V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Po ďalších technických problémoch sa Blue Origin rozhodol odložiť prvý štart obrej rakety New Glenn, ktorý bol naplánovaný na dnešný deň. Roky očakávaný štart tejto ťažkotonážnej dvojstupňovej rakety nevyšiel ani tentoraz. Problémami však netrpí len Blue Origin. Komplikácie v posledných dňoch zažíva aj konkurenčná firma SpaceX so svojim Starshipom, ktorý sa pripravuje na svoj už siedmy testovací let.

New Glenn sa mal po prvýkrát odpútať od zeme už koncom minulého roka. Dátum sa však posunul na začiatok tohto roka. Dnešný štart bol opäť zrušený nielen kvôli technickým problémom s niektorými subsystémami rakety, ale aj kvôli nepriaznivým poveternostným podmienkam pri pobreží Floridy.

Aj keď počasie zohľadňuje každý raketový štart, New Glenn čelí špeciálnej výzve. Konkrétne pokusu o záchranu prvého stupňa rakety, podobne ako pri osvedčenom prístupe SpaceX s raketami Falcon. Pristátie na mori však vyžaduje čo najpokojnejšie vlny, a práve vysoké vlny v Atlantiku spôsobujú neustále odklady. Firma Blue Origin navyše priznáva, že sa pre nich bude jednať o úplnú premiéru záchrany veľkého prvého stupňa.

Súboj s konkurenciou

New Glenn má ambíciu stať sa jedným z najväčších hráčov na poli ťažkotonážnych rakiet. Pre Blue Origin to znamená priamu konkurenciu SpaceX. Táto raketa prináša hneď niekoľko výhod.

Prvý stupeň New Glenn je navrhnutý tak, aby dokázal bezpečne pristáť a následne sa znova použiť. Počas zostupu používa manévrovacie kormidlá a krídielka, ktoré mu umožňujú jemne ovládať let. Pri priblížení k platforme zapáli brzdné motory a naplánuje mäkké dosadnutie. Podobný princíp úspešne využíva aj pri menšej rakete New Shepard určenej na vesmírnu turistiku.

New Glenn má priemer 7 metrov, čo ho robí o 2 metre širším než štandardné rakety, ako je Falcon 9. Tento priestranný nákladný priestor umožňuje New Glenn prepraviť na nízku obežnú dráhu až 45 ton užitočného nákladu. Čiže viac ako dvojnásobok kapacity Falcon 9, ktorý unesie 18,5 až 23 ton. V budúcnosti síce SpaceX plánuje dosiahnuť kapacitu až 200 ton so svojou Starship, no tento projekt je stále vo fáze testovania.

Cena štartu New Glenn by sa podľa odhadov mohla pohybovať okolo 68 miliónov dolárov, čo je nižšia hodnota v porovnaní so 69,8 miliónmi pri Falcon 9 a podstatne nižšia oproti Falcon Heavy (približne 100 miliónov dolárov). Ak by Blue Origin zvládol udržateľný návrat a opätovné použitie boostrov, mohol by sa stať silným konkurentom na trhu.

Blue Origin

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP