Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
Aj keď elektrické vozidlá sú čoraz viac v obľube a stávajú sa pomaly štandardom, stále ich sprevádzajú rôzne mýty a dezinformácie. Dokonca sú tak rozšírené, že im často veria aj samotní majitelia elektromobilov. Zistenia vyplývajú z rozsiahleho prieskumu, ktorý viedla Univerzita v Queenslande a zúčastnili sa ho ľudia z Austrálie, USA, Nemecka a Rakúska. Na tému upozornil portál TechXplore.
Dôvodom je konšpiračné zmýšľanie
Medzi najrozšírenejšie mýty v Austrálii patrí predstava, že elektromobily častejšie horia než spaľováky, pretože že sú zámerne komplikované, aby si ich ľudia nemohli opravovať sami. Autori v štúdií uvádzajú, že to, či veríme dezinformáciám, neovplyvňuje vzdelanie. Podľa nich dôvodom šírenia je „konšpiračné zmýšľanie“. Ľudia, ktorí majú tendenciu veriť, že svet riadia tajné dohody a skryté agendy, sú náchylnejší veriť aj mýtom o elektromobiloch.
„Najsilnejším ukazovateľom bola konšpiračná mentalita, tendencia vidieť svet cez optiku tajných dohôd a zlovestných zámerov,“ vysvetlil Matthew Hornsey. Rovnaký postoj je podľa neho bežný aj u odporcov vedecky podložených technológií, ako sú vakcíny či veterné elektrárne.
„Znepokojujúce je najmä to, že dokonca aj vlastníci elektrických vozidiel mali tendenciu s dezinformáciami skôr súhlasiť, než ich odmietať,“ povedal Dr. Bretter a dodáva, že ide o vážnu prekážku pri prechode na ekologickejšie formy dopravy.
Respondenti mali obavy z toho, že benefity EV sú umelo nafukované, že ide o nekalé obchodné praktiky motivované ziskom a že dopad elektromobilov na zdravie či životné prostredie je väčší, než sa oficiálne tvrdí. „Verejnosť vníma EV cez filter mýtov, selektívneho výkladu a špekulatívneho myslenia,“ konštatuje Hornsey.
Pomohla umelá inteligencia
Výskumníci počas štúdie testovali dva spôsoby, či existuje možnosť zníženia dôvery v dezinformáciách. Jeden bol klasický informačný leták a druhý bol rozhovor s chatbotom od spoločnosti OpenAI ChatGPT.
„S potešením sme zistili, že obidve metódy pomohli znížiť mieru súhlasu s dezinformáciami a to aj po desiatich dňoch,“ uviedol Dr. Bretter. Výsledok je podľa neho prvým dôkazom, že rozhovory s generatívnou umelou inteligenciou môžu mať pozitívny vplyv na boj s dezinformáciami a môžu byť nástrojom pri veľkých, prakticky orientovaných intervenciách.
Bretter zároveň dodáva, že síce umelá inteligencia má veľký environmentálny dopad, zároveň má potenciál pomáhať v boji proti klimatickej kríze. „Ak chceme globálne prejsť na udržateľnejšie formy dopravy, musíme aktívne bojovať s mýtmi o technológiách, ktoré túto zmenu umožňujú,“ uzatvára.
Štúdia bola publikovaná v časopise Nature Energy a na výskume sa okrem University of Queensland podieľali aj odborníci z Leibniz Institute for Psychology a University of Hohenheim v Nemecku.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky tam už fakt nikto nechce. Štát na severe Európy opäť prekonal rekord elektromobilov
Stallone sa ako mafián vráti nečakane skoro. Bude čeliť nebezpečnej rodine s hviezdou Terminátora
Vedci zostali v nemom úžase. Na prekvapivom mieste našli chodiaci biologický laser
Hororový hit tohto roka dorazil online. Aj so slovenským dabingom
Má 66 radarov s umelou inteligenciou a na pokutách už vybrali milióny. Táto obec je postrachom vodičov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Živnostníkom zostáva už len pár dní, inak im hrozia sankcie. Nezabudnite na túto povinnosť
Mladá Slovenka vytvára netradičné umelecké diela. Na prvej vernisáži predala takmer všetky obrazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP