Je európsky automobilový priemysel v kríze? Výrobcovia sú v úzkych a pocítia to aj Slováci
Ťažká situácia európskeho automobilového sektora, a jeho vplyv na hospodárstvo a pracovné miesta, sa stáva čoraz horúcejšou politickou témou. Volení európsky predstavitelia upozorňujú na súvislosti so spomalením výroby automobilov, pričom obviňujú nadmernú reguláciu a tvrdú konkurenciu zo strany globálnych rivalov, akým je napríklad Čína. Na tému upozornil web RTVS.
Automobilový priemysel je jedným zo základných pilierov európskeho priemyslu a predstavuje zhruba 7 % HDP celej únie a zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Automobilky však momentálne bojujú s adaptovaním svojich výrobných liniek na produkciu elektrických modelov. Pripravujú sa tak na postupné ukončenie výroby automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035.
Po problémoch nemeckého koncernu Volkswagen sa ozýva aj automobilka Stellantis, pod ktorú patria značky ako Fiat, Peugeot či Citroen a na Slovensku má veľký závod pri Trnave. Šéf skupiny Carlos Tavares tvrdí, že výroba v Taliansku je o 40% drahšia a nevylučuje preto ani zatváranie fabrík. Reakcia na seba nenechala dlho čakať a ulice Talianska zaplavili odborári. Tí sa sťažujú, že prepúšťanie sa stáva novou normou a za posledné 3 roky prišli o 12-tisíc miest a vozidiel sa vyrába menej ako v roku 1956.
Problémom sú okrem vyšších nákladov aj samozrejme nižšie predaje. Dopyt klesol v Číne, kde európsky značky strácajú u zákazníkov svoju pozíciu, čo má za následok stratu približne 2 miliónov predaných vozidiel ročne.
„Rozvoj elektromobility globálne a najmä v Číne zapríčinil to, že európske automobilky stratili svoju pozíciu. Keď kedysi boli napríklad nemecké automobilky ikonou západného produktu, tak dnes Číňania kupujú čínske produkty,“ povedal pre STVR riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Elektromobily predajom výrazne nepomáhajú
V septembri 2024 sa v EU predalo 139 702 kusov elektromobilov, čo je síce 9,8% nárast oproti septembru 2023, no súhrne za prvých 9 mesiacov klesol počet nových registrovaných elektromobilov o 5,8% oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Ich podiel na trhu tak klesol na 13,1% z minuloročných 14%.
Mesačný predaj všetkých osobných vozidiel klesol v septembri o 6,1% a potvrdil tak negatívny trend z augusta, kedy sa celkové predaje prepadli medziročne o závratných 18,3%.
Celkovo je za prvých 9 mesiacov v 2024 počet nových registrovaných vozidiel rovnaký ako tomu bolo v roku 2023 za rovnaké obdobie.

Čo to znamená pre Slovensko?
Prepúšťanie sa slovenských automobiliek nedotýka, keďže naša pracovná sila je v porovnaní s konkurenciou stále lacnejšia. Automobilky dokonca uvažujú o ďalších investíciách na Slovensku. Príkladom je výstavba továrne Hyundai Mobis v Novákoch. O rozšírení výroby už skôr informovali aj bratislavský Volkswagen a trnavský Stellantis.
„V roku 2024 plánujeme prijať viac než 1 500 nových zamestnancov. Naším cieľom je v budúcom roku priblížiť sa k maximálnej výrobnej kapacite závodu,“ uviedla spoločnosť Stellantis v oficiálnom vyhlásení.
Európska komisia vidí riešenie problémov priemyslu v inováciách, ktoré plánujú zaviesť aj európski výrobcovia automobilov. Spolupracovať pritom chcú aj s čínskymi konkurentmi.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Fúzny reaktor si môžeš postaviť aj doma. Čo potrebuješ na túto legálnu a nebezpečnú zábavu?

Slováci ich podceňujú: Teplár dal ľuďom 7 jednoduchých tipov, ako ušetriť pri vykurovaní stovky eur

Od akčných legiend až po slávne české klasiky. Ako dobre poznáš vianočné filmy? (KVÍZ)

Dostal si na Vianoce nový notebook? Týchto 9 vecí si musíš nastaviť ihneď, inak ho budeš nenávidieť

NATO je v pohotovosti: Rusi vyvíjajú zákernú zbraň, chcú ju nasadiť do vesmíru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý
PREMIUMMartin vytvoril zariadenie, ktoré mení spôsob, ako spíme. Svoj startup vyvíjal počas liečby rakoviny

Slovákov u susedov čakajú nové obmedzenia. Tisíce áut majú stopku, hrozia pokuty

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

Vo veku 27 rokov zomrel elitný biatlonista. Našli ho mŕtveho v hotelovej izbe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý
PREMIUMMartin vytvoril zariadenie, ktoré mení spôsob, ako spíme. Svoj startup vyvíjal počas liečby rakoviny

Slovákov u susedov čakajú nové obmedzenia. Tisíce áut majú stopku, hrozia pokuty

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

