V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Plánovaná výstavba prevádzky na výrobu batériových článkov v Šuranoch narazila na byrokratickú prekážku. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR) zastavilo proces povinného hodnotenia vplyvov na životné prostredie (EIA), pretože považuje dokumentáciu predloženú spoločnosťou Gotion InoBat Batteries za nedostatočnú. Spoločnosť však tvrdí, že všetky podklady boli vypracované v súlade s novou legislatívou platnou od začiatku tohto roka.

Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Pavla Krokoša je kameňom úrazu práve rozsah dokumentácie, ktorú firma predložila. Tvrdí, že zákonné povinnosti boli splnené a firma doručila potrebné informácie už 22. apríla. Naopak, envirorezort označil predložené podklady za neúplné a s vážnymi nedostatkami. Sporným bodom je výklad novely zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktorá podľa investora mení spôsob predkladania podkladov v prvotnej fáze procesu.

Zásadný spor o metodiku a rozsah

Investor zdôrazňuje, že podľa novej legislatívy je navrhovateľ v úvodnej fáze povinný predložiť len základnú informáciu o projekte bez nutnosti zahrnúť odborné štúdie. Tie majú byť spracované neskôr podľa požiadaviek, ktoré určí MŽP SR a budú následne pripojené ako prílohy ku komplexnej správe o hodnotení.

Prípad baterkárne v Šuranoch je podľa spoločnosti vôbec prvým veľkým projektom posudzovaným podľa tejto novelizovanej legislatívy, a preto je podľa Krokoša nevyhnutné presne definovať, čo všetko má byť v úvodnej dokumentácii zahrnuté.

návrh baterkárne
Screenshot GIB Energy

Dodatočné doplnenie dokumentov v najbližších mesiacoch

Gotion InoBat Batteries plánuje dodať požadované doplňujúce dokumenty v priebehu niekoľkých mesiacov. Z ich vyjadrení vyplýva, že zámer výstavby fabrík na batérie v Šuranoch sa týmto rozhodnutím nemení, no celý proces sa môže výrazne predĺžiť. Spoločnosť sa zároveň snaží o dialóg s rezortom, aby si vyjasnili vzájomné očakávania a zjednotili výklad novej legislatívy.

Zastavenie posudzovania môže vnímať verejnosť ako varovný signál, no zároveň ide o prvý test novej legislatívy v praxi. Ministerstvo zatiaľ nešpecifikovalo, aké konkrétne nedostatky v dokumentácii identifikovalo, no očakáva sa, že s investorom bude ďalej komunikovať. Projekt baterkárne v Šuranoch má pritom strategický význam – môže znamenať významný príspevok k rozvoju elektromobility a zelených technológií na Slovensku. Jeho budúcnosť však momentálne závisí od vyriešenia legislatívnych nejasností a od tempa, akým sa podarí proces EIA znovu naštartovať.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP