India a Japonsko spojili svoje sily, aby vybudovali jedinečnú vysokorýchlostnú železničnú trať. V krajine zmietanej chudobou sa budú diať veľké veci
Japonsko je vo svete známe ako jedna z najinovatívnejších zemí, ktorá aj v dopravnej sfére využíva tie najmodernejšie technológie. Svoje „know-how“ chce teraz predať druhej najľudnatejšej krajine sveta, kde so svojimi skúsenosťami pomôže vybudovať vysokorýchlostnú železnicu. India však bojuje s nedostatkom financií a chudobou, čím vznikajú pochybnosti o nutnosti realizácie tohto nákladného projektu.
Kým u nás na Slovensku miestami ešte premávajú vlaky pripomínajúce minulý režim, India už plánuje výstavbu moderných železničných tratí s rýchlovlakmi. V Gándhího rodnej krajine však nie je železničná sieť ani zďaleka tak rozvinutá ako v Číne či Japonsku. Tieto krajiny totiž dokázali postupne vybudovať desaťtisíce kilometrov železničných koľají. Priekopníkmi v tomto spôsobe dopravy ich robí aj neustále využívanie inovácií a najmodernejších vlakov či systémov. Podobným smerom sa aktuálne chce vybrať aj India. Tá požiadala Japonsko o pomoc pri realizovaní ambiciózneho projektu, teda výstavby železnice medzi Bombajom a Ahmedábádom. Premiér vlády v Indii, Narendra Modi, a japonský premiér, Shinzo Abe, už spolu položili aj symbolický, stavebný kameň.
Japonské technológie za výhodný úver
Na trati dlhej 508 km bude jazdiť rýchlovlak rýchlosťou až 320 km/h, pričom dokáže bežnú cestu skrátiť z pôvodných 8 hodín len na 2 – 3 hodiny. Najmodernejšie technológie tak zavítajú do krajiny, ktorá každodenne bojuje s veľkou chudobou. Vlak denne prejde cez 70 zastávok a cestujúci zažijú aj jazdu 27 km dlhým tunelom, z čoho 7 km bude pod morskou hladinou. Takéto vyhliadky znejú pre Indiu ako vzdialená budúcnosť, ktorá však bude realitou už o pár rokov. Termín dokončenia výstavby tejto najmodernejšej železničnej trate je stanovený na 15. augusta v roku 2022. V tom čase však bude India zároveň oslavovať svoje 75. výročie nezávislosti.
Celkové náklady na tento veľkolepý projekt budú predstavovať viac ako 14,2 miliárd eur. Táto ázijská krajina si ale nemôže dovoliť uvoľniť túto ohromnú čiastku zo svojho rozpočtu. Na scénu tak znova nastupuje Japonsko, ktoré Indii poskytne výhodný úver s 50-ročnou dobou splácania, úrokom 0,1 % a možnosťou odkladu splátok až na 15 rokov. Za túto cenu India nezíska len novú železnicu, ale aj japonské „know-how“, ktoré môže ešte v budúcnosti využiť pri ďalších projektoch. Zároveň si polepší aj po hospodárskej stránke.
Nenechaj si ujsť
India úplne zruší predaj klasických áut! Do 13 rokov bude predávať len elektromobily
Prvá súprava rýchlovlaku bude totiž pochádzať z Japonska, no neskôr sa ich výroba rozbehne priamo v Indii. Tým sa podporí jej ekonomický rast, ale taktiež sa znásobia skúsenosti s budovaním týchto dopravných prostriedkov. India uprednostnila Japonsko pred Čínou najmä kvôli nulovej nehodovosti na tamojších železniciach. Napriek dvom nehodám vysokorýchlostných vlakov blízko mesta Wenzhou v roku 2011, Čína pokračuje v zdokonaľovaní svojej železničnej dopravy a plánuje posunúť svoje moderné železničné technológie aj do iných kútov sveta. Indii kvôli spolupráci s Japonskom nič nevyčíta, naopak vidí v tomto novom vzťahu veľkú príležitosť.
Skutočne potrebuje India najmodernejšiu železnicu za miliardy?
Ambiciózne plány Indie vybudovať sieť najmodernejšej železničnej dopravy však neoslovili každého. Predsa len ide o 64. najchudobnejšiu krajinu sveta a projekt za miliardový úver je tak v rozpore s jej aktuálnou ekonomickou situáciou. Každodenne má nový, vysokorýchlostný vlak previezť z Bombaja do Ahmedábádu až 36 000 cestujúcich. Nájde sa však v Indii dostatok záujemcov o cestovanie jednou z najmodernejších a zároveň najdrahších železníc na svete?
Skvelou alternatívou za rovnaké cestovné je lietadlová doprava, vďaka ktorej trvá presun medzi týmito veľkomestami len 1 hodinu. Kontroverzný, no ambiciózny projekt za miliardy eur má položiť základy budúcnosti v tejto krajine. Rýchlovlak a moderná železničná trať odhalia svoj ohromný potenciál už o menej ako 5 rokov a India tak bude o krok bližšie k rýchlo sa meniacemu svetu plného tých najrôznejších technológií.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vážilo 32 kg a dosiahlo rýchlosť 30 km/h. Mazda vymyslela kufríkové auto za 5 000 dolárov
Totálne zmenili svet. Toto je 10 vecí, ktoré pred 20 rokmi neexistovali a dnes si bez nich nevieme predstaviť život
Je 10 000-krát rýchlejšia než tie najlepšie. Číňania vynašli pamäť, ktorá zapíše 25 miliárd bitov za sekundu
Čo naozaj robia slovenskí IT-čkári: Takto vyzerá deň v živote skúseného programátora so slušným platom
PRELOM: Vedci z Číny vyvinuli AI zariadenie, ktoré „vráti zrak“ nevidiacim
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Transakčná daň „nie je pre všetkých“: Ministerstvo financií zverejnilo zoznam účtov, na ktoré sa nevzťahuje
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené