Concorde dostáva vážneho rivala. Čína ukázala tichý nadzvukový stroj s doletom až 11 000 km
Zatiaľ čo svet opäť oživuje myšlienku nadzvukového lietania, Čína potichu, no o to ambicióznejšie vstupuje do hry s projektom, ktorý by mohol prepísať pravidlá leteckej dopravy tak, ako ich poznáme dnes. Štátna letecká spoločnosť Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) nedávno odhalila prvé detaily o pripravovanom nadzvukovom lietadle s názvom C949, ktoré by mohlo zatieniť legendárny Concorde – a to nielen v rýchlosti, ale najmä v dosahu a hlučnosti. O téme informoval SCMP.
Vývoj vedie ocenený aerodynamik Wu Dawei, ktorý spolu so svojím tímom zverejnil 14. marca v odbornom časopise Acta Aeronautica Sinica podrobný plán lietadla schopného dosiahnuť rýchlosť Mach 1,6. Hlavnou ambíciou je zvýšiť dolet o 50 % v porovnaní s Concorde – teda zo 7 200 km až na 11 000 km – a zároveň dramaticky znížiť hlučnosť sonického tresku, čo bol jeden z hlavných dôvodov zákazu nadzvukových letov nad pevninou. Nový stroj má generovať hluk len na úrovni 83,9 PLdB, čo je približne rovnaká intenzita ako sušič vlasov a len dvadsiatina hlučnosti Concorde.
Kľúčom k tomuto tichšiemu letu je futuristický dizajn trupu, ktorý obsahuje tzv. „reverse-camber“ zakrivenie, tlmiace šokové vlny ešte predtým, ako sa zmenia na klasický tresk. Výrazne predĺžený nos v tvare ihly rozdeľuje počiatočné tlakové vlny do troch slabších impulzov, zatiaľ čo aerodynamické výstupky pri motoroch rozptyľujú výfukové turbulencie a tlmia dozvuk. Na riadenie takto náročného stroja bude lietadlo vybavené pokročilým fly-by-wire systémom s podporou umelej inteligencie, ktorý zvládne extrémne nelineárne aerodynamické podmienky.

Čínsky nástupca Concorde
Ďalším zaujímavým riešením je dynamické presúvanie paliva medzi siedmimi nádržami počas letu, čo umožní optimalizovať ťažisko a tým zlepšiť stabilitu aj spotrebu. C949 má byť poháňané dvojicou adaptívnych turboventilátorov s možnosťou prepnúť medzi režimom „low-boom“ pri Mach 1,6 a úspornejším režimom „eco“ pri Mach 1,7 vo výške až 16 000 metrov. Comac tvrdí, že hlučnosť pri štarte bude spĺňať limity ICAO kapitolou 14, čo je kľúčové pre operácie na letiskách v mestských oblastiach.
Zatiaľ čo americká NASA s projektom X-59 QueSST cieli na podobný hlukový limit (75 PLdB) do roku 2027 a súkromné firmy ako Boom Supersonic sa orientujú na exkluzívne trhy, Čína má podľa výskumníkov iný cieľ – masové využitie. Wuov tím odhaduje, že nadzvukové lietadlá by mohli každý rok prepraviť až 45 miliónov cestujúcich, čo by predstavovalo približne 1 % celosvetovej leteckej premávky.
C949 by mal ponúkať 28 až 48 miest v biznis triede a vďaka svojmu dosahu by vedel napríklad spojiť Šanghaj a Los Angeles za päť hodín bez prestupu. V prvých rokoch by lietadlo operovalo predovšetkým nad oceánskymi trasami, aby sa minimalizovali sťažnosti na hluk.
Výzvy však zostávajú. Popri technickej náročnosti zníženia hluku je tu aj problém s efektivitou spaľovania paliva. Ak motory neprekročia účinnosť pôvodného Concorde, náklady môžu zostať neúnosne vysoké. Comac zároveň čelí potrebe získať dôveru cestujúcich – pamiatka na tragédiu Concorde v Paríži v roku 2000, kde zahynulo 113 ľudí, stále žije v kolektívnej pamäti.
Podľa aktuálnych plánov má C949 vstúpiť do komerčnej prevádzky v roku 2049, čo by symbolicky korešpondovalo so stým výročím založenia Čínskej ľudovej republiky. V ten istý rok chce Comac predstaviť aj ďalšie projekty, ako je 400-miestny C939 alebo „hybridné vesmírno-letecké vozidlá“.
Ak sa tieto ambície naplnia, Čína by mohla byť nielen tichým, ale aj rozhodujúcim hráčom v novej ére nadzvukového lietania.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci zabúdajú na dôležitú údržbu auta pred zimou. Experti radia, čo by si mal urobiť už čoskoro

Xiaomi prináša prikrývku s nečakanou funkciou. Zlikviduje 99% roztočov a vyhreje ti posteľ na diaľku

V sekunde zničí úplne všetko. Bývalá najväčšia zbrojovka sveta otestovala hrozivú zbraň

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenská vláda v tichosti presúva viac než miliardu eur z eurofondov na nové priority. Najväčším víťazom je rezort obrany

4 obľúbené potraviny Slovákov ubližujú zdraviu rovnako ako hrsť sladkostí. Výživový kouč varuje pred následkami

VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi

V Bratislave servíruje sviečkovú aj rebrá tak, ako ich ešte nepoznáš. Známy šéfkuchár vymenil streetfood za vlastný podnik

Slovák Radoslav Danilák vytvoril čipy, ktoré môžu prekonať NVIDIA aj Intel: Dostali sme objednávku v hodnote 500 miliónov dolárov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z nečakanej krajiny sa stane plynová veľmoc. Majú zásoby 200 miliárd m³, do ťažby nalejú 4 miliardy €
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- Astronómovia zachytili najzvláštnejší signál z vesmíru. Popiera všetky doterajšie teórie
- 90 % zariadení by mohli odpísať. Brusel chcel Slovákom zdražieť vykurovacie systémy, neuniesol kritiku
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
-
- Z nečakanej krajiny sa stane plynová veľmoc. Majú zásoby 200 miliárd m³, do ťažby nalejú 4 miliardy €
- 90 % zariadení by mohli odpísať. Brusel chcel Slovákom zdražieť vykurovacie systémy, neuniesol kritiku
- Predseda ÚRSO: Energetická politika EÚ sa vymyká zdravému rozumu. Nariadenia z Bruselu nedávajú Slovensku zmysel
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Slováci môžu sledovať platené TV stanice úplne zadarmo. Tu je kompletný prehľad
-
- Z nečakanej krajiny sa stane plynová veľmoc. Majú zásoby 200 miliárd m³, do ťažby nalejú 4 miliardy €
- Slováci môžu sledovať platené TV stanice úplne zadarmo. Tu je kompletný prehľad
- 90 % zariadení by mohli odpísať. Brusel chcel Slovákom zdražieť vykurovacie systémy, neuniesol kritiku
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predseda ÚRSO: Energetická politika EÚ sa vymyká zdravému rozumu. Nariadenia z Bruselu nedávajú Slovensku zmysel
Koniec éry slovenských áut? Automobilky sa dostali do slepej uličky, z ktorej niet úniku
VEĽKÝ ZLOM: Slovensko sa možno dočká jedného z najväčších energetických projektov v histórii
Blízko Slovenska vyrastie najväčšie centrum AI v Európe. Google bude stáť rekordných 5,5 miliárd eur
Tesla strácha dych a bude horšie. Ich najväčší rival valcuje svet, záplava lacných EV bude enormná
Microsoft stavia „AI mesto budúcnosti“. V európskej krajine investuje 10 miliárd dolárov
Svet sa ocitol na prahu ničivého konfliktu. Jadrové zbrane raketovo pribúdajú, toto hrozí
Až príliš veľa Slovákov sa správa nezodpovedne. Pri kúpe „jazdenky“ opakujeme tú istú chybu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenská vláda v tichosti presúva viac než miliardu eur z eurofondov na nové priority. Najväčším víťazom je rezort obrany

4 obľúbené potraviny Slovákov ubližujú zdraviu rovnako ako hrsť sladkostí. Výživový kouč varuje pred následkami

VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi

V Bratislave servíruje sviečkovú aj rebrá tak, ako ich ešte nepoznáš. Známy šéfkuchár vymenil streetfood za vlastný podnik

