Čína predstavila jedinečný levitujúci vlak. Je zavesený pod koľajnicou v 10 metrovej výške
Čína bez najmenších pochýb patrí medzi lídrov vlakovej dopravy. Špeciálne je čínska vlaková doprava vo svete preslávená nielen svojou dochvíľnosťou, ale tiež rýchlosťou, ktorej sa zahraničné železnice nevyrovnajú.
Prvý „závesný“ vlak maglev na svete
Po prvom levitujúcom vlaku z roku 2002 sa objavilo hneď niekoľko ďalších. Ten najnovší je však úplne odlišný od všetkých predchádzajúcich. Ide totiž o prvý „závesný“ vlakový systém maglev na svete, ktorý využíva permanentné magnety. Na tému upozornil portál Business Insider.
Ako sme spomínali, prvý levitujúci vlak Čína predstavila ešte pred 20 rokmi. Od tej doby stihla krajina trhnúť niekoľko rekordov na poli vlakovej dopravy.
Za zmienku rozhodne stojí minimálne posledná verzia rýchlovlaku z roku 2021. Ten sa po svojej trase rúti rýchlosťou až 600 km/h. Vlak sa využíva na krátkej linke medzi medzinárodným letiskom Šanghaj-Pchu-tung a centrom mesta, kde vlak zvláda prepraviť cestujúcich na trase dlhej 30 km pod 8 minút.
Prvý vlak svojho druhu
Ako ďalej informuje portál InterestingEngineering, najnovšie Čína predstavila jedinečný „závesný“ vlak „Red Rial“, ktorý predstavuje vôbec prvý vlakový systém založený na technológii maglev využívajúcej permanentné magnety.
Technológia maglev, alebo magnetická levitácia je v súčasnosti najmodernejší a zároveň najrýchlejší druh koľajovej dopravy s najlacnejšou prevádzkou a najdrahšou traťou.
Vlak sa vďaka tejto technológii pohybuje po trati bez dotyku koľají, pričom za normálnych okolností mu oporu robí magnetické pole vytvárané sústavou elektromagnetov.
Tentokrát však na novej „nebeskej trati“ žiadne elektromagnety nenájdeš. Sústava je tvorená permanentnými magnetmi obsahujúcimi vzácne zeminy, takže vlak sa na nej udrží aj bez prívodu elektrickej energie (vlak je neustále zavesený pod koľajnicou, ktorej sa nikdy fyzicky nedotýka).
Magnety sú dostatočne silné, aby vlak udržali zavesený na tejto „nebeskej trati“ s 88 pasažiermi na palube. Samotná koľajnica sa nachádza približne 10 metrov nad zemou a vlak sa po nej dokáže pohybovať rýchlosťou 80 km/h. Podľa dostupných informácií bola jeho cena relatívne nízka, výstavba stála totiž len desatinu ceny, ktorú by si vyžadovala výstavba metra. Vlak je tiež mimoriadne energeticky efektívny, keďže na svoj chod potrebuje minimálne množstvo elektrickej energie.
Trať sa nachádza v okrese Xingguo v provincii Ťiang-si a je dlhá 800 metrov. Po dokončení testovacích jázd sa plánuje trať predĺžiť na 7,5 km. Po nej by sa však mal vlak preháňať rýchlosťou až 120 km/h.
Zatiaľ chýbajú trate na celoštátnej úrovni
Paradoxne, napriek tomu, že Čína čiastočne maglev využíva už 20 rokov a v utorok predstavila nový rýchlovlak, v krajine zatiaľ nie sú vybudované žiadne medzimestské či medziprovinčné trate vhodné pre takéto rýchlosti. Niektoré mestá ako Šanghaj či Čcheng-tu už na tom pracujú aspoň v prieskume, ktorý by jedného dňa mohol poviesť až k výstavbe vhodných liniek.
Zálusk na vytvorenie železničnej siete pre vlaky typu maglev si robia aj iné krajiny vrátane Japonska a Nemecka. Japonsko už niekoľko rokov buduje trať medzi mestami Tokyo a Nagoya, po ktorej bude môcť cestovať jeho ďalší maglev, no otvorenie je naplánované až na rok 2027. Zatiaľ však vysoké náklady a nekompatibilita so súčasnou infraštruktúrou bránia ďalšiemu rýchlemu rozvoju.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
3D tlač prekonala všetky limity. Katar vytvoril najväčšiu budovu na svete postavenú revolučnou metódou
Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
Neverili vlastným očiam: Vedci v hlbokom vesmíre objavili známe „zviera”
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Nikto netušil, čo sa deje: Záhadný objekt k nám vysiela rádiové signály už od roku 1988
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
Unikol interný dokument: Krajiny EÚ chcú utajiť plány na koniec ruského plynu
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Firmy sa chystajú na nástup generácie Alfa: „Manažér už nebude autorita, ale game master“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP