Dopyt v priemysle rastie, varujú odborníci. Elektromobily môžu čeliť do roku 2030 veľkej kríze
Globálny prechod na elektromobily naberá na obrátkach, ale najnovšia správa spoločnosti McKinsey varuje pred vážnym tlakom na dodávateľský reťazec kľúčových materiálov pre batérie do roku 2030. O téme informuje Electrek.
Odborníci predpokladajú, že predaj elektromobilov vzrastie z 4,5 milióna kusov v roku 2023 na ohromujúcich 28 miliónov ročne do konca desaťročia. Tento bezprecedentný dopyt však spustí veľký tlak na dostupnosť základných materiálov, ako sú lítium, vysokočistý mangán a grafit.
Zatiaľ to nie je vyriešené
Aj keď batérie na báze lítia a fosfátu železa (LFP) znižujú závislosť od vzácnejších surovín, ako sú kobalt a nikel, stále vo veľkej miere závisia od lítia, mangánu a grafitu. Prechod na technológiu LFP síce poskytuje určitú úľavu, no nerieši úplne nerovnováhy v dodávateľskom reťazci. To zdôrazňuje potrebu pokračovať v hľadaní udržateľných zdrojov týchto surovín.
Ešte väčší problém predstavujú emisie spojené s ťažbou a rafináciou týchto materiálov, ktoré tvoria približne 40 % celkových emisií pri výrobe batérie do elektromobilu. Podľa správy McKinsey je znižovanie emisií v týchto procesoch kľúčové pre ekologický rozvoj EV priemyslu.
„Získavanie materiálov od dodávateľov, ktorí sa zaviazali používať nízkoemisné palivá a zdroje energie, by mohlo znížiť emisie až o 80 % počas fáz ťažby a rafinácie. Toto je však potrebné spojiť s dôrazom na znižovanie nákladov, keďže batériový priemysel momentálne čelí tlaku na ziskovosť,“ zdôrazňuje Raphael Rettig, partner spoločnosti McKinsey.
Zvýši odpad?
Medzi ďalšie výzvy patrí aj dostupnosť menších, no kľúčových materiálov, ako je vysokočistý mangán. Hoci mangán momentálne prispieva k približne 4 % emisií v typickej batérii na báze lítium-nikel-mangán-kobalt (LI-NMC), s nárastom popularity batérií LFP a dekarbonizáciou väčších materiálov, ako sú lítium a nikel, by mohol relatívny emisný vplyv mangánu takmer zdvojnásobiť, ak sa neprijmú cielené opatrenia na vyrovnanie tejto nerovnováhy.
Významným krokom k riešeniu týchto výziev je nedávny grant vo výške 4,5 milióna dolárov, ktorý spoločnosť Toyota získala od amerického Ministerstva energetiky na vývoj udržateľnejších batérií pre elektromobily. Avšak na vyriešenie širších problémov dodávateľského reťazca bude potrebné spoločné úsilie celého priemyslu, aby sa zabezpečila rovnováha medzi dopytom, udržateľnou praxou a minimalizáciou emisií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Vie o nej málo Slovákov. Bezplatná aplikácia vybaví daňové priznanie za teba
Denne cez neho pretečie 9 miliónov m³. Slovenský prepravca plynu zvyšuje kapacitu od susedov
Útok očakávali už vopred. Ruskí hackeri napadli systémy bohatej európskej krajiny
Clá USA ohrozujú trh. Volkswagen varuje pred „škodlivými dôsledkami“
Slovákom zjednoduší cestovanie vlakom. ZSSK spustilo nový webový portál
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené