Automobilový priemysel sa v posledných rokoch ocitá pod veľkým nátlakom z viacerých strán. Na jednej je tu Európska únia a jej stále prísnejšie nariadenia a na druhej je to „trend“ elektromobilov, ktorému sa začali prispôsobovať viacerí výrobcovia, aby vyplnili požiadavky trhu. Stále častejšie sa o elektromobilite hovorí ako o budúcnosti osobnej dopravy, ktorá má odsunúť klasické autá so spaľovacími motormi na vedľajšiu koľaj.

Podobné názory a myšlienky zdieľa aj CEO Tesly, ktorý sa netají svojou víziou o elektrickej automobilovej doprave. Elon Musk nedávno zdieľal príspevok, v ktorom tvrdí, že nástup elektromobilov má zničiť konvenčné autá a ich ceny padnú na dno, informoval Electrek. Má však pravdu?

V poslednom čase vidíme v odvetví automobilov najväčšie zmeny za posledné dekády a možno aj celé storočie. Kedysi pokusy o presadenie elektromobilov na cestách neuspeli, no teraz sa im venuje toľko pozornosti ako nikdy predtým.

Jedným z popredných hráčov v tomto odvetví sa stala americká Tesla, ktorá má na svedomí aj to, že sa do elektromobility pustili ďalší jej konkurenti. Hoci sa okolo elektrických áut vytvára veľký „hype“, dopyt trhu po technológiami nabitých modeloch, ktoré poháňa elektromotor a batéria, stále nie je tak vysoký ako v prípade klasických vozidiel.

Zvoní klasickým autám umieráčik?

Spaľovacie motory sú súčasťou sveta motorizmu už vyše storočie a mnohým šoférom by sa pravdepodobne len s ťažkým srdcom odchádzalo od ich milovaného benzínového, či naftového motora. Napriek veľkej kauze „dieselgate“ a podvodom s emisnými testami automobilky stále ponúkajú autá s týmito motormi.

Niektoré z nich plánujú onedlho presedlať len na vlnu elektromobility a iné zasa vidia význam vo vývoji a zvyšovaní efektivity spaľovacích motorov. Mnohé krajiny v Európe sa však proti týmto vozidlám plánujú postaviť.

TASR / Milan Kapusta

Nenechaj si ujsť
Štátne dotácie na kúpu elektromobilu majú dve stránky. V Holandsku pocítila Tesla tú negatívnu

Veľká Británia prednedávnom ohlásila zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktoré by mali dostať stopku už v roku 2035 (prvotným plánom bol rok 2040), informuje BBC. Údajne by bolo v roku 2040 príliš neskoro na takýto krok, ak sa chce krajina zbaviť týchto áut.

Najväčším zástancom elektromobilov je však Nórsko, kde nájdeme najväčší počet týchto vozidiel spomedzi všetkých krajín v Európe. Mnohé štáty budújú nabíjacie stanice, vylepšujú infraštruktúru a poskytujú dotácie na kúpu vozidiel na alternatívny pohon.

Pixabay

Jednoducho povedané, spaľovacím motorom hrozí „šach-mat“ a boj o presadenie sa na trhu môžu časom prehrať. Podobne to vidí aj Elon Musk, CEO Tesly, ktorý verí, že hodnota vozidiel so spaľovacím agregátom bude po roku 2025 nulová a kúpa takéhoto auta bude potom maximálne nevýhodná.

Podotýkame, že na naplnenie/vyvrátenie jeho tvrdení ostáva iba 5 rokov. Za ten čas je však veľmi málo pravdepodobné, že by sa klasické autá dostali do takého štádia, kedy budú bezcenné. Práve naopak. Zákazy by museli byť v konkrétnych krajinách celoplošné a koniec koncov, so zvyšnými vozidlami by sa muselo niečo spraviť.

Stratégia mnohých krajín môže mať ďalšie následky

Mohli by sa prevážať do iných krajín, ktoré by však veľký príliv nemuseli zvládnuť alebo by malo takéto konanie opačný efekt, teda by mohla ich trhová hodnota stúpnuť. Ak by však takéto informácie Musk zverejnil na svojom Twitteri, mohol by tým ohroziť vlastné elektromobily, a to predsa nechce.

A keď už hovoríme o zdražovaní, on sám pred časom potvrdil zvyšovanie cien Tesiel s autopilotom. Navyše, ani nabíjanie elektrických áut nie je zadarmo, taktiež je potrebné vylepšiť samotné batérie a zákazníci, ktorí si nebudú chcieť kúpiť nový elektromobil za lacný peniaz s krátkym dojazdom, môžu vo výsledku predsa len siahnuť po aute so spaľovacím motorom.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita