V minulom dieli Ako na PC sme si ukázali úplne základné úkony, ktoré by mal zvládať každý používateľ počítača. V dnešnej časti sa posunieme o čosi ďalej a ukážeme si praktické využitie nástrojov, ktoré nám počítač ponúka a vďaka nim si vieme prácu uľahčiť a sčasti aj automatizovať. 

Základnú prácu s počítačom už zvládame bez problémov, preto sa presunieme ďalej a spoločne objavíme ďalšie možnosti, ktoré nám počítače ponúkajú. Na začiatok si prejdeme inštalovanie a odinštalovanie programov a na čo si dávať pozor, pokračovať budeme založením vlastného emailového účtu a na záver si prejdeme základné úkony v rámci jednotlivých programov kancelárskeho balíka Microsoft Office.

Inštalácia programov

Inštalovanie

Väčšina programov, ktoré sú určené na inštaláciu v systéme Windows, má príponu .exe. Stretnúť sa môžeš aj s inými, no práve táto prípona patrí medzi najpoužívanejšie. Inštalovať softvér môžeš rôznymi spôsobmi – z externého média alebo priamym stiahnutím konkrétneho súbora. V oboch prípadoch je veľmi dôležité využívať overené zdroje a inštalovať, ak je to možné, z originálneho média, prípadne sťahovať súbory priamo zo stránok konkrétneho vydavateľa danej aplikácie. Pre ukážku sme vybrali program VLC media player, ktorý je voľne šíriteľný (obrázky sa po rozkliknutí automaticky zväčšia).

Počas inštalácie je dôležité sledovať, či skutočne inštalujeme to, čo chceme, správne vybrať lokalitu, kde má byť program nainštalovaný (disk v počítači, prípadne vybraný priečinok) a v neposlednom rade si dôsledne prečítať podmienky využívania programu.

Odinštalovanie

Odstránenie nepotrebného programu nie je nič zložité. Stačí si vyhľadať danú aplikáciu, kliknúť na ňu pravým tlačidlom myši a vybrať možnosť odinštalovať. Následne ťa to presmeruje do ovládacieho panelu, kde znovu musíš zvoliť aplikáciu, ktorú chceš odinštalovať a kliknúť ľavým tlačidlom myši na možnosť odinštalovať. Ďalej už stačí len postupovať podľa dialógového okna. Hotovo, aplikáciu už ďalej v počítači nenájdeš.

FonTech

Práca s emailom

Založenie účtu

Základom komunikácie na internete je dnes email. Ide o potrebný účet, ktorý často vyžadujú aj iné webové aplikácie, kde je pri registrácii nevyhnutný. Pre založenie účtu využijeme Gmail, ktorý je medzi používateľmi najviac rozšírený. Presunieme sa na jeho webovú lokalitu a zvolíme možnosť založenia účtu.

Vytvorenie emailu

Používateľské rozhranie Gmailu je na začiatok veľmi vhodné, nakoľko je veľmi intuitívne a zvládne to aj úplný začiatočník. Stačí kliknúť na tlačidlo napísať správu, ktoré ti otvorí vyskakovacie okno vpravo dole. Potom stačí správne vyplniť príjemcu pošty (teda jeho emailovú adresu), vyplniť predmet správy (kľúčová a výstižná veta, ktorá príjemcu informuje o obsahu správy) a potom už len napísať samotnú správu. Aj tu platia rovnaké pravidlá, ako v inej komunikácii, teda začať oslovením, napísať správu a na konci sa podpísať.

Ako na PC
FonTech

Práca s poštou

S jednotlivými správami dokážeš veľmi efektívne pracovať a roztriediť si ich. Stačí na danú správu kliknúť pravým tlačidlom myší a zvoliť akciu – napríklad správu presunúť do koša, aby zbytočne nezaberala miesto v doručených. Ľavé menu je určené na rýchlu navigáciu a nájdeš tu všetky potrebné priečinky – doručené správy, odoslané, kôš či SPAM.

Práca s MS Office

Word

Základný nástroj na tvorbu dokumentov. Či už si ideš napísať len nejaké poznámky alebo knižný bestseller, Word je tým správnym nástrojom. Má veľmi veľké možnosti formátovania, vkladania objektov či vytvárania náročných vzorcov. V niektorých veciach dokáže nahradiť aj základné funkcie Excelu (tabuľkového nástroja), preto ho v našom návode nenájdeš. Ide o komplexný nástroj, ktorý je pomerne náročný a pre potreby vytvárania tabuliek či grafov postačuje aj Word. Jednotlivé funkcie nájdeš znázornené priamo na obrázkoch.

V prípade vytvárania tabuliek si môžeš zvoliť mnoho parametrov, ako je štýl ohraničenia, hrúbka jednotlivých hrán a, samozrejme, počet riadkov a stĺpcov. Vieš si ju tak plne prispôsobiť podľa seba a podľa aktuálnych potrieb. Nechýba farebné vypĺňanie políčok.

Power Point

Ideálny nástroj na tvorbu prezentácií. Už v základe sa nachádza niekoľko zaujímavých motívov, ktorými môžeš svoju prezentáciu ozvláštniť. Základom úspešnej prezentácie je využívanie len kľúčových slov a nie celých viet, dobrá čitateľnosť a názorné obrázky, ktoré toho niekedy povedia viac, ako písmená a čísla. Využívať môžeš aj rôzne možnosti prechodov a animácií, ktoré pridajú výsledku na hodnote. Netreba to však preháňať. Animácie a prechody by mali byť v celej prezentácii jednotné.

Pošli nám TIP na článok



Ako na to?