V tomto texte boli použité materiály TASR.

Rozhodnutie o definitívnom ukončení výroby a registrácie nových spaľovacích motorov v Európskej únii od roku 2035 má dostať zásadný zásah. Predseda Európskej ľudovej strany (EPP) Manfred Weber oznámil, že zákaz sa zruší a návrh na jeho zmenu bude predložený už na jeseň. Informovala o tom agentúra DPA, na ktorú sa odvoláva TASR.

„Sľubujem Európanom, že zákaz spaľovacích motorov sa zruší,“ vyhlásil Weber v rozhovore pre nemecký nedeľník Welt am Sonntag. Podľa jeho slov sa EÚ musí vyhnúť rigidnému prístupu, ktorý by mohol mať vážne následky pre zamestnanosť a konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu.

Spor o cestu ku klimatickej neutralite

Weber zdôraznil, že EPP naďalej podporuje cieľ klimatickej neutrality, no cesta k nemu nesmie byť zviazaná jedným ideologickým riešením. Narážal tým na súčasnú legislatívu, ktorá od 1. januára 2035 zakazuje registráciu nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel so spaľovacím motorom, či už na benzín alebo naftu. „Ideologické chyby minulého volebného obdobia musia byť napravené,“ vyhlásil.

Podľa šéfa najsilnejšej frakcie v Európskom parlamente je nevyhnutné, aby klimatická politika Európy nezabúdala na ekonomické a sociálne dôsledky. „Je dôležité, aby sme zabezpečili pracovné miesta v automobilovom priemysle a získali na svoju stranu zamestnancov,“ doplnil. Práve odolnosť európskeho priemyslu má byť podľa Webera kľúčovým faktorom pri rozhodovaní, ako bude Únia postupovať v nasledujúcich rokoch.

ev vs spaľovák
Milan Bahna/Unsplash/Tim Mossholder

Kontra voči Ursule von der Leyen

Európska únia však podľa nedávnych vyhlásení predsedníčky Európskej komisie trvá na svojom pláne a teda, aby Od roku 2035 už nebol možný predaj nových áut so spaľovacím motorom. Cieľom je urýchliť prechod na elektromobilitu, čo Komisia považuje za kľúčové pre budúcnosť dopravy a klimatické ciele. Napriek lobingu a tlaku zo strany automobilového priemyslu, EÚ zotrváva na svojom pôvodnom rozhodnutí a považuje prechod za splniteľný. Viac informácií sa dočítaš v našom samostatnom článku po kliknutí na tento odkaz.

Politické dôsledky zmeny

Weber zároveň upozornil, že príliš tvrdý kurz klimatickej politiky otvára priestor pre pravicových populistov, ktorí dokážu využívať obavy verejnosti. Revízia legislatívy by preto podľa neho mala nájsť podporu aj medzi ľavicovými politikmi a zabezpečiť širší politický konsenzus. To by mohlo oslabiť radikálne hlasy, ktoré stavajú na nespokojnosti s Bruselom a na strachu zo straty pracovných miest.

Budúcnosť spaľovacích motorov tak bude opäť predmetom ostrej diskusie v európskych inštitúciách. Automobilky, ktoré sa v posledných rokoch zamerali na masívne investície do elektromobility, môžu čeliť komplikovanej situácii. Pre viaceré z nich by uvoľnenie legislatívy mohlo znamenať zachovanie širšieho portfólia technológií, no zároveň by mohlo spomaliť tempo prechodu na bezemisné riešenia.

Hoci Weber jasne deklaruje zámer zrušiť zákaz, rozhodujúce bude, či návrh získa podporu väčšiny v Európskom parlamente a následne aj v Rade EÚ. V hre nie je iba osud spaľovacích motorov, ale aj celkový obraz o tom, ako bude Európa v nasledujúcich dekádach balansovať medzi klimatickými ambíciami a ekonomickou realitou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP