Čínska automobilka Geely si na testovanie bezpečnosti svojej novej batérie zvolila skutočne nezvyčajný spôsob. Nechala ju prejsť pod pásmi 36-tonového stredného tanku ZTZ-59D. Výsledok? Batéria s názvom Aegis Gold Brick vyšla z testu bez akéhokoľvek poškodenia, čím dokázala, že si poradí aj s extrémnym tlakom, ktorý 1,8-násobne prevyšuje aktuálne bezpečnostné normy pre batérie v elektrických vozidlách v Číne. Na tento experiment upozornil portál Interesting Engineering.

Nič sa jej nestalo

Test bol navrhnutý ako simulácia extrémneho vonkajšieho nárazu, aký môže batéria utrpieť napríklad pri vážnej dopravnej nehode. Tank niekoľkokrát prešiel po samostatných článkoch aj po skupine desiatich článkov batérie a v žiadnom prípade nedošlo k požiaru, výbuchu, vytečeniu elektrolytu ani k tzv. tepelnému úniku, čo je jeden z najnebezpečnejších javov pri poškodení batérií.

Geely uviedlo, že ich batéria udržala štrukturálnu integritu a zároveň boli splnené aj nové, prísnejšie normy pre odolnosť, ktoré budú v Číne platiť od júla 2026. Navyše sa ukázalo, že batéria bola testovaná až v 36 rôznych scenároch, z ktorých 23 prekonáva aktuálne národné štandardy. Spoločnosť sa tiež zaviazala, že otvorí svoje patenty na bezpečnostné technológie v batériách širšej automobilovej komunite.

Technológia batérie Aegis Gold Brick, ktorá je súčasťou elektrického SUV Geely Galaxy E5, bola vyvinutá s dôrazom na minimálnu tvorbu tepla, nízky vnútorný odpor a zvýšenú hrúbku. Kľúčovú rolu pri zachovaní pevnosti hrá použitie kvalitných a zároveň flexibilných materiálov, ako aj hliníkový oxid, ktorý slúži ako žiaruvzdorný ochranný náter a bráni prasknutiu článkov alebo tepelnému úniku v prípade prepichnutia.

Extrémne tlmiace schopnosti

Batéria má konštrukciu s takzvanou sendvičovou spodnou platňou s hrúbkou 2,6 mm a štyrmi tlmiacimi zónami, ktoré absorbujú energiu pri náraze. Dodatočné ochranné prvky zahŕňajú oddelenie kvapaliny od elektrických komponentov, elektrickú izoláciu a efektívny odvod tepla, čím sa výrazne zvyšuje celková bezpečnosť zariadenia.

Geely Galaxy E5, v ktorom je táto batéria použitá, sa už predtým osvedčil v náročných podmienkach počas vysokoteplotných testov a komplexných bezpečnostných skúšok vykonávaných Čínskym centrom pre automobilový výskum a technológie (CATARC). Vozidlo získalo šesťrozmernú certifikáciu elektrickej bezpečnosti od organizácie NESTA a päťhviezdičkové hodnotenia bezpečnosti od Euro NCAP aj ANCAP, čo potvrdzuje jeho celkovú spoľahlivosť aj v tých najnáročnejších podmienkach.

Test s tankom síce pôsobí ako marketingový ťah, no zároveň ukazuje, aký obrovský dôraz dnes niektoré značky kladú na bezpečnosť batériových technológií.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP