To, o čom na Slovensku môžeme len snívať, sa stalo v Ázii realitou. Čína dosiahla významný míľnik v oblasti infraštruktúry a technológií, keď úspešne dokončila prvý plne autonómny projekt výstavby diaľnice na svete.

Na úseku dlhom 158 kilometrov na diaľnici Peking-Hongkong-Macao v provincii Hubei prebehlo kompletne bezobslužné frézovanie a pokládka vozovky za pomoci najmodernejších autonómnych technológií, vrátane dronov a robotických strojov. Na tému upozornil portál Swarajyamag.

Prelomový projekt

Projekt bol realizovaný konzorciom štátnych firiem, medzi ktorými boli aj spoločnosti China Railway 11th Bureau a Sany Group, ktoré poskytli autonómne zariadenia. Nasadených bolo desať bezpilotných strojov, medzi nimi asfaltovacie stroje a valce, ktoré pracovali v dokonalej súhre vďaka sofistikovaným algoritmom a vysokopresným pozičným systémom.

V projekte boli využité pokrokové autonómne asfaltovacie stroje, ako model Sany SAP200C-10, ktorý dokáže pokladať asfalt so šírkou až 19,25 metra na jeden záber. Táto technológia zvyšuje efektivitu a znižuje potrebu spájania jednotlivých pásov vozovky, čo má pozitívny vplyv na jej kvalitu a životnosť.

V permanencii boli aj drony

Dôležitú úlohu zohrávali aj drony s vysokým rozlíšením, ktoré monitorovali stav diaľnice pred aj počas výstavby. Ich úlohou bolo identifikovať poškodené úseky a kontrolovať kvalitu práce, čím sa zaistila precíznosť celého procesu.

Základom koordinácie všetkých strojov bol čínsky satelitný navigačný systém BeiDou, ktorý umožnil centimetrovú presnosť pohybu autonómnych zariadení. Stroje boli vybavené aj bezpečnostnými protokolmi, ako sú elektronické bariéry a núdzové vypínacie systémy, ktoré dokázali včas reagovať na potenciálne riziká.

X/RadarHits

Výhody plne autonómnej výstavby

Tento revolučný prístup priniesol množstvo výhod. Autonómne stroje znížili potrebu pracovnej sily až o 66 % a zároveň zvýšili efektivitu pokrývania plochy o 50 % v porovnaní s tradičnými metódami. Výsledkom je rovnomernejší a kvalitnejší povrch vozovky s vyššou odolnosťou.

Projekt tiež minimalizoval environmentálnu záťaž vďaka obmedzeniu ľudskej prítomnosti na stavenisku a využívaniu dronov na dopravu materiálov. Výrazne sa tým znížilo riziko poškodenia okolitej prírody. Odstránenie ľudí z potenciálne nebezpečného prostredia prispelo aj k zvýšeniu bezpečnosti.

Význam pre budúcnosť

Tento projekt demonštruje, ako môžu umelá inteligencia a robotika zásadne transformovať stavebníctvo. Úspešná realizácia ukazuje potenciál pre efektívnejšie, bezpečnejšie a udržateľnejšie metódy výstavby, ktoré môžu inšpirovať podobné iniciatívy na celom svete.

Prvá plne autonómna výstavba diaľnice je nielen technickým triumfom, ale aj príkladom, ako môže technologický pokrok meniť budúcnosť infraštruktúry. Čína tým opäť potvrdila svoju vedúcu pozíciu v inováciách a nastavila nové štandardy pre stavebné projekty.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú