Automobilky poslali EÚ odkaz: Rešpektujeme zákaz spaľovákov, máme však jeden veľký problém
S informáciami o definitívnom konci výroby áut so spaľovacími motormi sa v posledných mesiacoch roztrhlo vrece. Najväčší šok však prišiel len včera, keď Európsky parlament definitívne zavrhol miernejší návrh, ktorý by výrobcov áut prinútil znížiť emisie zo spaľovákov „len“ o 90 %, čo by umožnilo časť dnešných vozidiel predávať aj naďalej. Nič také však neplatí a o 13 rokov príde pre spaľováky „konečná“.
Automobilky berú na vedomie rozhodnutie Európskeho parlamentu
Popasovať sa s týmto problémom sa však musia nie len nekompromisní odporcovia elektromobility, ktorí aj napriek nepopierateľným výhodam elektrických vozidiel stále idú to svoje, ale aj veľké automobilky.
Ako však najnovšie informuje SITA, Európske automobilky berú na vedomie rozhodnutie Európskeho parlamentu, ktorý podporil revíziu noriem emisií oxidu uhličitého pre nové osobné a ľahké úžitkové automobily. Tento krok by mal viesť k zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi v Európskej únii do roku 2035.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) však zároveň varuje, že stanovené ciele sú už teraz mimoriadne náročné a dajú sa dosiahnuť len s masívnou podporou infraštruktúry nabíjania.
„Automobilový priemysel plne prispeje k cieľu uhlíkovo neutrálnej Európy. Ale vzhľadom na nestálosť a neistotu, s ktorou sa každodenne stretávame na celom svete, je akákoľvek dlhodobá regulácia presahujúca toto desaťročie v tomto ranom štádiu predčasná. Namiesto toho je v polovici cesty potrebná transparentná revízia, aby sa definovali ciele po roku 2030,“ uviedol prezident ACEA a generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
Podľa automobiliek je nevyhnuté v prvom rade vyhodnotiť, či nasadenie nabíjacej infraštruktúry a dostupnosť surovín na výrobu batérií budú počas nadchádzajúceho obdobia schopné zodpovedať pokračujúcemu prudkému nárastu počtu batériových elektrických vozidiel. Zdôraznili, že je zároveň nevyhnutné splniť aj ostatné podmienky potrebné na dosiahnutie nulových emisií.
Sme naozaj pripravení?
Za zmienku tu určite stojí aj fakt, že nedávná analýza EV Readiness Index (informovali sme ťa o nej v samostatnom článku), ktorá skúmala pripravenosť Slovenska a ďalších krajín v EÚ na elektromobilitu, sčasti tieto obavy potvrdzuje.
Tvrdí totiž, že prudký nárast počtu elektromobilov v Európe nejde ruka v ruke so zvyšovaním miest na nabíjanie a nedostatok dostupnej nabíjacej infraštruktúry je tak naďalej hlavnou prekážkou, ktorá bráni zavádzaniu elektrických vozidiel na celom kontinente.
Smutnou správou je aj zistenie, že Slovensko v tejto analýze totálne prepadlo a v pripravenosti sme opäť medzi tromi najhoršími. V tohtoročnom vydaní sa do hodnotenia pripravenosti dostalo 22 krajín Európy.
Na čele tabuľky je neprekvapivo Nórsko, ďalej Holandsko a Veľká Británia, ktorá pri novopostavených a zrekonštruovaných budovách už vyžaduje postavenie nabíjačiek, spoločne s Rakúskom obsadila tretiu priečku.Predposledné miesto patrí Slovensku, o posledné sa delí Česká republika s Poľskom.
Európska komisia predložila návrh na revíziu noriem pre emisie oxidu uhličitého pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá vlani v júli. Jeho cieľom je prispieť k plneniu cieľov únie v oblasti klímy na roky 2030 a 2050, ako aj priniesť výhody prostredníctvom širšieho zavádzania vozidiel s nulovými emisiami, ako sú lepšia kvalita ovzdušia, či úspory energie a nižšie náklady na vlastníctvo vozidla.
Po odhlasovaní revízie sú poslanci Európskeho parlamentu pripravení začať rokovania s členskými štátmi.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Gábor Gál si vypočul roszudok: Špecializovaný trestný súd rozhodol o osude exministra
Odborníčka radí, ako spravovať rodinný rozpočet počas materskej: Podrobný návod v 3 krokoch (ROZHOVOR)
Český miliardár Daniel Křetínský: Stal sa novým šéfom 500-ročnej britskej pošty. Kúpil ju za 4,17 miliardy eur
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Obľúbenú destináciu Slovákov zachvátili požiare, teploty presahujú hranicu 40 stupňov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP