Je európsky automobilový priemysel v kríze? Výrobcovia sú v úzkych a pocítia to aj Slováci
Ťažká situácia európskeho automobilového sektora, a jeho vplyv na hospodárstvo a pracovné miesta, sa stáva čoraz horúcejšou politickou témou. Volení európsky predstavitelia upozorňujú na súvislosti so spomalením výroby automobilov, pričom obviňujú nadmernú reguláciu a tvrdú konkurenciu zo strany globálnych rivalov, akým je napríklad Čína. Na tému upozornil web RTVS.
Automobilový priemysel je jedným zo základných pilierov európskeho priemyslu a predstavuje zhruba 7 % HDP celej únie a zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Automobilky však momentálne bojujú s adaptovaním svojich výrobných liniek na produkciu elektrických modelov. Pripravujú sa tak na postupné ukončenie výroby automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035.
Po problémoch nemeckého koncernu Volkswagen sa ozýva aj automobilka Stellantis, pod ktorú patria značky ako Fiat, Peugeot či Citroen a na Slovensku má veľký závod pri Trnave. Šéf skupiny Carlos Tavares tvrdí, že výroba v Taliansku je o 40% drahšia a nevylučuje preto ani zatváranie fabrík. Reakcia na seba nenechala dlho čakať a ulice Talianska zaplavili odborári. Tí sa sťažujú, že prepúšťanie sa stáva novou normou a za posledné 3 roky prišli o 12-tisíc miest a vozidiel sa vyrába menej ako v roku 1956.
Problémom sú okrem vyšších nákladov aj samozrejme nižšie predaje. Dopyt klesol v Číne, kde európsky značky strácajú u zákazníkov svoju pozíciu, čo má za následok stratu približne 2 miliónov predaných vozidiel ročne.
„Rozvoj elektromobility globálne a najmä v Číne zapríčinil to, že európske automobilky stratili svoju pozíciu. Keď kedysi boli napríklad nemecké automobilky ikonou západného produktu, tak dnes Číňania kupujú čínske produkty,“ povedal pre STVR riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Elektromobily predajom výrazne nepomáhajú
V septembri 2024 sa v EU predalo 139 702 kusov elektromobilov, čo je síce 9,8% nárast oproti septembru 2023, no súhrne za prvých 9 mesiacov klesol počet nových registrovaných elektromobilov o 5,8% oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Ich podiel na trhu tak klesol na 13,1% z minuloročných 14%.
Mesačný predaj všetkých osobných vozidiel klesol v septembri o 6,1% a potvrdil tak negatívny trend z augusta, kedy sa celkové predaje prepadli medziročne o závratných 18,3%.
Celkovo je za prvých 9 mesiacov v 2024 počet nových registrovaných vozidiel rovnaký ako tomu bolo v roku 2023 za rovnaké obdobie.
Čo to znamená pre Slovensko?
Prepúšťanie sa slovenských automobiliek nedotýka, keďže naša pracovná sila je v porovnaní s konkurenciou stále lacnejšia. Automobilky dokonca uvažujú o ďalších investíciách na Slovensku. Príkladom je výstavba továrne Hyundai Mobis v Novákoch. O rozšírení výroby už skôr informovali aj bratislavský Volkswagen a trnavský Stellantis.
„V roku 2024 plánujeme prijať viac než 1 500 nových zamestnancov. Naším cieľom je v budúcom roku priblížiť sa k maximálnej výrobnej kapacite závodu,“ uviedla spoločnosť Stellantis v oficiálnom vyhlásení.
Európska komisia vidí riešenie problémov priemyslu v inováciách, ktoré plánujú zaviesť aj európski výrobcovia automobilov. Spolupracovať pritom chcú aj s čínskymi konkurentmi.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Skrývajú sa pred nami na tomto mieste? Vedci prišli so šokujúcou teóriou o mimozemšťanoch
Konečne je to tu. Slovenský film MIKI si už môžeš pozrieš online na obľúbenej službe
Slováci stojaci za herným hitom hlásia novinku. Inšpirovali ju milované hry
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené