V texte boli použité materiály TASR.

Americký výrobca elektromobilov Tesla v druhom štvrťroku 2025 zaznamenal finančný pokles, keď mu medziročne klesli tržby aj čistý zisk. Dôvodom bol predovšetkým slabší predaj áut, ktorý sa znížil o takmer 14 percent. Ani nová verzia Modelu Y, ktorý je najpredávanejším vozidlom značky, nedokázala tento vývoj zvrátiť.

Tesla oznámila, že za obdobie od apríla do júna dosiahla čistý zisk 1,17 miliardy dolárov, čo predstavuje 997,78 milióna eur. V porovnaní s minulým rokom ide o pokles o 16 percent. Tržby dosiahli 22,5 miliardy dolárov, čo je medziročný prepad o 12 percent. Výsledky zároveň zaostali za očakávaniami analytikov, ktorí predpokladali, že tržby sa udržia na úrovni 22,7 miliardy dolárov.

Klesajúci predaj a rastúca konkurencia

Hlavným dôvodom nepriaznivých čísel bol pokles dopytu po elektromobiloch. Tesla predala v druhom štvrťroku 384 122 vozidiel, čo je o 13,5 percenta menej než pred rokom. Už v prvom štvrťroku pritom zaznamenala medziročný pokles predaja o 13 percent. Ani marcové spustenie dodávok modernizovaného Modelu Y nezvrátilo negatívny trend.

elon musk a tesla červené iksko
Flickr/Tesla (Úprava redakcie)

Na slabšie predaje má vplyv viacero faktorov. Jedným z nich sú politické aktivity šéfa Tesly Elona Muska, ktoré vyvolávajú kontroverzie a môžu vplývať na rozhodovanie zákazníkov. Druhým faktorom je rastúca konkurencia, najmä zo strany čínskych výrobcov, ktorí posilňujú pozície na medzinárodných trhoch mimo USA. Tesla tak v mnohých regiónoch stráca podiel na trhu, čo komplikuje jej rastové ambície.

Nádej na krátkodobé zotavenie

Napriek nepriaznivému vývoju existuje šanca na dočasné zlepšenie predajov. Prezident Donald Trump zrušil dotácie na kúpu elektrických vozidiel, ktoré budú platné len do konca septembra. Analytici preto predpokladajú, že spotrebitelia sa budú snažiť využiť poslednú možnosť na získanie štátnej podpory. To by mohlo viesť k nárastu dopytu v najbližších mesiacoch.

Tesla tak čelí nielen výkyvom v dopyte, ale aj rastúcej konkurencii a politickým tlakom. Jej schopnosť adaptovať sa na meniace sa trhové podmienky a udržať si konkurencieschopnosť bude kľúčová pre ďalší vývoj. Nasledujúce štvrťroky ukážu, či firma dokáže zvrátiť negatívny trend a vrátiť sa na cestu rastu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP