Je európsky automobilový priemysel v kríze? Výrobcovia sú v úzkych a pocítia to aj Slováci
Ťažká situácia európskeho automobilového sektora, a jeho vplyv na hospodárstvo a pracovné miesta, sa stáva čoraz horúcejšou politickou témou. Volení európsky predstavitelia upozorňujú na súvislosti so spomalením výroby automobilov, pričom obviňujú nadmernú reguláciu a tvrdú konkurenciu zo strany globálnych rivalov, akým je napríklad Čína. Na tému upozornil web RTVS.
Automobilový priemysel je jedným zo základných pilierov európskeho priemyslu a predstavuje zhruba 7 % HDP celej únie a zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Automobilky však momentálne bojujú s adaptovaním svojich výrobných liniek na produkciu elektrických modelov. Pripravujú sa tak na postupné ukončenie výroby automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035.
Po problémoch nemeckého koncernu Volkswagen sa ozýva aj automobilka Stellantis, pod ktorú patria značky ako Fiat, Peugeot či Citroen a na Slovensku má veľký závod pri Trnave. Šéf skupiny Carlos Tavares tvrdí, že výroba v Taliansku je o 40% drahšia a nevylučuje preto ani zatváranie fabrík. Reakcia na seba nenechala dlho čakať a ulice Talianska zaplavili odborári. Tí sa sťažujú, že prepúšťanie sa stáva novou normou a za posledné 3 roky prišli o 12-tisíc miest a vozidiel sa vyrába menej ako v roku 1956.
Problémom sú okrem vyšších nákladov aj samozrejme nižšie predaje. Dopyt klesol v Číne, kde európsky značky strácajú u zákazníkov svoju pozíciu, čo má za následok stratu približne 2 miliónov predaných vozidiel ročne.
„Rozvoj elektromobility globálne a najmä v Číne zapríčinil to, že európske automobilky stratili svoju pozíciu. Keď kedysi boli napríklad nemecké automobilky ikonou západného produktu, tak dnes Číňania kupujú čínske produkty,“ povedal pre STVR riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Elektromobily predajom výrazne nepomáhajú
V septembri 2024 sa v EU predalo 139 702 kusov elektromobilov, čo je síce 9,8% nárast oproti septembru 2023, no súhrne za prvých 9 mesiacov klesol počet nových registrovaných elektromobilov o 5,8% oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Ich podiel na trhu tak klesol na 13,1% z minuloročných 14%.
Mesačný predaj všetkých osobných vozidiel klesol v septembri o 6,1% a potvrdil tak negatívny trend z augusta, kedy sa celkové predaje prepadli medziročne o závratných 18,3%.
Celkovo je za prvých 9 mesiacov v 2024 počet nových registrovaných vozidiel rovnaký ako tomu bolo v roku 2023 za rovnaké obdobie.
Čo to znamená pre Slovensko?
Prepúšťanie sa slovenských automobiliek nedotýka, keďže naša pracovná sila je v porovnaní s konkurenciou stále lacnejšia. Automobilky dokonca uvažujú o ďalších investíciách na Slovensku. Príkladom je výstavba továrne Hyundai Mobis v Novákoch. O rozšírení výroby už skôr informovali aj bratislavský Volkswagen a trnavský Stellantis.
„V roku 2024 plánujeme prijať viac než 1 500 nových zamestnancov. Naším cieľom je v budúcom roku priblížiť sa k maximálnej výrobnej kapacite závodu,“ uviedla spoločnosť Stellantis v oficiálnom vyhlásení.
Európska komisia vidí riešenie problémov priemyslu v inováciách, ktoré plánujú zaviesť aj európski výrobcovia automobilov. Spolupracovať pritom chcú aj s čínskymi konkurentmi.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčšia futbalová hra opäť naštvala hráčov. Kto zaplatí, bude mať obrovskú výhodu
Bugatti stvorilo technologickú lahôdku akú sme ešte nikdy nevideli. Ich motor V16 prepisuje dejiny
Slávna automobilka ukázala svoju elektrickú beštiu. Má 1000 koní a poráža najväčších rivalov
Mars možno nie je riešením. Mesiac má „zlato“ na 10 000 rokov, blízka planéta oceán raketového paliva
Z tej grafiky onemieš. Hrali sme najväčšie prekvapenie minulého roka, oplatí sa hlavne na jednom mieste
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Cenník sa po 13 rokoch zdvojnásobí. Ministerstvo od mája zvyšuje dôležité poplatky, dotknú sa tisícov ľudí
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov uhádne tretiu otázku. Otestuj sa, či by ťa Mendelejev prijal do svojho klubu chemikov
Známe bratislavské bistro po 4 mesiacoch končí: „Zatvárame natrvalo, nesťahujeme sa“
VIDEO: Maďari odvysielali svoju hymnu so zábermi Bratislavského hradu. Korčok hovorí o provokácii
Richard otvoril luxusný barbershop v meste, v ktorom by si to nečakal. Muži tam nechodia len za dokonalým účesom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
Americké clá komplikujú obchod. Pentagon avizuje možné výpadky elektroniky
Amerika chce posilniť energetické väzby s Európou. Dodávky LNG spoza mora stúpnu
India uzatvorila veľký obchod s európskym štátom. 26 stíhačiek rozšíri flotilu lietadlových lodí
Nissan zatvára továreň v Číne. Dôvody sú jasné
Po slabom štarte prichádza plán. Výrobca nákladných vozidiel patriaci pod Volkswagen stavia na nové trendy a technológie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Cenník sa po 13 rokoch zdvojnásobí. Ministerstvo od mája zvyšuje dôležité poplatky, dotknú sa tisícov ľudí
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov uhádne tretiu otázku. Otestuj sa, či by ťa Mendelejev prijal do svojho klubu chemikov
Známe bratislavské bistro po 4 mesiacoch končí: „Zatvárame natrvalo, nesťahujeme sa“
VIDEO: Maďari odvysielali svoju hymnu so zábermi Bratislavského hradu. Korčok hovorí o provokácii
Richard otvoril luxusný barbershop v meste, v ktorom by si to nečakal. Muži tam nechodia len za dokonalým účesom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené