Softvérové aktualizácie majú používateľom prinášať nové funkcie, možnosti a opravy starých chýb, aby sa zlepšili ich skúsenosti so zariadeniami. Nie každý update však prinesie to, čo zákazníci očakávajú a chybu z času na čas urobí aj celosvetovo známa spoločnosť. Aktualizácia Apple zariadení na iOS 9 odstavila domovské tlačidlo, ktoré zákazníci nechali vymeniť neautorizovaným servisom, čoho dôsledkom bol „Error 53“.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Na celý prípad sa pozrela Austrálska komisia pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov (ACCC), ktorá uznala Apple vinným z porušenia spotrebiteľského zákona. Pred pár rokmi totiž iPhony a iPady po aktualizácii na iOS 9 prišli o funkcionalitu domovského tlačidla s Touch ID.

Chybná aktualizácia mala v Austrálii ďalekosiahle následky

Následkom toho sa poškodení zákazníci obracali na servisy tretích strán, ktoré im vymenili nefunkčný komponent za nový. Ten však nebol schválený Apple, čo viedlo k chybovému hláseniu známemu ako „Error 53“. Práve táto chyba spôsobila nefunkčnosť postihnutých iPhonov a iPadov, no od tohto sa už Apple pri sťažnostiach dištancoval. Podľa austrálskeho zákona má zákazník právo na opravu chybného výrobku, jeho výmenu, alebo vrátenie peňazí, aj keď bol ten opravený v neautorizovanom servise.

Nenechaj si ujsť
Aktualizácia iOS spôsobuje výrazný pokles výdrže batérie. Hlásia majitelia iPhonov

Niektoré kusy spoločnosť vymenila za repasované, no takýto postup nie je podľa zmocnenca súdu v Austrálii prípustný. Za porušenie zákona tak bola Applu vyrúbená pokuta vo výške až 9 miliónov dolárov.

Vo vyhlásení Súdneho dvora bol Apple US, národná materská spoločnosť, uznaná zodpovednou za správanie sa jej dcérskej spoločnosti v Austrálii. Globálne spoločnosti musia zabezpečiť, aby boli pravidlá v súlade s austrálskym zákonom o ochrane spotrebiteľa. V opačnom prípade budú čeliť obvineniam Austrálskej komisie pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov. Pokiaľ je produkt chybný, zákazník má podľa austrálskych zákonov právo na jeho opravu, alebo výmenu a niekedy aj na odškodnenie. Zástupcovia Apple nechali zákazníkov uveriť, že nemajú možnosť opravy poškodeného zariadenia, pretože sa obrátili na servis tretej strany.“ – Sarah Courtová, komisárka ACCC.

Apple sa chce polepšiť

Do utorkového rozsudku chcel Apple kompenzovať škody zhruba 5000 zákazníkom, ktorých smartfón, či tablet prestal kvôli chybe fungovať. Po tomto uznesení a vyrúbení pokuty sa však austrálska pobočka Applu rozhodla, že zlepší svoj prístup k zákazníkom a zamestnancov viac oboznámi s tamojšími zákonmi. Tým sa tak v budúcnosti vyhne podobným problémom, za ktoré by spoločnosť mohla platiť ďalšie milióny dolárov.

„Error 53“ mal svoje dôsledky aj v Spojených štátoch, kde sa Apple taktiež ocitol pred súdom. Pôvodne mal zaplatiť pokutu 5 miliónov dolárov, no sudca žalobu zamietol kvôli nedostatku dôkazov zo strany žalobcov. Po dlhých rokoch čakania sa tak aspoň zákazníci v Austrálii dočkali spravodlivosti. Rešpektovanie práv zákazníka by mali nadnárodné spoločnosti ako Apple dobre poznať, aby sa vyhli prípadným súdnym ťahaniciam.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
100%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: [email protected]