viac ako 95 % ľudí s rakovinou pankreasu zomiera. Vedci objavili nový netradičný spôsob, ako zdolať „tichého zabijaka“
Podujatie, aké ešte žiadna krajina neorganizovala: Slovensko sa zapíše do histórie, v Šamoríne budú najväčšie talenty
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené