Nový výskum naznačuje, že už o niekoľko rokov môže výmena batérií v elektromobiloch stáť menej ako oprava motorov tradičných áut so spaľovacím motorom. Toto zistenie vyvracia jeden z hlavných argumentov zástancov benzínových a dieselových motorov, ktorí často tvrdia, že elektromobily sú príliš drahé na údržbu. O téme informoval portál MyElectricSparks.

Pokles cien

Podľa štúdie výskumnej firmy Recurrent ceny batérií pre elektromobily rýchlo klesajú. Do roku 2030 by mohlo byť nahradenie celej batériovej jednotky lacnejšie ako oprava spaľovacieho motora. Tento trend potvrdzuje aj správa od Goldman Sachs, ktorá predpokladá, že do roku 2026 ceny batérií klesnú na 80 dolárov za kilowatthodinu (kWh), čo je polovica ich hodnoty v roku 2023.

Za posledné tri roky klesli náklady na batérie pre elektromobily na polovicu a tento pokles má pokračovať. Goldman Sachs predpokladá, že do roku 2030 klesnú ceny na 64 dolárov za kWh, pričom niektoré odhady, napríklad od organizácie RMI, hovoria dokonca o cenách len 32 dolárov za kWh.

Tento pokles je výbornou správou nielen pre spotrebiteľov, ale aj pre celý priemysel elektromobilov. Nižšie ceny batérií sprístupnia nové elektromobily širšiemu publiku a zároveň znížia finančné zaťaženie spojené s výmenou batérií v jazdených elektromobiloch. To je dôležité najmä preto, že väčšina kupujúcich áut siaha po jazdených modeloch, a to či už ide o autá so spaľovacím motorom alebo elektromobily.

batérie svätý grál Európa
Midjourney/Citroen

Koľko môže stáť výmena batérie?

Recurrent predpokladá, že do roku 2030 by sa ceny batériových jednotiek mohli pohybovať okolo 50 dolárov za kWh alebo aj menej. To znamená, že výmena väčšej batérie so 100 kWh by mohla stáť 4 500 až 5 000 dolárov. Pre bežnejšiu 75 kWh batériu by náklady klesli na približne 3 375 dolárov. Tieto odhady sú porovnateľné s výdavkami na opravu motora pri autách so spaľovacím motorom, čo robí elektromobily atraktívnejšou alternatívou pre potenciálnych kupujúcich.

Navyše, elektromobily majú menej pohyblivých súčiastok ako tradičné autá, čo znamená aj menej mechanických problémov s pribúdajúcim vekom vozidla.

K poklesu cien batérií prispieva niekoľko faktorov. Vývoj v oblasti batériovej chémie, napríklad použitie technológie založenej na lítium-železo-fosfáte (LFP), priniesol výrazné zníženie nákladov. Vylepšenia v hustote energie zároveň umožňujú skladovať viac energie pri nižších nákladoch. Ďalším významným prvkom je recyklácia a opätovné využívanie materiálov zo starých batérií, čo poskytuje cenovo efektívnejší prístup k surovinám.

Dôležité suroviny a trh s použitými batériami

Správa Goldman Sachs zdôrazňuje, že veľká časť poklesu cien súvisí s lacnejšími komoditami, najmä lítiom a kobaltom. Tieto kovy tvoria až 60 % nákladov na batérie. Podľa Goldman Sachs je približne 40 % zníženia cien výsledkom poklesu cien komodít, ktoré nasledovali po období tzv. „zelenej inflácie“ medzi rokmi 2020 a 2023.

Ako ceny batérií klesajú, očakáva sa, že trh s tzv. batériami druhej životnosti bude rásť. V súčasnosti sa staré batériové jednotky po výmene často repasujú a ďalej predávajú alebo sa používajú na skladovanie energie. Do roku 2030 by spotrebitelia mohli znížiť cenu novej batérie tým, že predajú svoju starú, čím by mohli ušetriť 10 až 20 dolárov za kWh v závislosti od stavu a konfigurácie batérie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP