V tomto texte boli použité materiály TASR.

Dodávatelia pre nemecké automobilky čelia rastúcemu pesimizmu a neistote, ktorá ovplyvňuje ich investičné rozhodnutia aj zamestnanosť. Podľa najnovšieho septembrového prieskumu Združenia nemeckého automobilového priemyslu (VDA), na ktorý sa odvoláva agentúra DPA, takmer polovica oslovených spoločností označila svoju súčasnú situáciu za zlú alebo dokonca veľmi zlú. Táto nálada signalizuje pretrvávajúce problémy v jednom z kľúčových odvetví európskeho priemyslu.

Negatívne vyhliadky sa odrážajú aj na zamestnanosti a investíciách. Viac ako 60 % dodávateľov uviedlo, že plánuje redukovať pracovné miesta. Ešte alarmujúcejší je prístup k investíciám – približne 80 % spoločností plánuje svoje investičné projekty buď odložiť, presunúť do zahraničia, alebo ich úplne zrušiť. Tento trend môže v nasledujúcich rokoch výrazne oslabiť konkurencieschopnosť nemeckého automobilového sektora, ktorý je už teraz pod tlakom transformácie smerom k elektromobilite a prísnejším environmentálnym normám.

Tarify USA a neistota trhu brzdia rozvoj

Jedným z hlavných problémov, ktoré dodávateľov trápia, sú americké clá. Viac ako polovica opýtaných firiem potvrdila, že cítia ich negatívny vplyv na svoje podnikanie. Clá zvyšujú náklady na export a komplikujú prístup na dôležité zámorské trhy, čím ešte viac prehlbujú neistotu v odvetví.

Situácia je o to kritickejšia, že ochota investovať do budúcnosti je medzi dodávateľmi minimálna. Podľa výsledkov prieskumu len približne pätina spoločností pokračuje vo svojich investičných plánoch, zatiaľ čo zvýšiť investície plánuje len zanedbateľné množstvo firiem.

Odklad investícií môže oslabiť celé odvetvie

Výsledky prieskumu, do ktorého sa zapojilo 158 dodávateľských spoločností medzi 1. a 22. septembrom, poukazujú na hlbokú neistotu v sektore, ktorý je základom nemeckého hospodárstva. Automobilový priemysel prechádza náročnou transformáciou na výrobu elektrických a ekologickejších vozidiel, pričom si vyžaduje veľké investície do inovácií, vývoja batérií a nových výrobných technológií.

Ak sa bude negatívna nálada medzi dodávateľmi prehlbovať a investície budú naďalej stagnovať alebo sa presúvať do zahraničia, môže to oslabiť celý dodávateľský reťazec a znížiť tempo inovácií. To by malo dopad nielen na nemecké automobilky, ale aj na širšiu európsku ekonomiku, ktorá je na tomto odvetví výrazne závislá.

Pesimizmus dodávateľov tak vysiela jasný signál politickým lídrom aj automobilovým koncernom: bez stabilného a predvídateľného podnikateľského prostredia, vrátane jasnej obchodnej politiky a podpory investícií, môže byť prechod na novú éru automobilového priemyslu omnoho náročnejší a pomalší, než sa očakávalo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP