Nezávislé košické štúdio EastWorks bolo založené v roku 2011 a počas takmer desaťročnej existencie v podobe externého dodávateľa spolupracovalo na tvorbe hier ako Mafia 3, Heroes of Might & Magic VI alebo Murdered: Souls Suspect. Slovenskí vývojári počas posledných rokov usilovne pracujú aj na svojej hernej prvotine, taktickej sci-fi stratégii s názvom Gray Zone.

Hra sa nedávno predstavila aj na akcii Digital Dragons 2020 Online, kde si účasť dokázala vydupať len necelá tretina z viac ako dvoch stoviek konkurenčných titulov. Pre košické štúdio tak išlo nielen o úspech v promovaní svojej novej hry, ale tiež jedinečnú príležitosť získať na svoju stranu investorov a zdroje potrebné k realizácii smelých plánov do budúcna. Pri tejto príležitosti autori na Steame dočasne sprístupnili aj demoverziu hry, ktoré sme sa rozhodli vyskúšať.

Eastworks

Originálna forma rozprávania

Ochutnávka z hry nám predstavila úvodnú misiu, oboznámila nás s ovládaním a základnými mechanikami. Okrem odhalenia dejovej línie tiež ukázalo, čo od Gray Zone môžeme čakať v oblasti hrateľnosti. Príjemné prekvapenie sa dostavilo už v samotnom úvode, ktorý hráčovi originálnou komiksovou formou s dabovaným komentárom predstavuje hlavnú dejovú líniu.

Na čom sme hrali?

Hrali sme na 14-palcovom hernom notebooku ROG Zephyrus G14 so 16 GB pamäťou RAM, procesorom AMD Ryzen 7 4800HS, grafickou kartou GeForce RTX 2060.

PREČÍTAJ SI CELÚ –>RECENZIU<–

Tá je zasadená do ďalekej budúcnosti, v ktorej ľudstvo kolonizovalo vesmír, no v korupcii ovládanej spoločnosti je rozdelené na privilegovaných a chudobných viac ako kedykoľvek pred tým. Dej hry sa začína na otrokárskej planéte Korath, kde sa pod krutovládou otrokárov snaží prežiť hŕstka zbedačených baníkov. Je medzi nimi aj mladík Valern, hlavný hrdina hry, ktorý po úvodných udalostiach musí z planéty ujsť aj so záhadným príveskom od svojho zosnulého otca.

Eastworks

Ako sa čoskoro ukáže, amulet v sebe skrýva záhadnú entitu, ktorá Valernovi pomôže cez portál ujsť na ďalekú planétu mimo dosahu otrokárov. Ani tu Valern nenachádza pokoj a musí spojiť sily so zvyškami miestneho odboja, bojujúceho proti miestnym príšerám i skorumpovanej vláde. Tvorcovia hry avizujú, že na hlavného hrdinu pri potulkách galaxiou pripravili viacero rôznorodých planét, každú s jedinečnými problémami, obyvateľmi, faunou a flórou.

Určite nezmeškaj
ROZHOVOR: Slovensko má skvelo hodnotenú a unikátnu hru na Steame. Stojí za ňou len jeden vývojár

V demoverzii sme takto mali príležitosť navštíviť vyprahnuté, skalami obklopené prostredie plné zdivených psov a banditov, okolo ktorých sa v úvode hry bolo potrebné potichu zakrádať, len aby sme si s nimi po nazbieraní skúseností s ovládaním a nájdení posíl dokázali účty vyrovnať aj tvárou v tvár.

Kombinácia žánrov

Gray Zone by sme mohli zaradiť do žánru real-time stratégií, hráč však nemá k dispozícii žiadnu základňu a manažuje iba hlavného hrdinu spoločne s jeho spolubojovníkmi. Namiesto manažmentu základne je Gray Zone obohatený o taktické prvky, samotní autori o hre hovoria ako o kombinácii Company of Heroes a série Commandos, pričom zasadenie čerpali z univerza Star Wars.

Hrateľnosť sa tak spolieha ako na stealth pasáže, tak na taktické súboje proti presile nepriateľov, čo potvrdzuje aj jeden z tvorcov hry, Rudolf Staruch.

Niektoré misie sú navrhnuté ako Commandos, kde je hráč nútený postupovať veľmi opatrne a potichu s malým tímom. Hráč sa musí pohybovať skrčený, čím vydáva menej hluku a nepriatelia ho nespozorujú tak rýchlo, akoby bežal.

Využíva tiene, skrýva sa v kríkoch, využíva tiché zbrane na eliminovanie nepriateľa. Taktiež je potrebné „upratať“ po akcii, aby nebol vyvolaný poplach. Na druhej strane máme aj misie, kde hráč ovláda viac ako 30 jednotiek, vrátane vozidiel a vznášadiel.

Dostupné demo sa síce na ovládanie vozidiel ulakomilo, zato však ponúklo pomerne slušnú predstavu o tom, akým smerom ďalšie kroky autorov povedú. Hráč má k dispozícii tím postáv, s ktorými objavuje prostredie a eliminuje nepriateľov. Hlavné úlohy sú popretkávané voliteľnými questami, ktoré môžu skrývať skrývať zaujímavé odmeny.

Pri napredovaní sme tak narazili na skupinku obchodníkov, ktorí sa ocitli pod útokom banditov. Mohli sme ich nechať napospas osudu, oveľa lákavejšie ale bolo do súboja zasiahnuť a nešťastníkom pomôcť. Výsledkom bolo obohatenie tímu o dvojicu nových postáv, ktoré v neskoršej fáze hry pri dobývaní pevnosti zohrali zásadnú úlohu.

Zatiaľ len základ

Nie vždy však vedľajšie úlohy poskytnú želanú odmenu. Príkladom v deme je prerastený divoký pes so svojou svorkou, ktorý mal zabiť niektorých z priateľov z partie ovládaných postáv. Po jeho ulovení sme sa nedočkali žiadnych bonusových predmetov ani akejkoľvek formy odmeny. Môže za to predovšetkým skutočnosť, že aktuálna verzia hry ešte neponúka inventár postáv, RPG prvky, skúsenosti, ani prepracovanú formu obchodu, na ktorých autori v súčasnosti pracujú.

Eastworks

Hrdinovia rovnako nemajú priradené žiadne špeciálne schopnosti, výsledkom čoho hrateľnosť aktuálne pôsobí veľmi sterilne. Hráč sa s tímom schováva za prekážky, likviduje nepriateľov na dohľad a stará sa o prídel munície. K dispozícii je síce aj taktický režim, kvôli absencii zručností však jeho využitie v tejto chvíli nedáva veľký význam. Už teraz sa preto tešíme na avizované prídavky vo forme bojových postojov a formácií.

Poteší naopak, že všetky postavy v hre sú plne a mimoriadne kvalitne nadabované do anglického jazyka. Vývojári celkovo sľubujú podporu hry až v šiestich jazykoch, vo forme titulkov medzi nimi nebude chýbať ani slovenčina a čeština. Autori sa navyše postavám nebáli prepožičať jedinečné charaktery, hráč sa teda pri napredovaní stretne so svojráznymi jedincami aj viacerými vtipnými dialógmi.

Eastworks

Okrem príbehovej kampane Gray Zone ponúkne aj špeciálne Skirmish misie, v ktorých si bude možné v predvolenom scenári otestovať svoje taktické zručnosti. V prípade demoverzie sme v takomto scenári dostali za úlohu brániť základňu, no zároveň objaviť a zneškodniť hniezda nepriateľov. Kľúčovú úlohu preto hralo správne rozdelenie síl a zadelenie úloh bojovníkom.

Stojí za vyskúšanie

Gray Zone je na Steame aktuálne dostupný v Early Access verzii za cenu 15,99 € a ponúka prvú epizodickú kapitolu s piatimi príbehovými misiami (ďalšie dve budú pridané čoskoro). Celkovo majú borci z Eastworks v pláne predstaviť 25 samostatných úrovní. Hra bude v štádiu Early Access dostupná približne do konca roka, následne sa autori budú sústrediť na dotiahnutie do finálnej podoby.

Celkovo sa o slovenskej stratégii Gray Zone zatiaľ veľa nepíše, veríme však, že po vydaní finálnej verzie hry bude situácie presne opačná. Aktuálne podoba ukazuje viaceré nedostatky a skresáva hrateľnosť len na základný skelet, po predstavení sľúbených konceptov, predovšetkým v podobe posilnenia taktickej časti a predstavenia RPG prvkov, by ale mohlo ísť o slušnú taktickú zábavu.

Pošli nám TIP na článok



Hry