Aktualizované 26. januára 2025:

Nemecká automobilka BMW podala námietku proti clám na čínske elektromobily na Súdnom dvore Európskej únie, čím sa pridala k čínskym výrobcom. Clá zavedené EÚ koncom októbra po antisubvenčnom vyšetrovaní zasiahli aj BMW, ktoré vyrába elektrický Mini Cooper a Mini Aceman v Číne. Výška cla pre BMW dosahuje 20,7 %.

Sťažnosť bola podaná na Všeobecný súd, čo je nižšia komora Súdneho dvora EÚ, a to len deň pred vypršaním lehoty na podanie námietok. Konania na tomto súde trvajú zvyčajne 18 mesiacov, pričom je možné sa voči rozhodnutiu odvolať.

Rovnako proti clám podali námietky aj čínske spoločnosti BYD, Geely, SAIC a Čínska obchodná komora pre dovoz a vývoz strojárskych a elektronických výrobkov. Zavedené clá sú výsledkom snahy EÚ ochrániť svoj trh pred lacnými elektromobilmi z Číny, ktoré podľa Bruselu profitujú z neprimeraných vládnych subvencií.

BMW svoj krok zdôvodňuje snahou o ochranu svojej pozície na trhu a spravodlivé obchodné podmienky.

Pôvodný článok:

Generálny riaditeľ BMW, Oliver Zipse vyhlásil, že zavedenie ciel na čínske elektromobily v rámci Európskej únie môžu spôsobiť viac škôd než prínosov. Tvrdí, že takéto opatrenia by mohli vyvolať obchodný konflikt, ktorý by negatívne ovplyvnil hlavne tradičných výrobcov, ktorí pôsobia v Číne.

Zipse už v máji kritizoval zavedenie ciel a prirovnal ich k „streleniu si do vlastnej nohy“, pričom zdôraznil, že takéto „tienisté ochranné opatrenia by poškodili samotnú Európu“. Informoval o tom portál BMWblog.com.

„Smrteľný signál pre európsky automobilový priemysel“

Nemecko spolu so Slovenskom, Maďarskom, Maltou a Slovinskom sa tento týždeň postavilo proti návrhu zaviesť clá na čínske elektromobily, ktoré by mohli dosiahnuť až 45 %. Generálny riaditeľ BMW označil tento krok za „smrteľný signál pre európsky automobilový priemysel“ a vyzval EÚ, aby rokovala s Čínou.

Rokovania medzi EÚ a Čínou ešte pokračujú. Za zavedenie ciel hlasovalo desať krajín – Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Holandsko a Poľsko. Počas hlasovania sa viacero štátov zdržalo počas hlasovania: Rakúsko, Belgicko, Chorvátsko, Cyprus, Česká republika, Fínsko, Grécko, Luxembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Švédsko.

Zipse aj napriek tomu verí, že nemecký postoj proti clám zvýšil šancu na dosiahnutie kompromisu, ktorý by zabránil obchodnému konfliktu, z ktorého by nikto neprofitoval.

Oliver Zipse. Zdroj: Flickr

Čína môže prijať odvetné opatrenia

BMW v Číne vyrába elektrický model iX3, ktorý exportuje na svetové trhy, avšak výroba sa skončí v druhom štvrťroku 2025. Vyrába tam tiež elektrické verzie MINI Cooper a Aceman. Výroba týchto modelov v Číne sa končí a od roku 2026 sa začnú vyrábať v Oxforde vo Veľkej Británii.

Čína pre BMW predstavuje najväčší trh, kde v polovici minulého roka predala 376 353 vozidiel, čo je trojnásobne viac ako v Nemecku a dvojnásobne viac ako v USA. V prípade zavedení cla by Čína pravdepodobne prijala odvetné opatrenia, čo by mohlo výrazne poškodiť BMW na tomto trhu. Konečné rozhodnutie o zavedení ciel sa očakáva na konci mesiaca, pričom rokovania medzi EÚ a Čínou budú medzitým pokračovať.

Nesúhlasia ani ďalšie automobilky

Ako informuje agentúra Reuters, so clami nesúhlasia ani ďalšie automobilky. Mercedes-Benz spolu s čínskou spoločnosťou Beijing Automotive Group Co Ltd a predsedom Geely Li Shufu, ktorí sú jeho dvoma najväčšími akcionármi, uviedli, že zavedenie ciel je „chybným krokom“.

Zároveň vyzvali Európsku komisiu, aby odložila ich zavedenie a umožnila pokračovanie v rokovaniach s cieľom dosiahnuť dohodu. Volkswagen, ktorý je väčšinovým vlastníkom Porsche AG tiež vyzval aby obe strany dospeli k „politickému riešeniu“.

Podľa Volkswagenu by zavedenie ciel neprispelo k zlepšeniu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Spoločnosť zároveň uviedla, že dohoda je stále možná, pokiaľ rozhodnutie o clách nebude oficiálne zavedené do konca októbra.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP