Na tento elektromobil Slováci čakali. V Trnave začnú vyrábať model s cenou hlboko pod 25 000 €
V článku boli použité aj materiály TASR.
Francúzsky výrobca áut Citroën, patriaci do skupiny Stellantis, v utorok predstavil nové elektrické SUV e-C3, nízkonákladový model, ktorého cena sa začína na 23 300 €. Je zameraný na boj s čínskymi automobilkami na cenovo dostupnom trhu s elektrickými vozidlami.
Elektromobil sa bude montovať na Slovensku a bude uvedený na trh v 2. štvrťroku 2024. Je rovnako veľký ako súčasné mestské vozidlo C3, je však menej zaoblený a o niečo vyšší.
Vozidlo, ktoré bolo v utorok odhalené v obrovskom hangári Y v Meudone, kde sa koncom 19. storočia montovali vzducholode, zároveň otvára nový dizajn značky, vrátane nového loga, ktoré je odkazom na pôvodné logo.
Najdôležitejšie auto za posledných 10 rokov
„Toto je najdôležitejší štart pre značku Citroën za uplynulých 10 rokov,“ povedal novinárom generálny riaditeľ Thierry Koskas. „Toto je nový spôsob, ako porušiť konvencie na trhu. Európsky elektromobil za 23 000 €? Neexistuje.“ Priemerná cena európskych elektromobilov je približne 30 000 €.
V snahe dostať cenu nižšie, Stellantis využil svoju zjednodušenú platformu „Smart Car“ používanú v Indii. Tá sa líši od štyroch platforiem EV, ktoré má skupina vo vývoji.
Nový, lacný elektromobil bude mať tiež obmedzený dojazd 320 kilometrov podľa WLTP s použitím lacnejšej technológie batérií LFP dovážanej z Číny. Tá má kapacitu 44 kWh a poskytne dokonca aj 100 kW DC rýchlonabíjanie (jednosmerným prúdom) z 20 na 80 % kapacity už za 26 minút.
Štandardné AC dobíjanie (striedavým prúdom) z 20 na 80 % trvá približne 4 hodiny 10 minút pri použití 7 kW výkonu alebo 2 hodiny 50 minút, ak je k dispozícii 11 kW. K autu je dodávaný aj Mode 3 kábel, ktorým je možné nabíjať pomocou jednofázového 7,4 kW alebo trojfázového 11 kW wallboxu.
Čo sa výkonu týka, pozeráme sa na o niečo skromnejších 83 kW. Vzhľadom na elektrický charakter však ani takýto „nižší“ výkon nebude nikoho obmedzovať a vzhľadom na cenu je úplne adekvátny. Maximálna rýchlosť je síce obmedzená až na 135 km/h, určite však nepôjde o žiaden hltač stoviek diaľničných kilometrov denne, čo aj tak od takéhoto auta nikto nečaká.
Ponúkne všetko potrebné
V základnej výbave nemá cenovo dostupný elektromobil obrazovku informačno-zábavného systému, ale stále umožňuje pripojenie mobilného telefónu.
Koskas uviedol, že automobilka netúžila urobiť z nového C3 „technologický vianočný stromček“, ale nešetrila na tom, na čom záleží. „Má atribúty komfortu a atribúty elektrických vozidiel (EV),“ povedal. Ide napríklad o mäkké odpruženie, ktoré Citroën zvyčajne používa pre väčšie modely.
Úplne nový ë-C3 je vybavený inovatívnym a priestranným interiérom C-Zen lounge, ktorý inovuje tradičnú prístrojovú dosku a automobilka sľubuje, že „poskytne vysokú úroveň komfortu“.
Nový kompaktný multifunkčný volant je menší a má uľahčiť ovládanie, má nastaviteľný dosah a sklon, čo pomáha zabezpečiť, aby Head Up Display Citroën nebol počas prevádzky rušený.
V strede prednej časti interiéru sa vznáša 10,25-palcová farebná obrazovka infotainmentu, mierne natočená smerom k vodičovi, zatiaľ čo „My Citroen Play with Smartphone Station“ so špeciálnou aplikáciou sa ponúka ako štandardná výbava pre majiteľov modelu „You“, aby mali prístup k hudbe, rádiu, hovorom a navigácii prostredníctvom vlastného zariadenia.
Funkcia E-Remote ďalej umožňuje majiteľom používať aplikáciu MyCitroën App ako diaľkové ovládanie pre ich ë-C3 s cieľom predhrievať alebo chladiť vozidlo pred odchodom, spravovať plány nabíjania, sledovať stav nabíjania a zobrazovať polohu vozidla.
„Sme veľmi hrdí na priestranný interiér, najmä na našu novú úpravu fasády, ktorá je v kontraste medzi čistejšou, technickou hornou časťou a teplejšou spodnou časťou v štýle Sofa Design. V tomto segmente je zriedkavé, aby horná časť masky pôsobila na ľavej a pravej strane takým nepreplneným dojmom, a to sa nám podarilo dosiahnuť zavedením nášho nového C-Zen Lounge s Citroën Head Up Display. Vznášanie sa centrálnej obrazovky infotainmentu alebo stanice smartfónu v strede tiež znamenalo, že sme ich nemuseli integrovať objemným alebo neforemným spôsobom,“ povedal Boris Reinmöller, vedúci projektový dizajnér.
Európa takýto elektromobil potrebuje ako soľ
Európa sa pripravuje na prílev lacnejších čínskych elektromobilov, takže Citroën plánuje zájsť ešte ďalej. Chce priniesť lacnejšiu elektrickú verziu C3 začiatkom roka 2025 za ceny od 20 000 € so zníženým dojazdom do 200 km, uviedol Koskas.
Dostupný v dvoch verziách
Vstupný modelový rad „You“ má v štandardnej výbave ponúkne predné LED svetlomety, odpruženie Citroën Advanced Comfort, systém Active Safety Brake (systém núdzového brzdenia), nový systém Citroën Head Up Display, infotainment „My Citroen Play with Smartphone Station“, elektricky spätné zrkadlá, automatické osvetlenie, zadný parkovací radar, zadný spojler, tempomat, manuálnu klimatizáciu a 6 airbagov.
Najvyšší rad „Max“ navyše pridáva 17-palcové disky z ľahkých zliatin s diamantovým výbrusom, dvojfarebný lak Citroën s kontrastnou strechou, ozdobné strešné lišty, predné a zadné Skidplates, 10,25-palcový farebný dotykový displej so zrkadlením smartfónu, sedadlá Citroën Advanced Comfort, automatické stierače, elektricky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá, volant s koženým efektom, sklopné sedadlo v druhom rade v pomere 60/40 a nastaviteľné sedadlo vodiča, zadné LED svetlá, zadné súkromné sklo, sedadlá TEP/Fabric, automatická klimatizácia, 3D navigácia, bezdrôtové nabíjanie, zadná kamera, elektrochrómové spätné zrkadlo a zadné elektrické okná.
Citroën C3 mal v minulom roku podiel vo výške 11 % na trhu mestských áut v Európe. Od prvej generácie modelu v roku 2002 sa predalo viac ako 5,6 milióna kusov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tichá epidémia z Ázie: Čína čelí novému vírusu, hlásia tisíce nakazených a platia prísne opatrenia
Najväčšie laboratórium na Slovensku mení majiteľa. Slovenský lekár odkúpil podiel nemeckého partnera
Fellnerova cestovka láme rekordy s tržbami 55,94 milióna eur. Jeho developerský projekt skončil v konkurze
Forbes predstavil TOP 32 slovenských influencerov: Sociálne siete menia na lepšie miesto (REBRÍČEK)
Prvý ruský vrtuľník padol. Ukrajinci vytvorili revolučný robotický systém proti vzdušným hrozbám
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP