Je európsky automobilový priemysel v kríze? Výrobcovia sú v úzkych a pocítia to aj Slováci
Ťažká situácia európskeho automobilového sektora, a jeho vplyv na hospodárstvo a pracovné miesta, sa stáva čoraz horúcejšou politickou témou. Volení európsky predstavitelia upozorňujú na súvislosti so spomalením výroby automobilov, pričom obviňujú nadmernú reguláciu a tvrdú konkurenciu zo strany globálnych rivalov, akým je napríklad Čína. Na tému upozornil web RTVS.
Automobilový priemysel je jedným zo základných pilierov európskeho priemyslu a predstavuje zhruba 7 % HDP celej únie a zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Automobilky však momentálne bojujú s adaptovaním svojich výrobných liniek na produkciu elektrických modelov. Pripravujú sa tak na postupné ukončenie výroby automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035.
Po problémoch nemeckého koncernu Volkswagen sa ozýva aj automobilka Stellantis, pod ktorú patria značky ako Fiat, Peugeot či Citroen a na Slovensku má veľký závod pri Trnave. Šéf skupiny Carlos Tavares tvrdí, že výroba v Taliansku je o 40% drahšia a nevylučuje preto ani zatváranie fabrík. Reakcia na seba nenechala dlho čakať a ulice Talianska zaplavili odborári. Tí sa sťažujú, že prepúšťanie sa stáva novou normou a za posledné 3 roky prišli o 12-tisíc miest a vozidiel sa vyrába menej ako v roku 1956.
Problémom sú okrem vyšších nákladov aj samozrejme nižšie predaje. Dopyt klesol v Číne, kde európsky značky strácajú u zákazníkov svoju pozíciu, čo má za následok stratu približne 2 miliónov predaných vozidiel ročne.
„Rozvoj elektromobility globálne a najmä v Číne zapríčinil to, že európske automobilky stratili svoju pozíciu. Keď kedysi boli napríklad nemecké automobilky ikonou západného produktu, tak dnes Číňania kupujú čínske produkty,“ povedal pre STVR riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Elektromobily predajom výrazne nepomáhajú
V septembri 2024 sa v EU predalo 139 702 kusov elektromobilov, čo je síce 9,8% nárast oproti septembru 2023, no súhrne za prvých 9 mesiacov klesol počet nových registrovaných elektromobilov o 5,8% oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Ich podiel na trhu tak klesol na 13,1% z minuloročných 14%.
Mesačný predaj všetkých osobných vozidiel klesol v septembri o 6,1% a potvrdil tak negatívny trend z augusta, kedy sa celkové predaje prepadli medziročne o závratných 18,3%.
Celkovo je za prvých 9 mesiacov v 2024 počet nových registrovaných vozidiel rovnaký ako tomu bolo v roku 2023 za rovnaké obdobie.
Čo to znamená pre Slovensko?
Prepúšťanie sa slovenských automobiliek nedotýka, keďže naša pracovná sila je v porovnaní s konkurenciou stále lacnejšia. Automobilky dokonca uvažujú o ďalších investíciách na Slovensku. Príkladom je výstavba továrne Hyundai Mobis v Novákoch. O rozšírení výroby už skôr informovali aj bratislavský Volkswagen a trnavský Stellantis.
„V roku 2024 plánujeme prijať viac než 1 500 nových zamestnancov. Naším cieľom je v budúcom roku priblížiť sa k maximálnej výrobnej kapacite závodu,“ uviedla spoločnosť Stellantis v oficiálnom vyhlásení.
Európska komisia vidí riešenie problémov priemyslu v inováciách, ktoré plánujú zaviesť aj európski výrobcovia automobilov. Spolupracovať pritom chcú aj s čínskymi konkurentmi.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Máš doma staré mobily? Nevyhadzuj ich, obľúbený operátor ti za každý jeden dá až 100 GB dát
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Najlepší akčný film za posledných 30 rokov hlási veľký návrat, učil sa z neho aj Christopher Nolan
Z vesmíru sa zrútil na Zem žeravý objekt. Ak sa ho človek dotkne, riskuje veľké zdravotné problémy
Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Sladké raňajky ti berú energiu a mladistvú pleť. Výživový špecialista prezradil, ako ich zmeniť na funkčný štart dňa
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP