Aj Netflix počas zápchy v aute na D1-ke. Prvá značka po Tesle pochopila, ako stavať lákavé autá
Mnohí považujú elektromobilitu len za pokrok v oblasti pohonu, no batériové autá priniesli aj iné výhody a v podstate úplne menia spôsob, akým cestujeme.
Výrobcovia áut totiž začali do elektromobilov nasadzovať nové generácie infotainmentu. Mediálny systém v aute už dávno nie je len o tom, aby sme si mohli pustiť rádio, mal peknú grafiku virtuálnych budíkov a dal sa s ním spárovať telefón skrz Apple CarPlay či Andoird Auto.
Nové autá sú centrom zábavy. Miestom, kde si môžeš pozrieť najnovšie správy zo sveta, kde vidíš, aké bude počasie v cieli tvojej trasy. Miestom, kde si môžeš za jazdy pustiť svoj obľúbený podcast, počas zastávky či pomalom vlečení sa v kolóne dokonca pozerať seriál.
Za všetko vďačíme Tesle
Dalo by sa povedať, že to, ako dnes vnímame autá, má na svedomí Tesla. Musk totiž svoje elektromobily od začiatku stavia štýlom, že k počítaču pripevní kolesá. To mimo iného znamená, že jeho elektromobily majú podobný výpočtový výkon ako nová generácia konzol.
Tesly boli od začiatku preplnené rôznymi zábavnými funkciami, skrytými trikmi a hrami. Nedávno dokonca šikovný tím vývojárov integroval priamu podporu hernej platformy Steam.
Automobilky, robte autá…
Problém tradičných automobiliek spočíva v tom, že jednoducho softvér robiť nevedia. Nemali by sme ale všetkých hádzať do jedného vreca. Niektoré infotainmenty sú naozaj príjemné, prehľadné a jednoduché na používanie, no o väčšine sa to povedať nedá.
Ak už sa aj automobilke podarí vytvoriť pekný a použiteľný infotainment, ktorý navyše funguje plynulo a svižne, väčšinou chýba priama podpora bežných aplikácií, na ktoré sme zvyknutí z počítačov, televízií alebo tabletov.
Na druhú stranu všetko okolo je skvelé. Autá od tradičných automobiliek a koncernov svoje výrobné procesy šperkovali niekoľko desaťročí, bolo by naivné myslieť si, že ich Tesla dobehne v priebehu niekoľkých rokov. Napokon, práve továrenské spracovanie interiéru a exteriéru zvyklo byť Tesle vyčítané.
Automobilky by teda mali robiť autá a softvér do nich prenechať softvérovým firmám. Viete, prečo tak radi používame Android Auto a Apple CarPlay? Lebo sú to prehľadné prostredia, v ktorých máme k dispozícii aspoň časť toho, čo dennodenne používame na smartfóne. Nebolo by skvelé mať toto všetko priamo v aute?

Možnosť listovať medzi miliónmi skladieb a podcastov v hudobných streamovacích aplikáciách. Možnosť sledovať videá na YouTube počas toho, ako na niekoho čakáme alebo sledovať seriály počas toho, ako sa šuchtáme v zápche na ceste do Chorvátska?
Tento sen donedávna vedela splniť len Tesla, automobilka, ktorá zobrala počítač a postavila okolo neho kolesá. Pochopili, že auto nie je len dopravný prostriedok a aj v aute môžu pasažieri robiť svoje bežné, obľúbené veci. Využívať čas efektívne prehliadaním webu, sledovaním správ, alebo sa len tak zabávať a relaxovať pri pozeraní filmu či hraní hier počas toho, ako auto stojí.
Systém, ktorého sa budem ťažko vzdávať
Reputáciu tradičných automobiliek však napravuje moja dlhodobejšia skúsenosť s autom, v ktorom už systém nie je len o ovládaní klimatizácie, prepínaní rádií a spustení navigácie. Renault Megane E-Tech je jedným z mála áut využívajúcich operačný systém Android Automotive.
Infotainment samozrejme disponuje nadstavbou od Renaultu, no tá je veľmi minimalistická, prehľadná a dobre zvládnutá. Virtuálny kokpit napríklad dokáže na celú plochu displeja zobraziť navigáciu od Googlu, čo je veľkým benefitom.

Celková integrácia Google služieb je niečo, čo v aute oceníš, až keď si to vyskúšaš. Áno, Mapy Google aj kalendár si vieme do auta dostať skrz CarPlay či Android Auto, no priama integrácia prináša ďaleko viac benefitov.
Napríklad systém Android Automotive je prepojený s riadiacou jednotkou auta, vďaka čomu majú mapy Google prístup k dátam, ako spotreba či aktuálny stav nabitia batérie.

Vďaka tomu dokážu Google Mapy veľmi rýchlo naplánovať trasu aj so zastávkami na nabíjanie a pomerne presne odhadujú úroveň nabitia po príchode do cieľa. Nevyhovujú ti Google Mapy? Nevadí, vďaka Obchodu Play si môžeš stiahnuť navigáciu Waze či populárnu elektromobilistickú aplikáciu PlugShare, ktorá ukazuje aj tie nabíjačky, ktoré sa v Google Mapách nenachádzajú.

Plánovanie trasy zvládajú aj iné navigácie, dokonca aj tie priamo od výrobcov. Častokrát ale nefungujú ideálne, napríklad im chábyjú aktuálne dáta z premávky. V Google Mapách toto nehrozí.
Tu výhody zďaleka nekončia
Elektromobil sa nabíja dlhšie než trvá natankovať auto, to je realita, ktorú sme sa naučili akceptovať. Ak by som chcel Megane E-Tech nabiť z 10 úplne doplna na 100 %, trvalo by mi to vyše hodiny. Čakanie na nabitie v tomto aute ale nie je absolútne žiaden problém.
Veľmi rýchlo som si zvykol na to, že v systéme Android Automotive mám klasický webový prehliadač, z ktorého môžem otvárať stránky ako YouTube, Netflix a podobne. Počas nabíjania si tak pustím seriál či video. Webový prehliadač je pritom dostupný vždy, keď sa auto nepohybuje.

Ak teda náhodou zostaneš zaseknutý v kolóne na diaľnici, môžeš sledovať svoje obľúbené programy. Tým, že infotainment je založený na operačnom systéme Android, sa môžeš skrz nastavenia pripojiť na WiFi či mobilný hotspot. Auto má tak prakticky neobmedzený prístup na internet.
Sme na dobrej ceste
Z hľadiska možností zábavy sa zatiaľ Android Automotive na systém Tesly doťahuje, no je na dobrej ceste. Ponuka aplikácií v Obchode Play je zatiaľ takmer výhradne obmedzená na hudobné streamovacie služby alebo navigačné aplikácie. Výnimkou je spomínaný webový prehliadač, ktorý otvára dvere „veľkého internetu“.
Do budúcna by ale určite mohli pribudnúť samostatné aplikácie na Netflix, Disney+ či YouTube, ktoré by dokonca v špecifických prípadoch mohli fungovať aj počas jazdy, napríklad pri slimačom tempe v kolóne.
Niektoré autá už disponujú technológiou autonómnej jazdy, kedy v kolóne vodič vôbec nemusí riadeniu venovať svoju pozornosť. Auto je totiž predovšetkým dopravný prostriedok, ktorý nás má dostať z bodu A do bodu B.

V aute sa chceme cítiť dobre a pohodlne. Po novom sa v ňom môžeme dokonca zabaviť, ak niekde stojíme a čakáme. K tomuto všetkému nám pomáhajú technológie, ktoré sa do áut dostávajú aj vďaka elektromobilom. Tie totiž menia pohľad na autá ako také a otvárajú nové spôsoby, akými nad autami premýšľame.
Dnes je už bežné, že nové autá majú mobilnú aplikáciu, pomocou ktorej si vie majiteľ kontrolovať plánované servisy či nájsť si auto na mape. Elektromobily ale využitie mobilnej aplikácie posúvajú ešte ďalej a pri takýchto autách sa dá napríklad naplánovať nabíjanie, predkúriť auto a podobne.

Mobilná aplikácia ale nie je nič extra, už ju má dnes takmer každé auto. Podstatný je systém vo vnútri vozidla. Automobilky vedia robiť perfektné autá, no častokrát zaostávajú v oblasti softvéru.
Spoločnosti ako Google sú v doméne softvéru lídrami, a preto je podľa mňa integrácia Android Automotive jedným z najlepších riešení, aké môžu automobilky v budúcnosti urobiť a Megane E-Tech je perfektným príkladom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil

Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Sieť predajní dm sťahuje z predaja nebezpečný produkt. Môže obsahovať kvasinky a plesne

Obchody masívne sťahujú „nebezpečnú potravinu“ z Poľska. Hrozí ťažká otrava

Zabudni na kódovanie AI: Podľa Marka Cubana budú firmy platiť zlatom ľuďom s touto jednou schopnosťou

Kruháč, ktorý vedie „nikam“ za 1,27 milióna eur: Stal sa symbolom byrokratického fiaska, na železnicu čaká 4 roky

Mimoriadna situácia v obci na východe Slovenska: Požiar pripravil 19 ľudí o strechu nad hlavou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Prevádzkovatelia spochybňujú plán vlády. Žiadajú predĺžiť využívanie jadrovej energie
Predbehol angličtinu a rozumejú mu aj Slováci. Sused Slovenska má najpresnejší jazyk pre komunikáciu s AI
Trump vyslal jasný odkaz. Severnú Kóreu označil za „akýsi jadrový štát“
Kritici sa chytajú za hlavu: 60 krajín OSN podpísalo kontroverznú kyber dohodu, navrhli ju Rusi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Sieť predajní dm sťahuje z predaja nebezpečný produkt. Môže obsahovať kvasinky a plesne

Obchody masívne sťahujú „nebezpečnú potravinu“ z Poľska. Hrozí ťažká otrava

Zabudni na kódovanie AI: Podľa Marka Cubana budú firmy platiť zlatom ľuďom s touto jednou schopnosťou

Kruháč, ktorý vedie „nikam“ za 1,27 milióna eur: Stal sa symbolom byrokratického fiaska, na železnicu čaká 4 roky

