Európa ukázala technológiu, ktorá môže pochovať ropný priemysel. Palivo vyrábajú z odpadu
V čase, keď sa svet snaží prejsť na nízkoemisné hospodárstvo, sa pozornosť výskumníkov obracia aj k zdanlivo netradičným zdrojom energie. Jedným z najzaujímavejších príkladov je nový projekt nemeckého start-upu ICODOS, ktorý premieňa odpadovú vodu na metanol, uhlíkovo neutrálne palivo pre lodnú dopravu, píše Interesting Engineering. Technológia, ktorá vznikla na Karlsruheskom inštitúte pre technológie (KIT), môže pri dostatočnom rozšírení zásadne ovplyvniť energetickú rovnováhu v Európe.
Čistejšie a jednoduchšie palivo
Proces začína pri čističke odpadových vôd, kde sa z kalov a biologického odpadu získava bioplyn. Ten obsahuje hlavne metán (CH₄) a oxid uhličitý (CO₂). Následne sa CO₂ izoluje a chemicky zreaguje so zeleným vodíkom (H₂) – teda vodíkom vyrobeným elektrolytickým rozkladom vody pomocou obnoviteľných zdrojov. Výsledkom tejto reakcie je metanol (CH₃OH), ktorý je energeticky bohatý, ľahko skladovateľný a priamo použiteľný ako kvapalné palivo pre lodné motory alebo ako chemický prekurzor v priemysle.
Keďže vodík aj oxid uhličitý pochádzajú z uhlíkovo neutrálnych alebo odpadových zdrojov, výsledný metanol nemá žiadnu dodatočnú uhlíkovú stopu. Na rozdiel od bionafty alebo bioetanolu, ktoré si vyžadujú poľnohospodársku pôdu a pestovanie biomasy, táto technológia využíva odpad, ktorý by inak zostal nevyužitý. Navyše metanol má vyššiu energetickú hustotu než vodík a jeho manipulácia je jednoduchšia – možno ho tankovať ako bežné palivo.
V Európe funguje približne 80 000 čističiek odpadových vôd. Ak by sa každá z nich vybavila podobnou technológiou, mohli by ročne spoločne vyprodukovať milióny ton obnoviteľného metanolu. V Nemecku samotnom sa ICODOS už dohodol na spolupráci s ďalšími mestami.
Inovácie vo všetkých smeroch
Podľa Medzinárodnej námornej organizácie tvorí lodná doprava približne 3 % globálnych emisií skleníkových plynov. Keďže elektrifikácia námornej dopravy nie je technicky ani logisticky jednoduchá, metanol ako kvapalné palivo predstavuje reálnu alternatívu. Je kompatibilný s existujúcou infraštruktúrou a jeho spaľovanie je čistejšie než v prípade nafty.
Ďalšou kľúčovou oblasťou je aerodynamika a hydrodynamika lodí. Nové konštrukcie trupov, ako napríklad bulbous bow (predĺžený oblúk na prove) alebo optimalizované tvary trupu s nízkym odporom, pomáhajú znižovať spotrebu paliva tým, že minimalizujú odpor vody.
Niektoré moderné nákladné lode už využívajú systémy asistencie vetrom, ako sú rotorové plachty (Flettnerove rotory) alebo automatické plachty, ktoré znižujú zaťaženie hlavných motorov. K tomu sa pridáva využívanie inteligentných riadiacich systémov na optimalizáciu trasy plavby podľa počasia a morských prúdov, čo môže znížiť spotrebu paliva o 5 až 10 %.
Sú už aj elektrické
I keď, ako sme spomínali vyššie, nie je elektrifikácia lodnej dopravy vôbec jednoduchou záležitosťou, pokusy v tomto smere môžeme badať. Jedným z nich je aj autonómna elektrická loď nórskej spoločnosti Yara Norge AS, ktorá je vybavená batériami s kapacitou až 6 800 kWh. Aj napriek tomu je však loď používaná len na prepravu nákladu na krátkej trase.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zlom vo vojne? Trump chce dať Ukrajine desivú zbraň, ktorá prinúti Putina jednať o mieri
Nepreniknuteľná obrana, ktorá zničí úplne všetko. Prvú krajinu sveta budú chrániť laserové zbrane
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Idem preč,“ vyhlásil Trump a chcel vylúčiť 4 krajiny. NATO bolo na hrane kolapsu, odhalil Stoltenberg
Rusko vedie nízkointenzívnu vesmírnu vojnu, tvrdí holandský expert. Objektívmi za pár eur sleduje špionážne satelity (ROZHOVOR)
Šutaj Eštok o povolenkách: Radšej pôjdeme do súdneho sporu s EÚ, ako by sme toto mali akceptovať
43-ročný Marián Gáborík má majetok 90 miliónov eur. V Trenčíne vybudoval vlastné športové impérium
Trump sa „v podstate rozhodol“ o dodávke Tomahawkov Ukrajine. Kremeľ sa obáva úderov hlboko v ruskom tyle
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Na objavenie čakala 5000 rokov. Vedci našli záhadnú stavbu, z ktorej im padla sánka
- Zničia roj dronov za pár eur. Švédi ukázali minirakety, ktoré nahradia drahé stíhačky a zmenia vojnu
-
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Ako je to možné? Teleportovanie existuje a dochádza k nemu každý deň
-
- Majú voňať, namiesto toho nám ničia pľúca. Vedci varujú pred tichým zabijakom ovzdušia v dome
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
- Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou. Nekonečný energetický plán Slovenska je krok od spustenia
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP