Po mesiacoch čakania vedúci vývojár PS5, Mark Cerny, konečne ukázal karty, ktoré si Sony so svojou novou konzolou schovávala v rukáve. Špecifikácie nového Xboxu poznáme už dávno, prišiel teda čas na porovnanie pripravovaných next-gen konzol.

Podobné špecifikácie, zásadne rozdielne detaily

Prvý pohľad na špecifikácie hardvéru môže pôsobiť, že sa pozeráme prakticky na rovnaké konzoly. Obe zariadenia budú mať 8-jadrové procesory a grafiky od AMD, obe prídu na trh vybavené 16 GB DDR6 RAM pamäťou a SSD diskami, ktoré zaistia rýchlosť ako nikdy pred tým. Detailnejší náhľad do špecifikácií však naznačuje, že výrobcovia oboch zariadení sa vybrali pomerne rozdielnymi cestami.

Detailná špecifikácia PlayStation 5 a Xbox Series X

PlayStation 5 Xbox Series X
Procesor 8-jadrový Zen 2 @ 3.5Ghz w/ SMT (variabilná) 8-jadrový Zen 2 @ 3.8Ghz / 3.6Ghz w/ SMT
Grafika 10.28 TFLOPS – 36 jednotiek @ 2.26 Ghz (variabilná) 12 TFLOPS – 52 jednotiek @ 1.825 GHz
GPU Architektúra Upravená RDNA 2 s HW podporou ray tracingu Upravená RDNA 2 s HW podporou ray tracingu
Pamäť 16 GB GDDR6 16 GB GDDR6
Rýchlosť pamäte 16 GB s priepustnosťou 448 GB/s 10 GB s priepustnosťou  560 GB/s, 6 GB s priepustnosťou 336 GB/s
Disk Upravený 825 GB NVME SSD Upravený 1 TB NVME SSD
Rýchlosť disku 5,5 GB/s , 8-9 GB/s (komprimované) 2,4 GB/s, 4,8 GB/s (komprimované)
Rozšírenie úložiska M.2 NVME SSD schválený spoločnosťou Sony Upravená 1 TB NVME karta
Externé úložisko USB Externý HDD USB 3.2 Externý HDD
Čítacia mechanika 4K UHD Blu-Ray mechanika 4K UHD Blu-Ray mechanika
Video Výstup HDMI 2.1 – do 4K pri 120Hz, 8K, VRR HDMI 2.1 – Do 4K pri 120Hz, 8K, VRR
Audio Tempest Engine 3D audio Dolby Atmos, Windows Sonic 3D audio
Spätná kompatibilita PlayStation 4 Xbox One, Xbox 360, Xbox
Dátum vydania Koniec roka 2020 Koniec roka 2020
Cena neuvedená neuvedená

 

V oblasti procesorov sú na tom PS5 a Series X ešte relatívne podobne. O výpočtovú silu konzol sa v oboch prípadoch postarajú 8-jadrové procesory AMD Zen 2. Rozdiely nachádzame pri taktovaní. Pevný takt v prípade Xboxu bude na úrovni 3,8 GHz, pri PS5 bude procesor nataktovaný na nižšiu hodnotu, presnejšie 3,5 GHz.

Microsoft

V prípade PS5 však bude taktovacia frekvencia variabilná, vývojári preto nemusia mať k dispozícii vždy rovnaký výkon. Takt Xboxu pri simultánnom multithreadingu (SMT) bude ustálený na 3,6 GHz. Celkovo sa teda dá predpokladať, že v oblasti výkonu procesoru má mierne na vrch Series X, rozdiely pri výpočtovej sile dvojice konzol sú ale viac menej zanedbateľné.

Hrubá sila v prospech Series X

To už neplatí o surovom výkone grafík, ktorý na papieri hrá jednoznačne v prospech nového Xboxu. Ani tu však nie je situácia čiernobiela. Začnime tým, čo vieme. Xbox Series X na trh príde vybavený upravenou grafikou AMD RDNA 2 s 52 výpočtovými jednotkami s taktom 1,825 GHz.

PlayStion 5 sa rovnako spolieha na grafiku AMD RDNA 2, ponúkne však „len“ 36 výpočtových jednotiek, zato však s vyšším taktom, ktorý pri maximálnej záťaži dosiahne 2,23 GHz.

Ak by sme teda maximálny hrubý výkon chceli ukázať v absolútnych číslach, sila Series X bude 12,15 TFLOP, zatiaľ čo výkon PS5 je o 15 % nižší a dosiahne úroveň 10,3 teraflopu. Veľkú úlohu aj v tomto prípade hrá variabilná taktovacia frekvencia, s ktorou Sony vyrukuje do boja. PS5 síce bude mať nižší počet výpočtových jednotiek, tie však  v rámci jednej jednotky dokážu poskytnúť citeľne vyšší výkon ako v prípade Series X.

Vedúci vývojár PlayStation 5, Mark Cerny, podľa Extrem Tech rovnako pripomína, že z pohľadu vývojárov je podstatne jednoduchšie naplno využiť 36 výpočtových jednotiek ako ich plne zužitkovať napríklad 48. V praxi to podľa neho znamená, že papierový výkon môže v mnohých scenároch zostať len teóriou a realita bude kvôli nevyužitým výpočtovým jednotkám niekde úplne inde.

Aj keď dané tvrdenie hrá do karát PlayStation 5, veľmi jednoducho môže fungovať aj opačne. Kým pri konzole od Microsoftu je vďaka pevným taktom výpočtových jednotiek viac menej jasné, s akým výkonom môžeme pri Series X rátať, PlayStation 5 v tomto smere zostáva veľkou neznámou. Vďaka variabilnej frekvencii sa síce PS5 môže hecnúť a ponúknuť impozantný výkon, z pohľadu architektúry je ale nepravdepodobné, aby grafika konzoly dlhodobo dosahovala svoje maximá.

Dôvod je veľmi jednoduchý. Pri dosiahnutí maximálneho taktu totiž radikálne rastie aj spotreba energie, ktorú grafika na výkon potrebuje. Pri rastúcej energii je grafický čip vystavený stúpajúcemu tepelnému zaťaženiu a konzola musí zabrániť prehrievaniu.

Vlastníci PS4 a PS4 Pro dobre vedia, že Sony v tejto oblasti počas poslednej generácie príliš dobrú robotu neodviedla, keďže súčasná generácia pri vyššom výkone hučí ako štartujúci vrtuľník. Ak by PS5 hnala do stále vysoké zaťaženia, história sa veľmi ľahko môže zopakovať.

Limitujúcim faktorom grafického výkonu v prípade oboch konzol teda môže byť systém chladenia. Variabilná frekvencia v prípade konzoly od Sony síce môže PS5 poskytnúť určitú výhodu, tá však bude iba krátkodobá. Dlhodobý a predovšetkým stabilný výkon pri grafike by mal pomerne jednoznačne hrať v prospech Series X a GPU s 52 výpočtovými jednotkami.

Tie možno pôjdu na nižšej frekvencii, spoliehajú sa ale na kolektívny výkon, ktorý ich nebude hnať na maximá. S výstižnou definíciou v tomto smere prišiel Andrew Williams z portálu Wired, ktorý na adresu konzoly od Sony povedal: „PS5 dokáže šprintovať, nezvládne to ale celý deň„.

PS5 s esom v rukáve

Kým papierová špecifikácia výpočtovej sily a grafického výkonu naznačuje dominanciu Xboxu, hlavnou výhodou PS5 oproti konkurencii by sa mohol ukázať pevný disk. Prvýkrát v konzolovej histórii budú obe zariadenia vybavené SSD diskom, ktorý výrazne urýchli fungovanie systému a zásadne skráti čas načítavania v hrách.

Obe konzoly prídu vybavené upravenými NVMe diskami. Xbox ponúkne disk s kapacitou 1 TB, v prípade PS5 to bude o niečo menej a novinka japonského výrobcu hráčom ponúkne 825 GB miesta. Pevný disk PS5 napriek nižšej kapacite poskytne citeľne rýchlejšiu odozvu.

Sony totiž hovorí o prenosovej rýchlosti až 5,5 GB za sekundu, zatiaľ čo v prípade Xboxu je udávaná rýchlosť až o polovicu nižšia – 2,4 GB / s. V praxi to môže znamenať zásadný rozdiel pri časoch načítavania, pri ktorých Sony už teraz sľubuje výrazné zlepšenie oproti PlayStation 4.

Bez ohľadu na rýchlosť prenosu dát je implementácia SSD diskov do herných konzol zásadným (a nevyhnutným) krokom, ktorý vo veľkom ovplyvní spôsob, akým budú hry na konzolách vyvíjané. Hráči sa totiž môžu tešiť na masívnejšie a podstatne detailnejšie herné prostredia, navyše s výrazným zlepšením v oblasti loadingu.

Úložisko oboch next-gen konzol bude možné externe rozšíriť, aj tu sa ale výrobcovia riadili rozličnými filozofiami. PS5 bude podporovať externé NVMe disky certifikované spoločnosťou Sony. Aké kritériá budú tieto disky musieť spĺňať zatiaľ úplne jasné nie je, predpokladá sa, že konzola bude podporovať SDD PCIe 4.0 s minimálnou prenosovou rýchlosťou 5,5 GB za sekundu.

Xbox

Majitelia nového Xboxu si kapacitu budú môcť rozšíriť pomocou externej karty s kapacitou 1 TB. Karta sa jednoducho zasunie do portu na zadnej strane konzoly, podobne ako interný disk bude aj rozšírenie pripojené na báze rozhrania PCIExpress 4.0. Na konkrétne ceny rozšírení si ešte budeme musieť počkať, vzhľadom na využitie najnovších technológií ale v prípade zakúpenia externej pamäte určite nepôjde o lacnú záležitosť.

Na ďalších frontoch vyrovnaný boj

V ostatných smeroch by mali prichádzajúce konzoly ponúknuť viac-menej vyrovnaný herný zážitok. Obe zariadenia budú vybavené 16 GB GDDR6 pamäťou, líšia sa však rýchlosťou. Sony pri RAM udáva s priepustnosťout 448 GB za sekundu, RAM pri Xbox Series X bude netypicky rozdelená na dve časti. Prvá, rýchla časť, bude pozostávať z 10 GB kapacity a ponúknes priepustnosťou 560 GB za sekundu. Zostávajúcich 6 GB pamäte bude citeľne pomalších, konkrétne s priepustnosťou 336 GB za sekundu.

V oblasti RAM pri výkone hier vo veľkom zaváži, akú časť pamäte výrobcovia konzol sprístupnia vývojárov. Vieme, že pri konzole od Microsoftu to bude 13,5 GB, japonský výrobca zatiaľ tento údaj nešpecifikoval. Obe konzoly dokážu RAM podporiť aj prostredníctvom nevyužitých zdrojov z SSD diskov, predpokladá sa preto, že v oblasti pamäte bude dvojica herných zariadení nanajvýš podobná.

Xbox

To isté platí aj o ray-tracingu, ktorý budú obe konzoly podporovať na hardvérovej úrovni. Keďže finálna podoba ray-tracingu bude spoliehať predovšetkým na grafický výkon, o niečo lepšie by si v tejto oblasti mala viesť konzola od Microsoftu. PS5 by naopak mohla vyniknúť v oblasti audia, ktorému v rámci GPU vyčlenila samostatný čip.

Porovnanie v kocke

Microsoft konzolový súboj súčasnej generácie pomerne výrazne prehral, čo chcel pri predstavení nového Xboxu rýchlo odčiniť. Americký výrobca nenechal nič na náhodu a predstavil monštrum s brutálnym výkonom, ktorému konzola od Sony na papieri nemôže konkurovať. Výkon procesorov oboch konzol je ešte podobný, v oblasti grafickej sily ale jasne dominuje Series X, ktorý by mal poskytnúť lepší a hlavne stabilnejší výkon.

YouTube (úprava redakcie)

Skrytá sila PlayStation 5 spočíva vo variabilnom taktovaní a rýchlosti SSD, kde má voči hlavnému konkurentovi rázne navrch. Aj keď variabilné taktovanie umožňuje PS5 dynamicky reagovať na požiadavky hier a dočasne výrazne zvýšiť výkon, prináša so sebou aj viacero negatív.

Tým najzásadnejším je chladenie. Oblasť, kde Sony výrazne zlyhalo. Druhým je sťažená práca pre vývojárov, ktorí sa pri optimalizácii hier v prípade PS5 zapotia o niečo viac ako pri Xboxe.

V oblasti cross-platformových titulov preto môžeme očakávať dominanciu Series X. Ako to bude s exkluzivitami, pri ktorých Sony dlhodobo dominuje, ukážu až najbližšie mesiace. Zásadným faktorom rovnako môže byť aj cena, za ktorú sa budú konzoly predávať. Momentálne platí, že sila hovorí v prospech Xbox Series X, rýchlosť naopak na piedestál stavia PlayStation 5.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú