V správe sa nachádzajú aj materiály TASR.

Na slovenských cestách pribudne nový bezpečnostný prvok, ktorý by sa časom mal rozšíriť do celej EÚ. Ide o predné brzdové svetlo, ktoré sa na prvý pohľad môže zdať zbytočné, no spoločnosť, ktorá ho vyvinula, tvrdí, že dokáže zvýšiť bezpečnosť chodcov aj vodičov. Na tému upozornila TASR.

Ide o zelený svietiaci pruh v prednej časti vozidla, ktorý dáva všetkým pred tebou vedieť, že brzdíš.

Za počinom stojí spoločnosť Lumaco, ktorá vývoj financovala z vlastných zdrojov. Predné brzdové svetlo sa odvčera testuje najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji, kde sa bude hodnotiť jeho prínos pre účastníkov premávky, rovnako ako v mestách Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina, ale aj v Bratislave a v Nemecku.

Jeho pozitívny dopad na premávku treba dokázať

Pri každom novom bezpečnostnom prvku je dôležité intenzívne testovanie. Predné brzdové svetlo teda po úspešnom prejdení testovacou fázou budeme stretávať omnoho častejšie, až ho napokon možno bude musieť mať každé vozidlo.

Výsledky testovania budú smerovať k zavedeniu predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska i celej Európskej únie, informuje TASR.

Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Lumaco Paula Ďuranová s tým, že predné brzdové svetlo je dôležité aj pre vodičov, ktorí ho vidia v spätnom zrkadle.

Testovanie bude podľa nej trvať deväť mesiacov na 3 000 motorových vozidlách. Podľa všetkého budú svetlá umiestnené aj na vozidlách prímestskej dopravy SAD Trenčín a Prievidza, na automobiloch Správy ciest TSK a na služobných vozidlách Úradu TSK.

Nie je celkom jasné, prečo by vodič potreboval vedieť, že vozidlo za ním brzdí, no môže byť užitočné napríklad pri odbočovaní – ponúkne informáciu o tom, či ťa vodič oproti registruje a “púšťa”, pripadne nie. Až výsledky testovania nám ale umožnia objektívne ohodnotiť prínos nového prvku.

TASR/Radovan Stoklasa

EÚ už zaviedla aj iné kontroverzné obmedzenia

V júli prišla do platnosti nová legislatíva, ktorá priniesla povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel predávaných v EÚ a teda aj na Slovensku.

Systém ISA má v princípe fungovať podobne, ako napríklad signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom povinne získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku na základe GPS podkladov alebo kamery, ktorá číta dopravné značky.

Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu povinne aktivovaný po každom naštartovaní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP