Concorde dostáva vážneho rivala. Čína ukázala tichý nadzvukový stroj s doletom až 11 000 km
Zatiaľ čo svet opäť oživuje myšlienku nadzvukového lietania, Čína potichu, no o to ambicióznejšie vstupuje do hry s projektom, ktorý by mohol prepísať pravidlá leteckej dopravy tak, ako ich poznáme dnes. Štátna letecká spoločnosť Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) nedávno odhalila prvé detaily o pripravovanom nadzvukovom lietadle s názvom C949, ktoré by mohlo zatieniť legendárny Concorde – a to nielen v rýchlosti, ale najmä v dosahu a hlučnosti. O téme informoval SCMP.
Vývoj vedie ocenený aerodynamik Wu Dawei, ktorý spolu so svojím tímom zverejnil 14. marca v odbornom časopise Acta Aeronautica Sinica podrobný plán lietadla schopného dosiahnuť rýchlosť Mach 1,6. Hlavnou ambíciou je zvýšiť dolet o 50 % v porovnaní s Concorde – teda zo 7 200 km až na 11 000 km – a zároveň dramaticky znížiť hlučnosť sonického tresku, čo bol jeden z hlavných dôvodov zákazu nadzvukových letov nad pevninou. Nový stroj má generovať hluk len na úrovni 83,9 PLdB, čo je približne rovnaká intenzita ako sušič vlasov a len dvadsiatina hlučnosti Concorde.
Kľúčom k tomuto tichšiemu letu je futuristický dizajn trupu, ktorý obsahuje tzv. „reverse-camber“ zakrivenie, tlmiace šokové vlny ešte predtým, ako sa zmenia na klasický tresk. Výrazne predĺžený nos v tvare ihly rozdeľuje počiatočné tlakové vlny do troch slabších impulzov, zatiaľ čo aerodynamické výstupky pri motoroch rozptyľujú výfukové turbulencie a tlmia dozvuk. Na riadenie takto náročného stroja bude lietadlo vybavené pokročilým fly-by-wire systémom s podporou umelej inteligencie, ktorý zvládne extrémne nelineárne aerodynamické podmienky.
Čínsky nástupca Concorde
Ďalším zaujímavým riešením je dynamické presúvanie paliva medzi siedmimi nádržami počas letu, čo umožní optimalizovať ťažisko a tým zlepšiť stabilitu aj spotrebu. C949 má byť poháňané dvojicou adaptívnych turboventilátorov s možnosťou prepnúť medzi režimom „low-boom“ pri Mach 1,6 a úspornejším režimom „eco“ pri Mach 1,7 vo výške až 16 000 metrov. Comac tvrdí, že hlučnosť pri štarte bude spĺňať limity ICAO kapitolou 14, čo je kľúčové pre operácie na letiskách v mestských oblastiach.
Zatiaľ čo americká NASA s projektom X-59 QueSST cieli na podobný hlukový limit (75 PLdB) do roku 2027 a súkromné firmy ako Boom Supersonic sa orientujú na exkluzívne trhy, Čína má podľa výskumníkov iný cieľ – masové využitie. Wuov tím odhaduje, že nadzvukové lietadlá by mohli každý rok prepraviť až 45 miliónov cestujúcich, čo by predstavovalo približne 1 % celosvetovej leteckej premávky.
C949 by mal ponúkať 28 až 48 miest v biznis triede a vďaka svojmu dosahu by vedel napríklad spojiť Šanghaj a Los Angeles za päť hodín bez prestupu. V prvých rokoch by lietadlo operovalo predovšetkým nad oceánskymi trasami, aby sa minimalizovali sťažnosti na hluk.
Výzvy však zostávajú. Popri technickej náročnosti zníženia hluku je tu aj problém s efektivitou spaľovania paliva. Ak motory neprekročia účinnosť pôvodného Concorde, náklady môžu zostať neúnosne vysoké. Comac zároveň čelí potrebe získať dôveru cestujúcich – pamiatka na tragédiu Concorde v Paríži v roku 2000, kde zahynulo 113 ľudí, stále žije v kolektívnej pamäti.
Podľa aktuálnych plánov má C949 vstúpiť do komerčnej prevádzky v roku 2049, čo by symbolicky korešpondovalo so stým výročím založenia Čínskej ľudovej republiky. V ten istý rok chce Comac predstaviť aj ďalšie projekty, ako je 400-miestny C939 alebo „hybridné vesmírno-letecké vozidlá“.
Ak sa tieto ambície naplnia, Čína by mohla byť nielen tichým, ale aj rozhodujúcim hráčom v novej ére nadzvukového lietania.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový iPhone 17 drví peňaženky. Ak chceš mobil od Apple, táto alternatíva ťa vyjde zlomok ceny
Ruská provokácia prekročila červenú čiaru. Poľsko zostrelilo ruské drony, NATO ihneď vyslalo stíhačky
Drony prvej pomoci už nie sú len teória. Testy ukázali, že dokážu predbehnúť sanitky
Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
(VIDEO) Tesla čelí kritike. Revolučný robot je ľuďom na smiech, Musk sľubuje obrat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Putin sa môže zamerať na „Achillovu pätu“ NATO: Experti varujú pred odrezaním 3 štátov od spojencov
Vzácna kométa Lemmon čoskoro preletí nad Slovenskom: Tieto dátumy si poznač, vráti sa až o 1 300 rokov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Miliónové rakety netreba. Spojenec Západu otestoval ultimátne riešenie proti dronom za pár centov
- Netflix chystá svoju najväčšiu filmovú premiéru roka. Kritici už teraz nešetria chválou
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
- Krutá daň 1000 jadrových bômb. USA naozaj stavali raketu s hmotnosťou 8 miliónov ton
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP