V texte boli použité materiály TASR.

Šéf BMW Oliver Zipse vyzval Európsku úniu, aby znížila clá na dovoz automobilov z USA, a to v reakcii na hrozbu amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý pohrozil zavedením ciel na európske vozidlá. Podľa Zipseho by Únia mala znížiť súčasné 10 % clo na dovoz áut z USA na 2,5 %, čím by sa zosúladili podmienky s americkými clami na európske vozidlá. Týmto krokom by sa podľa neho mohla zmierniť obchodná neistota a zabrániť eskalácii obchodnej vojny medzi dvoma ekonomickými veľmocami.

Zipse svoje stanovisko prezentoval na konferencii v Berlíne, ktorú organizoval denník Die Welt. Nešpecifikoval však, či by sa navrhované zníženie ciel malo týkať všetkých dovážaných automobilov, alebo len niektorých kategórií. Jeho výzva však prichádza v čase, keď sa Európska únia snaží nájsť riešenie, ako reagovať na Trumpove obchodné vyhrážky.

Podobný názor už predtým vyjadril aj šéf Mercedes-Benz Ola Källenius, ktorý je zároveň novým prezidentom Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). Källenius zdôraznil, že EÚ by mala aktívne rokovať s Washingtonom s cieľom vyhnúť sa zničujúcej obchodnej vojne, ktorá by mohla negatívne ovplyvniť celý automobilový priemysel.

TASR/FonTech (Úprava redakcie)

Na zoznam sa pridáva ďalší gigant

Európska komisia sa v tejto súvislosti pripravuje na dôležité rokovania s automobilkami, dodávateľmi a odborovými zväzmi. Prvé kolo diskusií je naplánované na 30. januára a bude sa venovať budúcnosti automobilového priemyslu v Európe, ktorý v poslednom období čelí veľkým výzvam. Automobilky oznamujú zatváranie tovární a rozsiahle prepúšťanie, čo je dôsledok slabnúceho dopytu, rastúcich nákladov a silnej konkurencie z Číny.

Hoci Trump zatiaľ nezaviedol plošné clá na európsky dovoz, ktoré avizoval počas svojej predvolebnej kampane, stále ich považuje za jednu z možností. Práve preto sa mnohí európski výrobcovia snažia nájsť spôsob, ako minimalizovať riziko prípadných obchodných sankcií zo strany USA.

Zipse, ktorý v minulosti zľahčoval dopad potenciálnych amerických ciel na BMW, tentoraz priznal, že akékoľvek obchodné bariéry môžu mať negatívny dopad na inovácie a voľný trh. „Clá bránia voľnému obchodu, spomaľujú inovácie a spúšťajú negatívnu špirálu,“ povedal na berlínskom ekonomickom fóre. Zároveň zdôraznil, že namiesto budovania ďalších prekážok by sa malo diskutovať o ich odstránení. Práve preto vyzval EÚ, aby urobila prvý krok a znížila clá na americké vozidlá, čím by vyslala signál o otvorenosti a ochote rokovať o férovejších obchodných podmienkach.

Vzhľadom na zložitosť súčasnej geopolitickej situácie však zostáva otázne, či bude EÚ ochotná takýto krok podniknúť bez záruky, že Spojené štáty zareagujú podobným ústupkom. Rokovania v Bruseli a ďalšie vyhlásenia zo strany americkej administratívy preto budú v najbližších týždňoch kľúčové pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP