Čína vyvíja svoje vlastné hypersonické lietadlo, ktoré má umožniť extrémne rýchle cestovanie kamkoľvek na svete a to oveľa vyššou rýchlosťou, než to kedysi dokázal legendárny Concorde. Ako upozorňuje portál NextBigFuture, posádku má dopraviť posádku kamkoľvek na svete do dvoch hodín, pričom už čoskoro by sme sa mali dočkať stavby väčšieho prototypu.

Má vôbec šancu na úspech?

Testovacie lietadlo Nanqiang 1 s hmotnosťou 500 kg už podľa South China Morning Post prešlo testovaním, na ktorom technici pracovali celé roky a momentálne sa pripravujú na stavbu väčšieho prototypu, ktorý poslúži ako cesta k plnohodnotnému hypersonickému lietadlu schopnému letieť rýchlosťou až Mach 6.

Toto experimentálne hypersonické lietadlo dosiahne hmotnosť až 72 ton a jeho konštrukcia začne už v budúcom roku. Vývoj lietadiel a obzvlášť ich certifikácia sú ale nesmierne náročnými procesmi, kvôli čomu sa dočkáme testovacích letov tohto väčšieho prototypu najskôr v roku 2028 a ak pôjde všetko hladko, niekedy okolo roku 2035 by sa mal dostať aj do komerčnej prevádzky.

Yin Zeyong

Ohromný výkon má tomuto lietadlu zabezpečiť motor typu MUTTER, ktorý kombinuje viacero rôznych špičkových technológií. Zariadenie pozostáva z dvoch motorov typu ramjet alebo scramjet, ktoré dýchajú vzduch, dvoch turbínových motorov a jedného raketového motora. Všetky tieto motory majú zdieľať jeden nasávací otvor a doterajší výskum a testovanie naznačujú, že môže takýto koncept fungovať.

Prispeje aj NASA

Na vývoji nadzvukového letectva pracuje aj samotná NASA, ktorá skonštruovala experimentálne lietadlo X-59. Cieľom je nájsť aerodynamické riešenia, ktoré umožnia prekonávanie zvukovej bariéry bez príliš hlasného sonického tresku. Práve tie boli totiž jedným z hlavných problémov lietadiel Concorde, ktoré mali od úspechu ďaleko aj z iných dôvodov – medzi tie sa dostali aj vysoké prevádzkové náklady.

Ukáže čas

O vývoj hypersonických lietadiel sa snažilo viacero spoločností, z ktorých viaceré už stihli skrachovať, iné zase znížili svoje ambície. Teoreticky má Čína v tejto oblasti šancu na úspech, avšak ten sa bude odvíjať od nákladov na prevádzku a teda aj cien leteniek – dostať sa kamkoľvek rýchlo nemusí byť tak lákavé, ak budú letenky príliš drahé.

Kým niektoré tímy sa snažia o zvýšenie rýchlosti lietadiel, iné zase pracujú na zlepšovaní efektivity tých konvenčných. Zásadnou zmenou sa môže stať napríklad zmena aerodynamiky, ktorá má potenciál znížiť spotrebu paliva dopravných lietadiel až o 50 %, čím rapídne klesnú aj emisie tejto oblasti dopravy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú