Clubhouse – sociálna sieť, o ktorej mnohí ešte ani len nepočuli, no v online svete si získava čoraz väčšiu pozornosť a popularitu. Nová platforma dorazila aj na Slovensko a rýchlo sa šíri. Po veľkom ošiali však prichádzajú na rad aj prvé obavy a odhalenia problémov, ktoré sa s Clubhouse spájajú. Kde vidia odborníci zásadné nedostatky? Na zúbok sa tejto sieti pozrel nielen Avast, ale aj advokáti.

V našich končinách zažíva Clubhouse najväčší rozmach až v uplynulých týždňoch. Na novú sociálnu sieť sa dostávajú celebrity, odborníci z rôznych oblastí, zástupcovia firiem, ale aj bežní používatelia, ktorí mohli získať pozvánku cez známych alebo aj kúpou z bazáru.

Jedinou možnosťou, ako sa do tohto klubu pridať, je práve pozvánka, ktorú môže niekto obdržať od registrovaného člena alebo môže čakať, kým ho platforma pozve sama. To však môže trvať dlho.

Navyše, aktuálne je Clubhouse dostupný iba pre iPhony, kvôli čomu ho môžeme vnímať ako väčšiu exkluzivitu, ktorá nie je pre každého. Do tohto „VIP“ klubu sa ale majú onedlho dostať aj majitelia Androidov.

Princíp tejto sociálnej siete je postavený výhradne na rozhovoroch a otvorenej komunikácii medzi jej používateľmi. Nenájdeme tu teda žiadne textové správy, komentáre, srdiečka, lajky či zdieľania. Registrovaní používatelia medzi sebou komunikujú vo vytvorených miestnostiach, kde sa rozprávajú o rôznych témach. Jednoduchý koncept má však svoje „muchy“ a nie je ich vôbec málo.

Clubhouse pozná všetky tvoje kontakty, nie je však výnimkou

Aby si niekoho mohol do Clubhouse pozvať, musíš aplikácii odovzdať svoj zoznam kontaktov. Nejde o žiaden výnimočný krok, koniec koncov, o kontakty v tvojom smartfóne sa zaujíma aj taký WhatsApp, Messenger a iné aplikácie.

Podľa Avastu je však veľkým problémom práve takéto zdieľanie kontaktov, ktoré s tým nemusia súhlasiť. Navyše, ak používateľ prepojí s Clubhouse iný účet na sociálnych sieťach (Twitter, Instagram a pod.), získa platforma prístup aj k zoznamu priateľov a sledovateľov na týchto platformách.

Hlavný problém Clubhousu tak netkvie v zdieľaní vašich vlastných údajov, ale práve v zdieľaní kontaktov vašich blízkych a kolegov. Ich nikto o povolenie nežiadal,“ vyjadril sa na margo tohto problému Luis Corrons, bezpečnostný expert spoločnosti Avast.

Clubhouse si tak so zoznamom všetkých kontaktov môže vytvoriť o používateľoch dokonalý profil, ktorý neskôr môže využiť pri monetizácii. Momentálne sa na sieti nestretávame s reklamami alebo inými marketingovými nástrojmi, ktoré by využili inzerenti. To sa ale môže v blízkej budúcnosti zmeniť.

Monetizácia a využívanie používateľských údajov pravdepodobne neobíde ani túto sieť

Okrem týchto údajov môže sieť neskôr využiť aj okruhy tém, do ktorých sa používateľ v diskusiách zapája a to, aké miestnosti navštevuje. Mali by sme sa poučiť už z minulosti a byť si vedomí toho, že čo môže sociálna sieť (alebo aj iná aplikácia) využiť pre monetizáciu a zarábanie, to v dostupnej miere aj využije. Clubhouse nemusí byť potom výnimkou.

Že teraz vyzerá ako exkluzívna „VIP“ sieť len pre „jabĺčkarov“ a pozvaných na veci nič nemení. Pokiaľ chce aj táto platforma medzi ostatnými prežiť, bude musieť prísť s nejakým marketingom alebo spoplatnením prístupu (bazárové ponuky pozvánok v tom nie sú zahrnuté).

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik (Úprava redakcie)

Avast upozornil, že z aplikácie Clubhouse sa pomocou API (rozhranie pre programovanie aplikácií) dá získať veľké množstvo dát. Odborníci tvrdia, že získať údaje o 2,8 miliónoch používateľoch siete by bolo možné za jediný víkend. To môže znamenať, že dáta skôr či neskôr využije aj samotný Clubhouse. Uvádza to aj vo svojich podmienkach o ochrane osobných údajov.

Nie je teda na mieste otázka, či Clubhouse údaje zbiera (áno, zbiera a nie je ich vôbec málo), ale otázka, koľko toho Clubhouse o ľuďoch zbiera a čo s tým plánuje robiť? V budúcnosti tieto informácie môže využiť na svoj ďalší vývoj a poskytovanie nových služieb, vrátane reklám.

Používateľské údaje pritom môže zdieľať so spoločnosťami tretích strán. Sieť sa ničím netají, všetko uvádza aj v podmienkach používania služby, ktoré však takmer nikto pravdepodobne nečíta.

Porušuje GDPR

Ale späť k väčším hrozbám. Avast uvádza, že používateľ môže po registrácii na Clubhouse čeliť aj tzv. „brute-force“ útoku (aj keď je to nepravdepodobné). Po registrácii dostane overovací kód na svoje telefónne číslo, ktorým má účet overiť. Na to je vyhradených 15 pokusov a práve to môže zneužiť útočník pri útoku hrubou silou.

Keď je už používateľ na sieť „zabehnutý“ a konverzuje v miestnostiach, môže byť rozhovor pre účely kontroly a porušovania pravidiel sieťou dočasne nahrávaný. Záznam má byť po zrušení miestnosti odstránený, pokiaľ nedôjde k porušeniu pravidiel. Clubhouse však má v tomto smere dvojaký meter. Sám uvádza, že používatelia nesmú nahrávať audio záznam z miestnosti bez súhlasu všetkých zúčastnených.

Zároveň však uvádza, že používateľ berie na vedomie možnosť nahrávania rozhovoru aplikáciou tretej strany, ktorú môže využívať (napriek zákazu) niektorý zo zúčastnených používateľov. A taktiež sieť informuje, že sama nahráva časť rozhovorov pre účely kontroly pravidiel, aj keď má ísť len o dočasné nahrávky, no ľudí na to vopred jasne neupozorňuje.

Advokátska kancelária Kinast na svojom blogu uvádza, že Clubhouse nikde neodkazuje ani na pravidlá GDPR platné vo všetkých európskych štátoch. Nakoľko však dochádza k spracovaniu osobných údajov aj občanov EÚ, tí musia byť podľa pravidiel GDPR o tomto konaní informovaní ešte predtým, ako sa zaregistrujú do Clubhouse a predtým, ako doň niekoho pozvú. Platforma však o tejto skutočnosti neinformuje.

Zobraziť celú galériu (2)
YouTube / Screenshot

V oblasti nahrávania audio záznamov a spracovania osobných údajov o používateľoch z EÚ tak dochádza k porušovaniu GDPR, k čomu sa pridávajú aj pochybnosti o možnosti jednoduchého zrušenia účtu či dokonca vytváranie vlastných „tieňových“ profilov Clubhousu, ktoré sa objavia v kontaktoch používateľa, no nie sú registrované v sieti.

Spoločnosti, ktoré spracúvajú osobné údaje ľudí z EÚ, musia mať tiež určenú zodpovednú osobu na tieto účely, nie je však známe či Clubhouse takéto zastúpenie v Európe vôbec má. Okrem porušovania GDPR a vo viacerých bodoch nejednoznačným podmienkam sa však otvára ďalší závažný problém pri porušovaní pravidiel.

Nemenej závažné šírenie nenávistných prejavov

Hoci sa sieť angažuje pri kontrole rozhovorov v miestnostiach, čoraz častejšie sa objavujú prípady porušenia podmienok pri šírení nenávistných prejavov, rasizmu či šikana. Pravdaže, platforma používateľa upozorňuje, že ju môžu používať len dospelí ľudia od 18 rokov a že ju používajú „na vlastné riziko“.

V podstate sa snaží zbaviť zodpovednosti za všetko, čo sa môže v miestnostiach povedať. V prípade porušenia pravidiel má nastavený prísny režim a ten, kto pravidlá poruší, na sieti skončil.

Otázkou ale ostáva moderovanie a kontrola dodržiavania pravidiel. Sú a budú tie dočasné záznamy z miestností dostatočným spôsobom ako predísť „anarchii“ na platforme a kontrolovať ľudí?

V každom prípade vyvstáva pri Clubhouse ešte mnoho nezodpovedaných otázok, na ktoré budú požadovať skorú odpoveď nielen bezpečnostní experti a EÚ, ale aj samotní používatelia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom