Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
V texte boli použité materiály TASR.
Európsky automobilový priemysel sa ocitol v bode, keď sa stretávajú politické ambície s technickými a ekonomickými limitmi. Plán EÚ znížiť emisie z nových áut o 55 % do roku 2030 a úplne ich eliminovať do roku 2035 sa mal stať symbolom zelenej transformácie. Lenže podľa lídrov najväčších výrobcov už tieto ciele nemožno považovať za realistické.
Na najbližšom stretnutí predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej s predstaviteľmi automobiliek má preto zaznieť zásadná debata o budúcnosti odvetvia.
V liste, ktorý podpísali generálny riaditeľ Mercedes-Benz Ola Källenius a šéf Schaeffleru Matthias Zink, sa jasne píše, že pri dnešnom tempe transformácie je splnenie plánov EÚ prakticky nemožné. Autori listu zdôraznili, že odhodlanie dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050 trvá, no medzníky nastavené na roky 2030 a 2035 nereflektujú reálne podmienky na trhu ani geopolitické hrozby.
Európa sa rúti do slepej uličky
Najväčším problémom zostáva závislosť na Ázii. Európske automobilky dovážajú väčšinu batérií z Číny a Južnej Kórey, pričom domáci batériový priemysel sa rozbieha len postupne. K tomu sa pridáva nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra, ktorá vo viacerých krajinách brzdí širšie prijatie elektromobilov. Aj preto majú elektrické vozidlá v EÚ len približne 15 % podiel na predaji nových áut, zatiaľ čo dodávky sú ešte hlbšie pozadu s deviatimi percentami.
Výrobcovia upozorňujú aj na ekonomické faktory. Európske továrne bojujú s vyššími výrobnými nákladmi než konkurencia v USA či Číne, a to v čase, keď americké clá ešte viac komplikujú export na tamojší trh. Navyše čínske automobilky expandujú do Európy s agresívnou cenovou politikou a modelmi, ktoré dokážu osloviť zákazníkov atraktívnym pomerom ceny a výbavy. Európske značky sa tak ocitajú v dvojitej pasci: musia investovať obrovské sumy do vývoja elektromobilov, no zároveň čelia stále tvrdšej konkurencii zvonku.
Otvorená zostáva aj otázka ťažkej dopravy
Regulácie EÚ tlačia na znižovanie emisií pri nákladných vozidlách a autobusoch, avšak ich elektrifikácia je ešte náročnejšia než pri osobných autách. Vyžaduje si batérie s obrovskou kapacitou, špeciálne nabíjacie siete a robustné logistické riešenia, ktoré dnes v praxi neexistujú v dostatočnom rozsahu.
Zástupcovia priemyslu preto žiadajú revíziu emisných cieľov. Tvrdia, že prísnejšie pravidlá a hrozba sankcií samé osebe neurychlia prechod k elektromobilite. Potrebné sú predovšetkým investície do infraštruktúry, výskumu batérií a vytvárania stabilných dodávateľských reťazcov v Európe.
Výsledok septembrového stretnutia s Ursulou von der Leyenovou môže určiť, či EÚ zostane pri pôvodnej vízii alebo či dôjde k úprave plánov smerom k realistickejšiemu harmonogramu. Nejde pritom len o ekológiu. V hre je konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu, jeho schopnosť čeliť čínskej expanzii a prežiť v čase, keď globálny boj o dominanciu v elektromobilite naberá na intenzite.
Ak EÚ nenájde vyvážený kompromis medzi ambíciou a realitou, riskuje nielen nesplniteľné ciele, ale aj oslabenie jedného z najdôležitejších pilierov svojho hospodárstva.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Priemerná mzda až 2 600 eur a stovky pracovných miest. Nový závod za 60 miliónov mení Oravu
Samuel ako prvý Slovák dostal AI avatara do živého vysielania: „Deepfake videá začínajú byť strašidelné“ (ROZHOVOR)
Igor Matovič už ôsmykrát premenoval svoje hnutie. Od 1. augusta nesie nový názov
Plánuje vláda zrušiť 4 sviatky? „Za chvíľu budeme chodiť do roboty aj na Vianoce,“ vraví Matovič
Vladimir Putin potrebuje mier na Ukrajine. Tlačí ho k tomu jedna dôležitá okolnosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
-
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
Muskova cesta na Mars sa priblížila. Starship má za sebou kľúčový krok a prepisuje históriu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP