Softvérové aktualizácie majú používateľom prinášať nové funkcie, možnosti a opravy starých chýb, aby sa zlepšili ich skúsenosti so zariadeniami. Nie každý update však prinesie to, čo zákazníci očakávajú a chybu z času na čas urobí aj celosvetovo známa spoločnosť. Aktualizácia Apple zariadení na iOS 9 odstavila domovské tlačidlo, ktoré zákazníci nechali vymeniť neautorizovaným servisom, čoho dôsledkom bol „Error 53“.

Na celý prípad sa pozrela Austrálska komisia pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov (ACCC), ktorá uznala Apple vinným z porušenia spotrebiteľského zákona. Pred pár rokmi totiž iPhony a iPady po aktualizácii na iOS 9 prišli o funkcionalitu domovského tlačidla s Touch ID.

Chybná aktualizácia mala v Austrálii ďalekosiahle následky

Následkom toho sa poškodení zákazníci obracali na servisy tretích strán, ktoré im vymenili nefunkčný komponent za nový. Ten však nebol schválený Apple, čo viedlo k chybovému hláseniu známemu ako „Error 53“. Práve táto chyba spôsobila nefunkčnosť postihnutých iPhonov a iPadov, no od tohto sa už Apple pri sťažnostiach dištancoval. Podľa austrálskeho zákona má zákazník právo na opravu chybného výrobku, jeho výmenu, alebo vrátenie peňazí, aj keď bol ten opravený v neautorizovanom servise.

Nenechaj si ujsť
Aktualizácia iOS spôsobuje výrazný pokles výdrže batérie. Hlásia majitelia iPhonov

Niektoré kusy spoločnosť vymenila za repasované, no takýto postup nie je podľa zmocnenca súdu v Austrálii prípustný. Za porušenie zákona tak bola Applu vyrúbená pokuta vo výške až 9 miliónov dolárov.

Vo vyhlásení Súdneho dvora bol Apple US, národná materská spoločnosť, uznaná zodpovednou za správanie sa jej dcérskej spoločnosti v Austrálii. Globálne spoločnosti musia zabezpečiť, aby boli pravidlá v súlade s austrálskym zákonom o ochrane spotrebiteľa. V opačnom prípade budú čeliť obvineniam Austrálskej komisie pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov. Pokiaľ je produkt chybný, zákazník má podľa austrálskych zákonov právo na jeho opravu, alebo výmenu a niekedy aj na odškodnenie. Zástupcovia Apple nechali zákazníkov uveriť, že nemajú možnosť opravy poškodeného zariadenia, pretože sa obrátili na servis tretej strany.“ – Sarah Courtová, komisárka ACCC.

Apple sa chce polepšiť

Do utorkového rozsudku chcel Apple kompenzovať škody zhruba 5000 zákazníkom, ktorých smartfón, či tablet prestal kvôli chybe fungovať. Po tomto uznesení a vyrúbení pokuty sa však austrálska pobočka Applu rozhodla, že zlepší svoj prístup k zákazníkom a zamestnancov viac oboznámi s tamojšími zákonmi. Tým sa tak v budúcnosti vyhne podobným problémom, za ktoré by spoločnosť mohla platiť ďalšie milióny dolárov.

„Error 53“ mal svoje dôsledky aj v Spojených štátoch, kde sa Apple taktiež ocitol pred súdom. Pôvodne mal zaplatiť pokutu 5 miliónov dolárov, no sudca žalobu zamietol kvôli nedostatku dôkazov zo strany žalobcov. Po dlhých rokoch čakania sa tak aspoň zákazníci v Austrálii dočkali spravodlivosti. Rešpektovanie práv zákazníka by mali nadnárodné spoločnosti ako Apple dobre poznať, aby sa vyhli prípadným súdnym ťahaniciam.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom