Studená sprcha pre odporcov. Vedci vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch
Elektromobily majú stále množstvo odporcov. Tí si na paškál berú predovšetkým ich batériu, ktorá má mať množstvo nevýhod – od ceny cez kapacitu až po jej samotnú životnosť. Lenže segment elektrických áut neprešľapuje na mieste a dlhodobo vyvíja kroky, ktoré by viedli k čo najlepšej batérii. Portál Interesting Engineering teraz dokonca upozornil na štúdiu, ktorá neprajníkom veľmi do kariet nezahrá.
Vydrží dlhšie než samotné auto
Podľa najnovšej štúdie kanadskej spoločnosti Geotab môžu batérie v súčasných elektromobiloch vydržať až 20 rokov. To je omnoho dlhšia doba, než sa predpokladalo a než si možno kedy myslel aj ten najoptimistickejší fanúšik elektromobility.
Tieto zistenia by mali definitívne vyvrátiť obavy z krátkej životnosti batérií v elektrických vozidlách. Údaje totiž naznačili zásadnú vec. Ak sú správne udržiavané a ich majitelia neprispievajú k neúmernej degradácii, batérie by dokonca mali prežiť životnosť samotných vozidiel, v ktorých sú implementované.
Batérie sa zlepšujú
Geotab aktualizovala svoju analýzu z roku 2019, v ktorej pôvodne odhadovala, že batérie EV degradujú rýchlosťou 2,3 % ročne. Nová štúdia z roku 2024 však priniesla pozitívnejšie výsledky, podľa ktorých je priemerná ročná degradácia batérií len na úrovni 1,8 %. To znamená, že batérie v elektromobiloch môžu pri takomto tempe vydržať až neuveriteľných 20 rokov.
„Životnosť batérie ovplyvňuje mnoho faktorov, ale pri dodržiavaní správnych postupov pri nabíjaní a jazde by mala batéria prekonať životnosť samotného vozidla,“ uvádza sa explicitne v štúdii.
Geotab
Ekonomické výhody pre flotily
Pre prevádzkovateľov vozových parkov môže byť táto správa dôležitým faktorom pri rozhodovaní o prechode na elektrické vozidlá. Elektromobily totiž ponúkajú nielen nižšie emisie, o ktoré by sa malo snažiť celé ľudstvo, ale aj výrazné finančné úspory. Podľa analýzy Geotab by takáto flotila elektromobilov mohla počas svojej životnosti ušetriť až 15 900 USD (cca 14 700 €) na jedno vozidlo.
Pre flotily, ktoré sú stále skeptické voči elektromobilom, môže byť práve dlhšia životnosť batérie a nižšie prevádzkové náklady tým rozhodujúcim faktorom.
Faktory ovplyvňujúce životnosť batérie
Hoci štúdia priniesla mimoriadne pozitívne správy, životnosť batérie ovplyvňujú viaceré faktory. Kľúčovými z nich sú podnebie, spôsob nabíjania a frekvencia používania. Napríklad batérie v horúcich klimatických podmienkach alebo tie, ktoré sú často nabíjané rýchlonabíjačkami (DCFC), sa degradujú rýchlejšie. Lepšie výsledky dosahujú batérie s kvapalinovým chladením, aké používa napríklad Tesla, v porovnaní so vzduchom chladenými systémami ako v Nissan Leaf.
Pozoruhodné je aj to, že časté využívanie elektromobilu nemusí nevyhnutne znamenať rýchlejšiu degradáciu batérie, pokiaľ je dodržaný určitý denný dojazd. Batérie nabíjané na pomalších nabíjačkách úrovne 2 majú tendenciu degradovať pomalšie.
Vyhliadky do budúcnosti
Zlepšenie technológie batérií EV naznačuje, že do 12 rokov si väčšina batérií zachová viac ako 80 % svojej pôvodnej kapacity, čo ďalej posilňuje dôveru v elektromobily ako dlhodobo udržateľné a ekonomicky výhodné riešenie.
Je však kľúčové, aby sa majiteľ vedel správne postarať o batériu vo svojom „tátošovi“ a nevystavil ju tak nadmernej degradácii. Tieto čísla by sa ho potom vôbec netýkali a on by sa len čudoval, odkiaľ na takéto čísla vedci prišli, keď jeho batéria vypovedala po pár rokoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
Čína opäť predbehla svet. Spustila prevádzku lietajúceho vozidla budúcnosti
Škoda všetkých prekvapila. Nový elektromobil bude za dostupnú cenu, dostal aj veľa vylepšení
Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známu bratislavskú univerzitu okamžite evakuovali pre bezpečnostnú hrozbu
Ženy nechrápu viac ako muži, je to mýtus. Novodobý strašiak očí ti ničí spánok, varuje primár neurológie
Bývalý šéf Zľavomatu Aleš Mlátilík spúšťa nový startup. Má ambíciu uspieť na globálnom trhu
Príplatok až 100 %: Tisíce Slovákov si mesačne prilepšia o stovky eur. Novela platí od 1. januára
Podal sťažnosť. Študent, ktorý útočil na gymnáziu, nesúhlasí s väzobným stíhaním
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Najväčšia panoráma v histórii. Hubblov teleskop zachytil susednú galaxiu, ako nikdy predtým
Nikto nevie, čo sa deje. Niekto kúpil doménu OGOpenAI a presmeroval ju do čínskeho laboratória
76 miliónov rokov starý fosílny nález odhaľuje vzácnosť, s akou paleontológovia nepočítali
Volkswagen a odbory uzavreli dohodu. Stále však nie je záruka úspechu
AKTUÁLNE: Na vysokej škole v Bratislave nahlásili bombu. Všetkých museli evakuovať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známu bratislavskú univerzitu okamžite evakuovali pre bezpečnostnú hrozbu
Ženy nechrápu viac ako muži, je to mýtus. Novodobý strašiak očí ti ničí spánok, varuje primár neurológie
Bývalý šéf Zľavomatu Aleš Mlátilík spúšťa nový startup. Má ambíciu uspieť na globálnom trhu
Príplatok až 100 %: Tisíce Slovákov si mesačne prilepšia o stovky eur. Novela platí od 1. januára
Podal sťažnosť. Študent, ktorý útočil na gymnáziu, nesúhlasí s väzobným stíhaním
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené