Americké námorníctvo sa opäť púšťa do vývoja technológie, ktorá má potenciál výrazne zvýšiť efektivitu bojových operácií. Nedávno sa im totiž podarilo úspešne odpáliť raketu s integrovaným ramjetovým pohonom zo vzdušného bezpilotného lietadla, čo predstavuje významný míľnik v oblasti modernej raketovej technológie.

Tento typ pohonu, označovaný ako SFIRR – Solid Fuel Integral Rocket Ramjet – nie je síce novinkou, no v spojení s dnešnými technologickými možnosťami získava nový rozmer. O úspešnom teste informoval portál Interesting Engineering.

Zasiahne aj z extrémnej diaľky

Test, ktorý uskutočnilo vývojové centrum Naval Air Warfare Center Weapons Division (NAWCWD), bol zameraný nielen na samotný pohon, ale aj na integráciu pokročilého riadiaceho systému paľby, ktorý bol inštalovaný na bezpilotnom cieľovom lietadle BQM-34. Výsledok ukazuje posun smerom k vývoju zbraní s vysokou rýchlosťou a dlhým dostrelom. A čo je dôležité, odpálenie rakety z bezpilotného zariadenia znamená pre vojakov možnosť zasiahnuť cieľ z bezpečnej vzdialenosti.

Podľa vedúcej produktovej línie z NAWCWD Abbey Horning strávil tím posledných dvanásť mesiacov vývojom kombinácie pohonných, avionických a riadiacich technológií do jediného funkčného demonštrátora. Ako poznamenala, tento úspešný test potvrdil, že kľúčové komponenty dizajnu fungujú, čím sa projekt výrazne priblížil k finálnemu nasadeniu do praxe. „Nejde len o to, že oprášime starý nápad. My ho zdokonaľujeme a modernizujeme tak, aby spĺňal dnešné požiadavky na bojové misie,“ uviedla Horning.

americká stíhačka a ramjetový pohon
Navair.navy.mil

Vylepšujú ho už 50 rokov

Technológia pevného paliva pre ramjetové pohony má svoje korene ešte v 70. a 80. rokoch minulého storočia, no vďaka vývoju materiálov, senzorov a elektroniky môže dnes ponúknuť niečo úplne nové. Hlavnou výhodou SFIRR je zjednodušenie pohonu – na rozdiel od kvapalných palív je tuhý ramjet oveľa ľahší, spoľahlivejší a lacnejší, pričom poskytuje porovnateľný výkon. To všetko pri zachovaní vysokej manévrovateľnosti a schopnosti niesť väčší užitočný náklad.

Ephraim Washburn, zástupca riaditeľa pre energetické systémy z NAWCWD, prirovnal túto technologickú renesanciu k automobilovému priemyslu. „Autá používame od začiatku 20. storočia, ale neprestávame ich vylepšovať.“ Podľa neho je SFIRR technológia, ktorá má všetky predpoklady stať sa plnohodnotným riešením pre flotilu – bojovo overeným, spoľahlivým a výkonným systémom.

Ideálny pohon

Ramjetový motor je založený na tom, že nasáva vonkajší vzduch a používa ho na spaľovanie, čo znamená, že na rozdiel od klasických rakiet nepotrebuje niesť vlastný okysličovač. Táto koncepcia z neho robí ideálny pohon pre veľmi rýchly let v atmosfére. Jeho výhodou je, že čím rýchlejšie sa raketa pohybuje, tým efektívnejší je jej pohon – až do momentu, kým nezačnú dominovať aerodynamické straty.

Nevýhodou však je, že ramjet nedokáže vytvárať ťah z pokoja. Preto je potrebné raketu najskôr rozbehnúť pomocou iného systému, zvyčajne pomocného raketového štartéra. Až po dosiahnutí dostatočnej rýchlosti sa ramjet zapojí do práce.

Modernizovaný SFIRR má reálny potenciál stať sa základom pre novú generáciu rakiet, ktoré budú schopné rýchlejšie a presnejšie zasahovať ciele, pričom v kombinácii s bezpilotnými systémami výrazne znížia riziko pre ľudské posádky.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP