Čína bez najmenších pochýb patrí medzi lídrov vlakovej dopravy. Špeciálne je čínska vlaková doprava vo svete preslávená nielen svojou dochvíľnosťou, ale tiež rýchlosťou, ktorej sa zahraničné železnice nevyrovnajú.

Prvý „závesný“ vlak maglev na svete

Po prvom levitujúcom vlaku z roku 2002 sa objavilo hneď niekoľko ďalších. Ten najnovší je však úplne odlišný od všetkých predchádzajúcich. Ide totiž o prvý „závesný“ vlakový systém maglev na svete, ktorý využíva permanentné magnety. Na tému upozornil portál Business Insider.

ScreenShot/ South China Morning Post/ YouTube

Ako sme spomínali, prvý levitujúci vlak Čína predstavila ešte pred 20 rokmi. Od tej doby stihla krajina trhnúť niekoľko rekordov na poli vlakovej dopravy.

Za zmienku rozhodne stojí minimálne posledná verzia rýchlovlaku z roku 2021. Ten sa po svojej trase rúti rýchlosťou až 600 km/h. Vlak sa využíva na krátkej linke medzi medzinárodným letiskom Šanghaj-Pchu-tung a centrom mesta, kde vlak zvláda prepraviť cestujúcich na trase dlhej 30 km pod 8 minút.

Prvý vlak svojho druhu

Ako ďalej informuje portál InterestingEngineering, najnovšie Čína predstavila jedinečný „závesný“ vlak „Red Rial“, ktorý predstavuje vôbec prvý vlakový systém založený na technológii maglev využívajúcej permanentné magnety.

Technológia maglev, alebo magnetická levitácia je v súčasnosti najmodernejší a zároveň najrýchlejší druh koľajovej dopravy s najlacnejšou prevádzkou a najdrahšou traťou.

Vlak sa vďaka tejto technológii pohybuje po trati bez dotyku koľají, pričom za normálnych okolností mu oporu robí magnetické pole vytvárané sústavou elektromagnetov.

Tentokrát však na novej „nebeskej trati“ žiadne elektromagnety nenájdeš. Sústava je tvorená permanentnými magnetmi obsahujúcimi vzácne zeminy, takže vlak sa na nej udrží aj bez prívodu elektrickej energie (vlak je neustále zavesený pod koľajnicou, ktorej sa nikdy fyzicky nedotýka).

Magnety sú dostatočne silné, aby vlak udržali zavesený na tejto „nebeskej trati“ s 88 pasažiermi na palube. Samotná koľajnica sa nachádza približne 10 metrov nad zemou a vlak sa po nej dokáže pohybovať rýchlosťou 80 km/h. Podľa dostupných informácií bola jeho cena relatívne nízka, výstavba stála totiž len desatinu ceny, ktorú by si vyžadovala výstavba metra. Vlak je tiež mimoriadne energeticky efektívny, keďže na svoj chod potrebuje minimálne množstvo elektrickej energie.

Trať sa nachádza v okrese Xingguo v provincii Ťiang-si a je dlhá 800 metrov. Po dokončení testovacích jázd sa plánuje trať predĺžiť na 7,5 km. Po nej by sa však mal vlak preháňať rýchlosťou až 120 km/h.

Zatiaľ chýbajú trate na celoštátnej úrovni

Paradoxne, napriek tomu, že Čína čiastočne maglev využíva už 20 rokov a v utorok predstavila nový rýchlovlak, v krajine zatiaľ nie sú vybudované žiadne medzimestské či medziprovinčné trate vhodné pre takéto rýchlosti. Niektoré mestá ako Šanghaj či Čcheng-tu už na tom pracujú aspoň v prieskume, ktorý by jedného dňa mohol poviesť až k výstavbe vhodných liniek.

Zálusk na vytvorenie železničnej siete pre vlaky typu maglev si robia aj iné krajiny vrátane Japonska a Nemecka. Japonsko už niekoľko rokov buduje trať medzi mestami Tokyo a Nagoya, po ktorej bude môcť cestovať jeho ďalší maglev, no otvorenie je naplánované až na rok 2027. Zatiaľ však vysoké náklady a nekompatibilita so súčasnou infraštruktúrou bránia ďalšiemu rýchlemu rozvoju.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP