Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Obavy Facebooku sa po mesiacoch protestov potvrdzujú. Dôležitú funkciu pre zamedzenie sledovania aplikáciami mimo ich platforiem, ktorú priniesol nový iOS 14.5, doteraz využíva podľa štatistík drvivá väčšina majiteľov podporovaných iPhonov. Apple týmto krokom zaťal do živého a najväčšiu sociálnu sieť pripravil o „tony“ dát o jej používateľoch. Sledovanie aplikáciám povolilo len minimum ľudí, informuje Engadget.

Doplnené 7. júla:

Od spustenia dôležitej funkcie pre zabránenie sledovania aplikáciami v iPhonoch a iPadoch už uplynulo niekoľko mesiacov. Apple medzitým vydal aj niekoľko aktualizácií systémov, najaktuálnejšou oficiálnou verziou je iOS 14.6/iPadOS 14.6. Ako sa však ukázalo už na začiatku, ale aj postupom času, používatelia iPhonov vo veľkom odmietajú sledovanie aplikáciami mimo ich platformy.

Podľa štatistík Branch Metrics len menej ako 33 % globálne povolilo sledovanie aplikáciami, čo značí, že vyše 3/4 ľudí sledovanie zamietlo. To však má priamo dopad na zadávateľov reklamy, ktorí týmto prichádzajú o miliardové zisky. Náklady na reklamu zobrazovanú v iPhonoch sa pritom za uplynulý mesiac radikálne znížili, informuje WCCFTech.

 

Unsplash (úprava redakcie)

Od začiatku júna do začiatku júla kleslo zadávanie reklám pre iOS až o 1/3, no zároveň sa zvýšili reklamy zamerané na Androidy. Konkrétne išlo podľa firmy Tenjin Inc. o nárast až 10 %. Reklamní giganti sa tak po zásahu Apple začali čoraz viac sústrediť najmä na konkurenčnú platformu, kde zintenzívnili reklamy. Tie sa však zároveň stali omnoho drahšími.

Celosvetovo využíva podľa Statcounter zhruba až 72,8 % ľudí práve Android smartfóny a „len“ 26,4 % smartfónov beží na iOS. Zadávatelia reklamy zároveň obmedzujú inzerciu pre iOS kvôli nedostatku potrebných dát, ktoré do apríla, kedy bola spustená nová funkcia od Apple, robili ich reklamy efektívne. Po novom k týmto dátam už nemajú prístup, a tak sa začali orientovať na Androidy.

Jedným z najväčších kritikov novej zmeny bol aj Facebook, ktorého zamedzenie sledovania aplikáciami na iOS výrazne zasiahlo. Zároveň sa týmito správami ale potvrdzuje, že funkcia z dielne Apple skutočne funguje a používatelia tak majú pod kontrolou svoje dáta, ktoré by predtým inak putovali do rúk marketingových firiem a reklamných gigantov.

Pôvodný článok z 9. mája:

Facebook nebude nadšený

Apple vypustil azda najdôležitejší update od vydania nového iOS 14 koncom apríla a priniesol v ňom dlho očakávanú novinku, ktorá sa má vysporiadať so sledovaním používateľov. Funkcia súkromia totiž bráni aplikáciám bez povolenia používateľa jeho sledovanie mimo nich, čím nedochádza k zbieraniu ďalších údajov o jeho aktivite na internete.

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (Úprava redakcie)/Flickr

Proti zmene sa najvýraznejšie bránil Facebook, ktorý na ňu upozorňoval dlhé mesiace a stratu množstva používateľských dát sa snažil obhájiť tým, že funkcia môže uškodiť malým biznisom a ich reklamám. Ani vehementný boj najväčšej sociálnej siete však Apple nezastavil a ten, hoci s omeškaním, vydal kľúčovú funkciu v novom iOS 14.5. Využiť ju môžeme aj na Slovensku.

NEPREHLIADNI
Apple vydal nové iOS 14.5 a ide zachrániť tvoje súkromie. Spustil funkciu, ktorá Facebooku zatrhne biznis za desiatky miliárd

Pre niektorých používateľov sa môže javiť ako nedostupná, netreba však zúfať. V systéme je natívne táto funkcia vypnutá, čo indikuje aj samotné tlačidlo. V takom prípade je sledovanie aplikáciami mimo nich primárne vypnuté a aplikácie tak používateľa nebudú sledovať pri iných aktivitách na internete. Po aktivácii tlačidla však dochádza k zobrazeniu žiadostí aplikácií o sledovanie a následne je len na používateľovi, či im takéto konanie povolí.

Väčšina používateľov sledovanie aplikáciami odmieta

Ako sa však ukázalo v štatistikách Flurry Analytics, sledovanie aplikáciami povolilo v globálnom merítku len pár percent ľudí, čo pri obrovskom množstve iPhonov vo svete predstavuje len mizivú časť používateľov. Celkovo dosiaľ schválilo sledovanie aplikáciami len 13 % všetkých používateľov iPhonov s iOS 14.5.

V čase vydania systému túto možnosť schválilo len 11 % ľudí a do dnešného dňa tak povolenie na sledovanie udelilo len o 2 % viac používateľov. Ide pritom o používateľov, ktorí vedome schválili sledovanie aplikáciami.

Ako bolo spomenuté, iOS 14.5 s novou funkciou primárne neumožňuje sledovanie, pokiaľ je tlačidlo v nastaveniach deaktivované. Takéto nastavenie, kedy aplikácie používateľa nemôžu o sledovanie ani požiadať, ponechalo celkovo 5 % ľudí.

Zvyšní používatelia sledovanie aplikáciami zamietli. Štatistiky sú pritom platné k 8. máju, no zatiaľ nemuseli byť do nich zaradení všetci používatelia s podporovanými iPhonmi, ktorí ešte na nový iOS 14.5 neprešli.

Vo výsledku to teda naznačuje, že používatelia iPhonov vo veľkom zamietajú sledovanie aplikáciami a len minimum z nich im povolenie udelilo. Pripomeňme, že predtým prebiehalo sledovanie prostredníctvom identifikátora IDFA (špecifické ID číslo, vďaka ktorému mohli posielať ľuďom cielené reklamy).

Schválil by si v smartfóne sledovanie aplikáciami aj mimo nich?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

Od iOS 14.5 je využívaný nový SKAdNetwork, ktorý rozhoduje o odosielaní takýchto dát a sledovaní počas používania po inštalácii každej aplikácie. Miesto odosielania dát cez identifikátor IDFA, čo môže odhaliť ID zariadenia a ďalšie citlivé údaje, majú údaje prechádzať priamo cez Apple a ten by mal následne marketing informovať o úspešnosti reklám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú