Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
Čínska ľudová oslobodenecká armáda opäť ukazuje, že v oblasti vojenskej technológie nechce len dobiehať Západ, ale plánuje ho predbehnúť. Najnovší dôkaz prichádza v podobe hybridne poháňaného tanku, ktorý spája dieselový motor s elektromotormi a palubnými batériami. Podľa dostupných informácií ide o experimentálnu platformu, ktorá môže zásadne zmeniť charakter pozemných operácií v v náročných podmienkach a zároveň posilniť strategickú pozíciu Číny v geopolitickej súťaži. Na tému upozornil portál DefenceBlog.
Hybridná sila pre moderné bojisko
Základná výhoda tohto nového tanku spočíva v kombinovanom pohone. Tradičný dieselový motor je doplnený o elektromotory a batériový systém, ktorý poskytuje okamžitý nástup krútiaceho momentu. V praxi to znamená, že tank dokáže prudko zrýchliť a ticho sa pohybovať, čo je kľúčové najmä pri taktických manévroch, prieskumných misiách alebo prepadových operáciách.
Tichý chod umožňuje zníženie akustickej stopy, čo nepriateľovi sťažuje detekciu tanku v teréne. Okrem toho hybridný pohon poskytuje dostatočnú elektrickú kapacitu pre napájanie systémov, ktoré by boli v tradičných tankoch energeticky príliš náročné. Ide napríklad o laserové obranné zbrane, elektronické rušiace systémy alebo aktívne ochranné štíty, ktoré detegujú a ničia prichádzajúce projektily.

Zaujímavý je aj kontext vývoja tohto tanku. Podľa viacerých čínskych vojenských analytikov publikujúcich na sieti Weibo je vozidlo testované ako možná elektrifikovaná verzia tanku Type 99A, pričom má byť optimalizované na nasadenie vo vysokohorských oblastiach. V takýchto podmienkach tradičné spaľovacie motory strácajú výkon kvôli nízkej hustote vzduchu. Hybridný pohon tieto obmedzenia minimalizuje a zároveň zvyšuje efektivitu v extrémnych klimatických podmienkach.
To je mimoriadne dôležité vzhľadom na napätie medzi Čínou a Indiou v oblasti Himalájí. V týchto výškových oblastiach, kde každé percento výkonu môže rozhodnúť o výsledku stretu, získava hybridný tank taktickú výhodu. Práve schopnosť pohybovať sa efektívne a ticho v náročnom teréne môže byť rozhodujúca v prípade ozbrojeného konfliktu.
USA zatiaľ hybridný tank nemajú
Geopolitický význam tohto vývoja je neprehliadnuteľný. Spojené štáty americké, hoci disponujú špičkovými tankami ako M1 Abrams, zatiaľ verejne nepredstavili žiadny plnohodnotný hybridný bojový tank. Aj keď americká armáda investuje do elektrifikácie podporných vozidiel a prieskumných dronov, v oblasti hlavného bojového tanku Čína získava náskok.
Hybridný tank teda nie je len technologickou demonštráciou, ale aj strategickým signálom. Znamená to, že Čína plánuje využiť svoje civilné know-how z oblasti elektromobility na zvýšenie bojovej pripravenosti armády. „Od Himalájí po Pacifik, náš tank si vybojuje cestu k víťazstvu,“ zaznelo v neoficiálnom vyjadrení jedného z čínskych vojenských komentátorov na sociálnych sieťach.
Prepojenie civilného a vojenského sektora
Čínsky automobilový priemysel je globálnym lídrom v oblasti elektrických vozidiel. Technológie ako vysokokapacitné batérie, inteligentný manažment tepla či rýchle nabíjanie sa teraz prenášajú do vojenského segmentu. Práve schopnosť plynule prepájať civilný a vojenský sektor je pre Čínu veľkou výhodou.
To môže v budúcnosti znamenať vyššiu mobilitu, rýchlejšiu logistiku a efektívnejšie nasadenie tankových jednotiek aj v ťažko dostupných oblastiach. Tam, kde doteraz prekážali výzvy spojené s palivom, údržbou a výkonovými limitmi, môže nový hybridný tank poskytnúť riešenie.
Čína sa prostredníctvom tohto projektu zjavne snaží redefinovať parametre tankového boja v 21. storočí. Vďaka spojeniu elektromobility a vojenskej technológie môže získať technologický náskok pred Západom. Hoci ostáva otázne, ako ďaleko je vývoj pokročilý a kedy bude nová platforma plne operačne nasadená, hybridný tank nie je len novinkou v konštrukcii, ale aj geopolitickým ťahom na šachovnici globálnej moci.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Matovič prehral súdny spor s Ficom: Tvrdenia o miliónových účtoch na Belize sú mýtus

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

Tragédia na bratislavskom sídlisku. 49-ročného muža našli mŕtveho v kríkoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Matovič prehral súdny spor s Ficom: Tvrdenia o miliónových účtoch na Belize sú mýtus

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

